UDREA: „EU ȘI DOMNUL BERCEANU SUNTEM CEI MAI MARI CONSTRUCTORI AI GUVERNULUI”

UDREA: „EU ȘI DOMNUL BERCEANU SUNTEM CEI MAI MARI CONSTRUCTORI AI GUVERNULUI
Publicat: 23/04/2012, 19:18
Actualizat: 24/04/2012, 10:36

Banii abia ajung pentru plata datoriilor către constructori,pentru lucrări efectuate anul trecut sau în această iarnă,nicidecum pentru autostrada Bechtel, centura Bucureștilor saupentru operațiunea plombarea găurilor din șoselele României.Singura speranță este, în opinia oficialilor de la Transporturi,rectificarea bugetară, adică decizia Guvernului de a lua bani de laun minister pentru a-i da altuia. Întrebată de Gândul dacă nu vafi concurență între proiectele de drumuri și cel de construcție a25.000 de case la țară pentru doctori, Elena Udrea, ministrulDezvoltării, susține că „în niciun caz domnul Berceanu nu aremotive de invidie. Și eu sunt un susținător al construiriiautostrăzilor. Cu siguranță că și domnul Berceanu, în măsura încare sunt bani, va primi și dânsul”.

De unde bani

În timp ce Transporturile spun că fără un miliard de euro în celmai scurt timp nu numai că nu se vor construi autostrăzi, ci nicimăcar nu se vor mai petici drumurile, Elena Udrea, ministrulDezvoltării, este mai optimistă și spune că fiecare minister vaprimi bani la următoarea rectificare bugetară, dacă va avea deunde.

„Eu și cu domnul Berceanu suntem cei mai mari constructori aiGuvernului, categoric este nevoie și de drumuri, deci banii trebuieîmpărțiți”, a declarat pentru Gândul ElenaUdrea.

Ministerul Dezvoltării a anunțat recent un plan de construire acirca 25.000 de case în mediul rural, câte 10 în 2.500 de comunedin România, pe care le va închiria apoi medicilor și altorfuncționari publici, proiect a cărui valoare va fi de circa 900 demilioane de euro.

Finanțarea lui depinde însă de câți bani va primi ministrulUdrea la următoarea rectificarea de buget, unde este la concurențămare cu Transporturile, care au nevoie de cel puțin un miliard deeuro pentru a construi sau petici vreun drum în 2010. Întrebată deGânduldacă șeful de la Transporturi are motive să fie „gelos” pe bugetulei de la Dezvoltare sau pe proiectele ei, ministrul Udrea a răspunscă „în niciun caz domnul Berceanu nu are motive de invidie. Și eusunt un susținător al construirii autostrăzilor. Cu siguranță că șidomnul Berceanu, în măsura în care sunt bani, va primi șidânsul”.

E nevoie de un miliard de euro

Pentru ca în acest an investițiile în infrastructură rutieră sănu stagneze, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționaledin România (CNADNR) ar avea nevoie urgentă de o rectificarebugetară.

„Dacă ar avea loc o rectificare, aș cere cel puțin patrumiliarde de lei. Așa am putea să continuăm lucrările la autostradaBucurești-Ploiești, la Bechtel, reabilitări de drumuri naționale,la centura Bucureștiului.

Important este însă ca această suplimentare de buget să aibă loccel mai târziu la jumătatea anului, pentru a se putea lucra”, adeclarat pentru Gândul directorulgeneral al CNADNR, Dorina Tiron. Ea a precizat că, în condițiilesubfinanțării, la fiecare început de an compania înregistreazădatorii către constructori: 2,4 miliarde de lei în 2009 și 1,8miliarde în 2010. Față de necesarul de finanțare, fundamentat șisolicitat, de 10,52 miliarde de lei pentru investiții în 2010,compania nu a primit decât 6,4 miliarde de lei. „Cu mai mulți bani,aș avea mai mult curaj să deschi obiective de investiții. Am cincicontracte de reabilitare a drumurilor naționale, etapa a 6-a,pentru care nu am dat ordin de începere a lucrărilor, pentru că nuvreau să deschid alte șantiere pe care nu pot să le finanțez încontinuare”, a mai spus Tiron.

Am putea finaliza 100 km de autostradă și 855 km deDN

Pentru 2010, Ministerul Trans­porturilor își propunea săfinalizeze 101,46 km de autostradă, în condițiile în care distanțape care se lucrează este de 508,162 km. Dacă ar fi bani, anulacesta ar putea fi tăiată panglica la cele două sectoare situate peCoridorul paneuropean IX, respectiv Centura București – MoaraVlăsiei (12 km) și Moara Vlăsiei – Ploiești (42,5 km).

Tot în acest an și tot dacă se mai dau bani de la buget, pot fidate în funcțiune trei mici porțiuni din Autostrada Transilvania,construită de americanii de la Bechtel, și anume Turda – CâmpiaTurzii (9,4 km), viaductul de la Suplacu de Barcău (2 km) și Dolea- Sarsig (18 km). Aceste sectoare, dar și celelalte pe care selucrează, chiar dacă nu pot fi finalizate în 2010 (inclusivCernavodă – Constanța), necesită un efort de la bugetul de stat de7,4 miliarde de lei. Se mai adaugă 1,7 miliarde de lei, necesaripentru lucrările la variantele ocolitoare (centuri) a 12localități, dintre care șase urmează să fie circulabile din 2010:București Nord (între DN7 și DN2), Ploiești Vest (bucata rămasă dela Bărcănești până la intersecția cu DN1), Cluj-Napoca Est, Oradea,Iași și Timișoara.

În fine, o sumă de 1,43 miliarde de lei este necesară pentrudrumurile naționale, pentru a putea fi recepționați 855,106 km șisă continue lucrările pe 1.630 km, alți 315,738 km fiind înproceduri de contractare.
În total, necesarul de finanțare de la bugetul statului se ridicăla 10,52 miliarde de lei, numai pentru investițiile în domeniulrutier. Aceasta în condițiile în care, prin Legea bugetului de statpe 2010, Ministerul Transporturilor a primit numai 10,8 miliarde delei, în scădere de la 11,1 miliarde cât a beneficiat în 2009. Dinaceastă sumă totală trebuie finanțate investiții în toate modurilede transport, plus subvenția necesară transportului feroviar decălători, care se apropie și ea de un miliard de lei.

Asfaltatorii dau vina pe plugurile dedeszăpezire

În condițiile în care banii erau puțini, și iarna a fost foartegrea, fapt care a necesitat sume exorbitante pentru deszăpezire -80 milioane de euro în nici două luni de zile, potrivitdeclarațiilor ministrului Radu Berceanu. După ce acești bani aufost „înghițiți” de deszăpezire, nu au mai rămas fonduri pentruastuparea gropilor, care au apărut în număr extrem de mare după ces-a topit zăpada.

Recent, Dorina Tiron explica pentru Gândul că gropileapar ca urmare a diferențelor mari de temperatură și a ciclurilorrepetate de îngheț – dezgheț. În urma iernii grele, peste 70% dintotalul de 16.062 km de drumuri naționale necesită reabilitarea.Adrian Ionescu, directorul Direcției Infrastructură rutieră șiconcesiuni din minister, susține că pentru reabilitarea acestordrumuri ar fi nevoie de cinci miliarde de euro, la un cost mediu de500.000 euro/km.

Asfaltatorii spun că nu numai ei sunt de vină pentru calitateaproastă a drumurilor, arătând cu degetul spre cei care facdeszăpezirea. „Și eu sunt conducător auto și am fost neplăcutsurprinsă să văd o mașină cu plug în față, plugul nefiind protejatcu cauciuc. Din asfalt ieșeau scântei. Nu numai drumarii sunt devină. Și în Germania ninge și plouă, dar mai apare doar câte ogropiță mică, nu atâtea ca la noi”, a declarat pentru Gândul fostulsenator Cornelia Cazacu, care împreună cu soțul său controleazăcompania de construcții de drumuri Eurovia.

INFO PLUS

Ce s-ar putea finaliza în 2010

• Autostrăzi

Centura București – Moara Vlăsiei (12 km)
Moara Vlăsiei – Ploiești (42,5 km)
Turda – Câmpia Turzii (9,4 km)
Viaductul Suplacu de Barcău (2 km)
Dolea – Sarsig (18 km)

• Drumurinaționale

Modernizare (855,1 km)

• Centuriocolitoare

12 orașe

Josnic! Tânăra a primit 60.000 de euro pentru partida de amor filmată cu bărbatul celebru...
ȘOC! L-au omorât! Din păcate actorul Dorel Vișan...
FOTO. Nicoleta Luciu e de nerecunoscut după intervențiile estetice! Cum s-a schimbat fosta vedetă TV
Procedura cosmetică comună care a desfigurat-o permanent pe Linda Evangelista. Cum arată acum fostul model
Anda Călin, reacție dură la adresa Oliviei Steer! Iubita lui Liviu Vârciu a pus-o la...
Nu a fost chemat la nuntă de Simona Halep, dar o sfătuiește să facă repede...
Horoscop pentru luni! Se anunţă schimbări importante pentru multe dintre zodii
Cel mai vechi recrutor român face sondaj pe LinkedIn: „Femeile care vor să facă sex...
Nu te duce la service pentru aceste operațiuni, chiar dacă ești antitalent la mecanică: sunt...
BANCUL ZILEI – Sexul te face KO în box!
Închisoarea din Kabul, păzită de deținuți. Mărturia unui fost pușcăriaș: „Mi-au intrat în casă, mi-au...
ȘOC! L-au omorât! Din păcate actorul Dorel Vișan...
Apariție SURPRIZĂ într-o pădure din GIURGIU. Un cameraman de ocazie a înregistrat tot
Cum arată și cât costă apartamentul de lux în care locuiește Mihai Gâdea. E un...
De ce femeile au mai mulţi anticorpi după covid-19 decât bărbaţii. Dr. Adrian Marinescu explică
Un NOR TOXIC va acoperi ROMÂNIA
Kelly din „Familia Bundy” a fost cu Brad Pitt în tinerețe. „Țeapa” pe care i-a...
România trece la ORA DE IARNĂ! Vom dormi mai mult. Cum trebuie să ne potrivim...
Război total! Europa se cutremură. Alertă la granița României
Imagini ȘOCANTE cu vedete desfigurate de operații estetice. Nici părinții lor nu le mai recunosc....
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Are doar 27 de ani şi o companie de 5 miliarde de dolari pe care...