EXCLUSIV. Președinția a reziliat oficial contractul cu TAROM pentru avionul VIP. Cu ce va merge Băsescu în străinătate

EXCLUSIV. Președinția a reziliat oficial contractul cu TAROM pentru avionul VIP.  Cu ce va merge Băsescu în străinătate
Publicat: 18/04/2013, 09:14
Actualizat: 02/10/2015, 17:42

Contractul încheiat de Administrația Prezidențială cu Tarom în 2010 pentru închirierea avionului Airbus 310, botezat „aeronava VIP”, a fost reziliat la sfârșitul lunii martie, în urma disputei publice dintre președintele Traian Băsescu și ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu. În consecință, România nu mai are în acest moment nicio aeronavă oficială.

„Contractul este reziliat în acest moment. Tarom nu mai are nicio obligație față de Administrația Prezidențială”, a explicat pentru gândul Dan Pascariu, președintele Consiliului de Administrație al companiei naționale de transport aerian.

Ruperea legăturilor cu Tarom este confirmată și de Președinție. „A doua zi după conferința de presă în care s-a vorbit despre acest lucru, s-a trimis o adresă Tarom în care Administrația Prezidențială a anunțat că nu mai dorește continuarea acestui contract”, spune Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al președintelui.

Potrivit informațiilor gândul, Președinția nu este în acest moment în discuții cu nicio altă companie aeriană privată pentru închirierea unei aeronave în regim charter. Variantele luate în calcul la Palatul Cotroceni pentru deplasările externe din următoarele 2-3 luni ale lui Traian Băsescu sunt cursele de linie, iar, pentru situații de urgență interne, cele două avioane sau elicopterele armatei.

Rezilierea contractului care „nu există”

După conflictul cu Relu Fenechiu care a prezentat public un document prin care managerul TAROM, Christian Edouard Heinzmann, cerea Ministerului Transporturilor suportarea unor costuri de 22.689.000 de lei, adică aproximativ 5 milioane de euro pe an pentru aeronava VIP din care în 2012 s-ar fi recuperat doar 1.519.000. de lei, Traian Băsescu a anunțat că renunță definitiv la zborurile cu Tarom.

„Vă asigur că la nevoie, atunci când va fi nevoie, voi lua în charter un avion de la o companie străină, ca să ne spună atunci Guvernul cât costă avionul”, spunea președintele pe 21 martie, susținând inițial că „nu există contract, nu am ce să reziliez, pur și simplu, s-a propagat o minciună”. După câteva momente, Băsescu a revenit însă în sala de conferințe de la Palatul Cotroceni cu o precizare: „Acum am aflat în lift că există o minută, un contract. Categoric nu mai merg cu TAROM”. La acel moment, președintele a fost însă evaziv în legătură cu rezilierea. „O să văd, nu pot să vă spun, abia am aflat că există”, a ezitat Băsescu să dea un răspuns tranșant.

Potrivit purtătorului său de cuvânt, a doua zi, Președinția a cerut Tarom rezilierea. Decizia a venit în condițiile în care conducerea companiei anunțase că va trimite o scrisoare la Palatul Cotroceni „prin care s-a solicitat instituției să precizeze dacă dorește continuarea actualului contract sau rezilierea”. „Nu am mai trimis-o pentru că am primit un telefon și apoi o solicitare scrisă de la Președinție că doresc rezilierea”, a explicat pentru gândul Dan Pascariu.

Președintele CA al Tarom spune că Administrația Prezidențială a trimis înștiințarea de reziliere a contractului de închiriere fără a propune sau a solicita vreo soluție alternativă din partea Tarom pentru deplasările președintelui în străinătate.În intențiile Tarom intră vânzarea aeronavei pe care compania nu speră să obțină mai mult de 2-3 milioane de euro.

Soluțiile lui Băsescu: avioanele armatei pentru deplasări interne, curse de linie pentru străinătate

Ca urmare a disputelor politice, România nu mai are în acest moment nicio aeronavă oficială. Vechiul avion al ROMAVIA Boeing-ul 707-3K1C Carpați, cunoscut drept AIR FORCE ONE al României, folosit de la Nicolae Ceaușescu încoace de toți președinții, a fost vândut în 2012 pentru 2 milioane de euro și va opera din 2014 în misiuni militare ale SUA și ale NATO. La momentul vânzării, aeronava Carpați avea interdicție de aterizare pe aeroporturile europene din cauza nivelului de zgomot care depășea limitele admise în UE. Pentru zborurile președintelui, se obținea însă o derogare.

Avionul Airbus 310 VIP, în care a fost instalat un sistem de telecomunicații special prin care pasagerul oficial să poată primi telefoane și faxuri pe linia securizată a STS, interiorul rămânând neschimbat, a fost contractat de Președinție și folosit doar pentru deplasările șefului statului începând cu 2010.

Fără avion oficial, Băsescu va merge în următoarele deplasări cu aeronave de linie, costurile plecărilor sale recente în această formulă ridicându-se la 5.000-7.000 de euro pentru un drum în Europa. „Pentru următoarele deplasări se analizează soluții de transport”, este evaziv Bogdan Oprea.

Pentru situațiile de urgență pe de altă parte, există două aeronave ale armatei cu care președintele a mers în anii trecuți la inundații sau în teatrele de operațiuni. Acestea au însă dezavantajul că nu pot ateriza decât în condiții speciale și nu pot fi folosite în vizite externe din rațiuni de imagine.

Administrația Prezidențială nu are încă deocamdată o soluție pentru vizitele oficiale sau de stat, în care protocolul presupune primirea șefului statului cu onoruri militare la aeroport. În același timp, agenda lui Traian Băsescu pentru luna mai nu include vizite oficiale sau de stat, ci o deplasare la Consiliul European de la Bruxelles și câteva summit-uri la care pot fi contractate bilete pe curse de linie.

Varianta închirierii permanente a unei aeronave de la o companie privată nu este în acest moment în discuție. Bugetul total al Președinției pentru deplasări externe este în acest an de 5.230.000 de lei, adică 1.160.000 de euro.

Bugetul Administrației Prezidențiale. Sumele sunt exprimate în mii de lei. Sursa: Ministerul Finnțelor

Potrivit lui Victor Ponta, Guvernul are intenția de a cumpăra sau închiria „un avion de 10-12 persoane, cu echipament de comunicații”, fără a avansa însă un termen. „În momentul în care vom avea posibilitatea financiară, vom achiziționa, vom închiria un avion din acesta pentru președinte, pentru premier”, a spus recent primul-ministru.

O tânără speranţă a ţării în sport întreţine relaţii intime pentru bani: "Când i-am spus...
Natalia Mateuț, poze cu liniuțe de praf alb pe masă! Avem imaginile interzise cu 'prafurile...
FOTO. Anna Lesko, apariție interzisă cardiacilor! S-a văzut trupul perfect lucrat prin body
Băuturile și alimentele care te fac să transpiri abundent. Evită-le
Nu s-a ales doar cu premiul și trofeul Survivor România 2021, ci și cu un...
Simona Halep sare în apărarea lui Simone Biles, după valul de critici la adresa gimnastei:...
Orașele din Europa cu cei mai mulți hoți de buzunare. Mare atenție la portofel dacă...
Atleta din Belarus, ce a fost dusă cu forţa la aeroport de staff-ul său, este...
Avertizarea ISU: Dacă ai așa ceva în mașină, mergi ACUM și scoate-l! Este pericol mare
BANCUL ZILEI – Bătrânel răsfățat de nevasta de 19 ani
Raport al republicanilor americani: Virusul care a provocat pandemia s-a scurs de la un centru...
Natalia Mateuț, poze cu liniuțe de praf alb pe masă! Avem imaginile interzise cu 'prafurile...
Care este DURATA normală a unui contact sexual. Un expert dă un răspuns la care...
Chinezii au construit un câmp cu rachete nucleare! Cum arată, imaginile sunt ULUITOARE
Care este temperatura apei mării în Mamaia, Eforie, sau Vama Veche pentru săptămâna 2 –...
Și-a luat fetița în brațe și a simțit un miros familiar. A dus-o la spital,...
Horoscop august 2021. Schimbări majore în viața sentimentală pentru aceste zodii. Ce ne spun astrele?
ULTIMA ORĂ: Germania e în stare de ȘOC! Totul A SCAPĂT de sub control
Încă nu sunteți convinși că suntem pe buza prăpastiei? Fenomenul din Africa sperie întreaga lume
Un dar otrăvit: Sute de mii de români vor avea pensii mai mici
Povestea unui brand legendar, pe care mulţi îl asociază cu pasta de dinţi. Ce produs...