Udrea vrea să micșoreze adiționalele care umflă contractele statului. Berceanu nu vrea să audă

Udrea vrea să micșoreze adiționalele care umflă contractele statului. Berceanu nu vrea să audă
Publicat: 23/04/2012, 19:18
Actualizat: 23/04/2012, 20:03

Concluzia analizei cerute de Udrea e uluitoare: multe dintreactele adiționale la contractele gestionate de minis­terul condusde ea prevăd majorarea sumelor plătite de stat cu 50%. Procentulreprezintă nivelul maxim permis de legislație. Udrea apreciază că”adiționările se fac abuziv” și a decis să limiteze creșterea prinanexe la doar 10% din valoarea inițială a contractului. Aceeașipractică există și la Ministerul Transporturilor, lucru recunoscutde Adrian Ionescu, directorul Direcției Infrastructură Rutieră.

Dar cei de aici nici nu vor să audă de micșorarea adiționalelor.Radu Berceanu declară că „eu nu am pus această problemă”. Înschimb, Dorina Tiron, directorul CNADNR, e tranșant: „ar fi onebunie”. Diferența de viziune poate fi explicată prin naturadiferită a beneficiarilor contractelor. În cazul lui Udrea, cei maiafectați vor fi, în special, primarii care au semnat contractepentru reabilitarea termică a locuințelor. La Drumuri, eventual vorsuferi regii asfaltului.

În plină criză, valoarea contractelor pe care statul leparafează pentru diverse investiții publice se umflă peste noaptecu până la 50%. Motivul este simplu. Legea achizițiilor publicepermite ca, printr-un act adițional, valoarea contractată inițialsă poată fi suplimentată cu până la jumătate din aceasta. MinistrulDezvoltării Regionale și Turismului, Elena Udrea, a cerutanalizarea tuturor contractelor gestionate, iar concluzia a fostuluitoare. Peste 90% dintre actele adiționale la contractele deinvestiții publice gestionate de MDRT prevedeau majorarea pânăaproape de nivelul maxim de 50% permis de legislație. Ca urmare,Udrea a decis să limiteze această posibilitate la doar 10% dinvaloarea inițială a contractului.

„Analizând plățile pe care trebuia să le facem în cadrulprogramului de reabilitare termică, am constatat că în cele maimulte situații primăriile au adiționat inexplicabil de multvalorile contractate inițial. Nu vom mai accepta majorări alevalorilor contractate pentru reabilitarea termică decât cu acceptulasociațiilor de proprietari și în urma unor analizetehnico-economice foarte riguroase. Asemenea practici se întâlneauîn cadrul tuturor programelor de investiții publice gestionate deMDRT. Din analizele făcute reiese că în peste 90% dintre situațiiadiționările se făceau până în apropierea limitei maxime permise delege de 50%. Cred că faptul că sunt atât de multe situațiidovedește că adiționările se fac abuziv, nu neapărat fiindcă suntdeterminate de condiții obiective”, a declarat pentru Gândul ElenaUdrea, ministrul Dezvoltării Regionale și Turismului.

Recent, Udrea a dat ca exemplu o licitație de reabilitaretermică care pornește de la 10 milioane de lei și pe care o firmă ocâștigă cu 4 milioane de lei, pentru ca apoi prin acte adiționalevaloarea contractului să ajungă la 12 milioane de lei. „Se câștigălicitații cu preț de dumping, apoi prin înțelegeri cu autoritățilecontractante, constructorul aduce acte adiționale prin caremajorează valoarea contractului”, a arătat Udrea.

Tiron: „Ar fi o nebunie să fim nevoiți să facem o nouălicitație”

În schimb, reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi șiDrumuri Naționale (CNADNR) se declară împotriva eliminăriiposibilității încheierii de acte adiționale, mai ales că o asemeneapractică există și în Uniunea Europeană. „Ar fi o nebunie să nupoți duce la bun final un contract și să fim nevoiți să facem onouă licitație (în absența posibilității încheierii de acteadiționale pentru majorarea valorii inițiale a contractului -n.red). Și în Uniunea Europeană există posibilitatea încheierii deacte adiționale care poate duce la majorarea cu 50% a valoariiinițiale a contractelor”, a declarat pentru Gândul DorinaTiron, director general al CNADNR. Aceasta a adăugat că oricecreștere a valorii inițiale trebuie bine fundamentată, „nu se facela întâmplare, pentru că nu-și dorește nimeni să fie tras larăspundere”.

Și ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a precizat că nu aluat în considerare vreo modificare la nivelul actelor adiționale.”Nu știu ce vrea să facă doamna Udrea, eu nu am pus aceastăproblemă (a limitării valorii pentru actele adiționale – n. red.)”,a spus ministrul Berceanu pentru Gândul.

Directorul Direcției infrastructură rutieră și concesiuni dinMinisterul Transporturilor, Adrian Ionescu, a confirmat că seapelează la acte adiționale. „Este o practică de a veni lalicitații cu prețuri foarte mici, pentru ca ulterior, prin acteadiționale, valoarea contractului să crească. De obicei, metoda seaplică în cazul contractelor de reabilitare a drumurilor naționale,iar implicate sunt în special companiile străine de construcții”, adeclarat pentru Gândul Adrian Ionescu. El a precizat că alte cauzeale apariției actelor adiționale sunt greșelile de proiectare șimajorarea prețurilor la materiale de construcții.

Constructorii: „Statul a cerut acteleadiționale”

La rândul lor, unii constructori recunosc că sunt lucrări alecăror valori finale au crescut cu 50% prin asemenea practici. „Suntbăieții ăia deștepți ai lor (cu referire la contractele gestionatede Ministerul Dezvoltării Regionale – n.red.) care fac așa ceva.Toate proiectele făcute prin București s-au majorat cu 50%.Guvernul a mai avut o intenție, să taxeze contestațiile, dar nu i-alăsat UE. Le-a zis UE: «bă, sunteți prea bagabonți». Vor să rămânădoar constructorii lor, doar cinci – șase firme”, a declarat pentruGânduldirectorul general al unei mari companii autohtone de construcții,care a dorit să-și păstreze anonimatul.

Costel Cășuneanu: „Eu vreau să licitezcorect”

Alți constructori de drumuri dintre cei contactați deGândulafirmă însă că nu ar avea nici o problemă dacă se va renunța „șimâine” la această prevedere a actelor adiționale. „Ar fi foartebine să se reducă (valoarea cu care poate fi majorat contractulinițial – n.red.) sau chiar să se elimine total aceastăposibilitate. Dorim să licităm corect de la începutul până lasfâșitul unui contract”, a declarat pentru Gândul Costel CășuneanuPa& Co.

Dan Balcanu, administrator Pa&Co, ne-a mărturisit că firmape care o reprezintă nu a cerut niciodată încheierea unui actadițional pentru o majorare a valorii contractului. „A fost un caz,singurul, în care beneficiarul, Ministerul Transporturilor, asolicitat, lucrări în plus și a fost nevoie de un act adițional,dar s-a făcut la cererea beneficiarului. Este vorba despreproiectul de lărgire de la 2 la 4 benzi a centurii de vest aPloieștiului unde beneficiarul a cerut încă cinci pasaje, plusseparatorul de sens, solicitat de Poliție pentru siguranțacirculației.

Astfel, valoarea contractului a crescut de la 76 milioane la 106milioane lei”, a declarat pentru Gândul DanBalcanu, administrator Pa&Co. Acesta a mai precizat că, oricum,la programele cu finanțări europene limita maximă cu care poate fimajorată valoarea inițială a contractului inițial este de 10%.

INFOExemple de contracte „umflate” cu acteadiționale

• 1. Reabilitarea sistemului rutier și a liniei de tramvai peCalea Moșilor din București
Contract inițial 50 milioane euro
Act adițional I: 24 milioane euro
Act adițional II: 20 milioane euro
Contract final 94 milioane euro (creștere de 88%)
Constructor – Tehnologica Radion

• 2. Lărgirea de la 2 la 4 benzi a centurii de vest aPloieștiului Contract inițial 76 milioane lei
Contract final 106 milioane lei (creștere de 40%)
Constructor – Pa&Co International

• 3. Construirea sediului Serviciului de Protecție și Pază
Contract inițial 127 milioane lei
Contract final 184 milioane lei (creștere de 45%)
Constructor – Bog’art

• 4. Tronsonul de autostradă Moara Vlăsiei – Ploiești (42,5km)
Contract inițial 702 milioane lei
Cost final 883 milioane lei (creștere de 25%)
Constructori – UMB Spedition, Pa&Co International,Euroconstruct Trading ’98
si Com-Axa.

• 5. Extindere la patru benzi a Centurii Sud aBucureștiului
Contract inițial 68 milioane euro
Cost final estimat 2 miliarde euro
Constructori – consorțiul Delta ACM – Tehnologica Radion, asociereaEuroconstruct – Romstrade și asocierea
Straco – SCT

Calvar pentru o tânără. Ce a putut să păţească după 10 partide de sex într-un...
Cand se TERMINA pandemia? OMS a facut anuntul
FOTO. Jojo, în costum de baie! Cum arată acum, de fapt, trupul fostei vedete Playboy
Demența la bătrânețe poate fi prevenită, dacă urmezi 5 sfaturi simple
Raed Arafat, anunț cutremurător! Măsura dură care se ia în toate spitalele din România, după...
Celebru milionar, salvat de la moarte, în mod miraculos, de Gigi Becali! `A venit Luțu...
Când se întoarce frigul în România. Trebuie să ne pregătim deja hainele groase
Criza guvernamentală ucide oameni zilnic. Apelul medicilor: Depolitizaţi deciziile medicale şi haideţi să colaborăm
Românii caută cu disperare aceste ANVELOPE DE IARNĂ. Ce au ele mai special?
BANCUL ZILEI – Două blonde fac nudism. La un moment dat apare un taur…
O nuntă din Botoșani a avut loc fără mire, după ce s-a infectat cu COVID
Cand se TERMINA pandemia? OMS a facut anuntul
Chinezii au LANSAT ceva revoluționar care îi ÎNGROZEȘTE pe americani. „Nu avem nici cea mai...
Averea halucinantă a noului premier al României! 40.000 de euro pensie și venituri grotesc de...
Rețete inedite de varză murată. Cum procedează alte țări din Europa: ar trebui să le...
La Constanța este deja Halloween, dar... FĂRĂ petreceri!
Regina Elisabeta a II-a, jignită? Premiul refuzat: „Găsiți un destinatar mai vrednic”
Vestea ȘOC a momentului în România: A murit. Cum a fost găsit...
Șoc total pentru cei cu mașini DIESEL! Vestea venită acum este absolut incredibilă. E record...
Iarna 2021-2022 va fi apocaliptică! Meteorologii se uită în arhive, să vadă dacă a mai...
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Pâinea noastră (scumpă) cea de toate zilele? România, producţie record de grâu în 2021