Gândul
  • Publicat:
  • Actualizat:
Știri

Scrisoarea lui Nicu Covaci: „Care sunt șansele să mi se facă dreptate în România?” Nemulțumirile solistului Phoenix

Scrisoarea lui Nicu Covaci: „Care sunt șansele să mi se facă dreptate în România?” Nemulțumirile solistului Phoenix
Nicu Covaci, solistul și chitaristul formației Phoenix, a lansat o scrisoare deschisă, adresată "tuturor, inclusiv specialiștilor în justiție". Motivul? Drepturile de autor pe care ar fi trebuit să le încaseze și care, susține Covaci, nu i-au fost plătite

Nicu Covaci, solistul și chitaristul formației Phoenix, a lansato scrisoare deschisă, adresată „tuturor, inclusiv specialiștilor înjustiție”, în care se întreabă care sunt șansele să i se facădreptate în România.

Solistul se referă la despăgubirea materială pe care spune că artrebui să o primească pentru vânzarea discurilor sale, în momentulcând el era plecat din țară.

După ce expune cum stau faptele, din punctul său de vedere, șidupă ce trece în revistă lungul proces pe care îl are cu casa dediscuri Electrecord, Covaci încheie: „Stimați domni și doamne, văcer părerea, pentru că sunt sigur că răul nu va conduce lumea lainfinit. Sunt sigur că nu sunt singurul exploatat și furat deaceastă societate. Dacă există undeva dreptate, atunci să se facă.Eu nu voi ceda. Îmi trebuie totuși suportul opiniei publice”.

Redăm mai jos întreg conținutul scrisorii:

Adresez această scrisoare tuturor, inclusiv celor caresunteți specialiști în materie de justiție, rugându-vă să-mispuneți parerea sincera legată de șansele mele de a mi se facedreptate in România.

Bineînțeles că, în anii ’70, nimeni nu ar fi visat că vacădea ZIDUL și că Nicu Covaci se va întoarce acasă… Totuși, acestlucru s-a întâmplat și eu m-am întors să-mi continuu activitateaartistică în fața unui public pe care îl iubesc și măiubește.

Întors în țară eram mai mult ca sigur că, la UniuneaCompozitorilor, se va găsi o sumă apreciabilă de bani, rezultatădin vânzarea discurilor noastre. Până în anul plecării, aveaminformația, de la cunoștințe ce lucrau la Electrecord și înmagazine, că s-au vândut cam 460.000 de discuri CANTAFABULE. Acestlucru nu era de mirare atunci, căci TOATE CELELATE DISCURI, așa cuma recunoscut și avocatul Electrecordului, s-au vândut în număr decâteva sute de mii, iar CANTAFABULE era cel mai reușit disc alnostru până la ora aceea.

Spre marea mea surprindere, nu numai ca la UniuneaCompozitorilor nu se afla nicio suma, dar nici din discurile ce levedeam pe piata (vezi CANTAFABULE) nu am primit nimic.

La procesul impotriva Electrecordului, unde am fost silit saplatesc un expert contabil cu suma de 4.500 euro (am inteles ca asaceva este absurd!), avocatul Electrecordului a jurat in fatainstantei ca matrita discului CANTAFABULE a fost distrusa dupa ceeu am parasit tara.

Nu vad vreun motiv, dar hai, sa acceptăm… Totusi, pe piatase vindeau, in anii ’90, discuri CANTAFABULE cu o coperta din douaculori (una galbena, alta albastra) si doua discuri disparate, spredeosebire de discul produs in anii ’70, care avea o coperta dublași continea ambele discuri. Coperta dublă era gri, asa cum amconceput-o noi (caci tot noi am produs si graficacopertii).

La proces nu am avut la mine un disc de pe piata, deoarecenu mi-a trecut prin cap ca cineva ar putea nega existentaacestuia.

Expertul contabil, platit cu acea suma aberanta, a venit cuo hirtie tiparita, din care reiesea ca Electrecordul A PRODUS ÎNTOTAL DOAR 7.000 de discuri CANTAFABULE!!! Greseala expertului afost ca nu stia datele tehnice ale fabricii de viniluri si asa aimprovizat niste sume absurde si caraghioase, din care reieșea cafabrica a produs, de exemplu, in luna aprilie 17 bucati, in lunamai 45 de bucati, in luna Septembrie 35 de bucati si tot asa, timpde doi ani de la producerea discului si pina la plecarea mea dintara. Dupa plecarea mea, asa cum am zis, avocatul Electrecorduluisustinea ca matrita s-a distrus.

Dupa o discutie cu domnul Paul Enigarescu, unul dintreinginerii de la Electrecord in acea perioada, aflu ca dinsul aprodus vreo 70.000 – 80.000 de discuri CANTAFABULE in anii ’90. Siam mai aflat ceva: FABRICA DE VINILURI NU POATE PORNI DACA NU ARE OCOMANDA DE CEL PUTIN 3.000 DE DISCURI!

Am gasit, la tipografia din Bucuresti unde Electrcordobisnuia sa-si tipareasca copertile, doua chitante (facturi)reprezentind platile a doua transe de coperti.

Prima, de 64.000, a doua de 500.000 coperti. Cum se explicaaceastă comandă de înca 500.000 de coperti, dupa prima comanda de64.000?… Că doar nu se vândusera, dupa spusele expertului, decit7.000 de discuri. Pai asta era o frauda din avutul obstesc si sepedepsea cu inchisoarea, nu? (atasez aici sichitantele…)

Deci acest expert contabil, învestit de Justitia Română, amintit cu usurinta declarind ceva imposibil.

Si totusi Justitia Română a acceptat aceasta expertiză si ampierdut procesul.

La producerea filmului NEMURITORII, regizat de SergiuNicolaescu, am inregistrat, cu toata formatia Phoenix, instudiourile SahiaFilm, o serie din piesele mele, ca fond sonor alfilmului. Ba chiar actorii cintau, din cind in cind, cite o strofadin acele piese

Or, asa cum se stie , la producerea unui film exista treiautori: scenaristul, regizorul si compozitorul coloaneisonore.

Deci drepturile de autor trebuie impartite intre acesti treiautori. Si iarasi… cine se gandea atunci ca va cadeaZIDUL???

Sergiu Nicolaescu m-a scos de pe generic, de indata ce amplecat din tara, iar drepturile mele de autor au intrat in altebuzunare… Intors in tara l-am întrebat, pe Sergiu Nicolaescu, cumsi-a permis sa-mi scoata numele de pe generic. Bineinteles ca a datvina pe Securitate, asa cum o fac astazi toti cei prinsi cuminciuna… « Bine ca ne-am intilnit – mi-a spus – , te voi trecedin nou pe generic… Uite, am o comanda de 150.000 de casete videopentru Canada si 100.000 pentru Statele Unite »…

Nici pina azi nu am vazut un ban din drepturile de autor laacest film, care se vinde si azi pe toata planeta, sub formă decasete video si DVD-uri.

Recunosc ca am primit acum citiva ani 1.000 lei vechi de laUCMR pentru « Nemuritorii ». Așa scria acolo, însă nu pot crede,caci ar fi un afront imens. NEMURITORII pot fi gasiti pe Internetoricând, in toate formele si traducerile, iar eu n-am primitîncă,nici dupa 40 de ani, drepturile de autor. La procesul contraacestui Nicolaescu, mi se impune, de catre Justitia Romana, acelasiimpertinent expert contabil. Desi am schimbat biroul de avocatura,avocatii nu l-au recuzat pe acest criminal si nici nu l-au dat înjudecata, cu toate ca există dovezi concrete ca a mintit si aprodus niste expertize false.

Pe de alta parte, descopar in Art.35 aliniat 2 dinO.G.2/2000 devenit Legea 156/2002, referitor la expertii tehnicijudiciari si extrajudiciari, ca exista responasbilitati sisanctiuni si pentru acesti alesi ai Justitiei. Din păcate, avocatiimei actuali nu au pornit un proces impotriva acestui expertcontabil, proces care ar fi lamurit si situatia cu Electrecord siar fi blocat orice alta aparitie a acestui expert murdar. Acum afluca, dacă nu platesc inca jumatate din suma ce se acorda din nouacestui impertinent expert, adica inca 2.500 euro, pierd procesul.Daca stiam ca si a doua jumatate din bani se duce la acelasi expertin crima, nu plateam nici prima jumatate. Pe de alta parte, eu nuam cum sa obtin sumele acestea uriașe. În plus, eu sunt cel furat.De când victimei i se face dreptate doar daca are bani?… Înseamnăcă omului sarac, in tara asta, nu-i ramine decit sa puna mina peflinta si sa se retraga in padure?… În sfârșit, dacă nu platescaceasta suma pina pe 5 august, pierd procesul…..

Atât in România cât si in toate țările civilizate, exista olege a drepturilor de autor. In România ar trebui ca acestedrepturi sa fie apărate de institutia numita UCMR. Acesti domniincaseaza, din orice utilizare a muzicii, un anumit procent, dincare isi pastreaza dinsii o suma si restul se imparte la compozitorsi scriitor. Dar daca cineva imi foloseste piesele in concert, intaxiuri, hoteluri sau evenimente de tot felul, aceasta institutiece face ? Nu se implică?

Pentru toate cele intimplate m-am decis sa nu mai platescUCMR-ului nimic. M-au dat în judecată si au cistigat!!! In loc sase judece cu Electrecordul si cu Sergiu Nicolaescu, ei ma ataca pemine, desi era la mintea cocosului ca de la aceste doua institutiise luau mult mai multi bani decit din biletele vindute la citevaconcerte.

Mai exista si o instiitutie numita CREDIDAM, care ar trebuisa plateasca niste sume pentru interpreti. Sumele intră de laradio, televiziune etc si ramin la ei, pentru că interpretul nustie cind si unde a fost dat pe post. Pai in formatia Phoenix sunttrei interpreti ce locuiesc in tara si patru care locuiesc instrainatate. DE UNDE PÂNA UNDE SA STIM NOI CIND SI UNDE AM FOSTTRANSMISI PE POSTURI? Aceste institutii nu au obligatia de a dasocoteala pentru fiecare emisiune in care realizatorii se folosescde artisti? Exista sau nu o lege?

Simati domni si doamne, vă cer părerea, pentru ca sunt sigurcă răul nu va conduce lumea la infinit. Sunt sigur că nu suntsingurul exploatat și furat de această societate. Dacă existăundeva dreptate, atunci să se facă. Eu, dupa cum mă cunosc destui,nu voi ceda. Îmi trebuie totuși suportul opiniei publice, caresă-mi țină spatele și să mă încurajeze că merită să te bați pânăcâștigă BINELE și DREPTATEA.

Inchide