Guvernul a ajuns, în sfârșit, la Ciolan. Cu microbuzul

Redactor:
Anca Simina

O afacere de 16 milioane de euro de la bugetul de stat, semnarea contractului pentru achiziționarea a 600 de microbuze școlare care vor fi împărțite primăriilor în an electoral de către ministrul Dezvoltării, Liviu Dragnea, este pe care să se încheie în următoarele câteva zile. Beneficiarul ales de Guvern, în urma unei licitații contestate în acest moment, este omul de afaceri Daniel Ciolan, asociat cu Union Motors Car Sales, unul dintre dealerii Opel în România.

De la el Guvernul ar urma să cumpere, prin Ministerul Dezvoltării, cele 600 de noi microbuze școlare vopsite în galben, care vor fi inscripționate cu sigla «Achiziționat de Guvernul României prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice în anul 2013».

Întregul contract va depăși, cu TVA inclus, 16 milioane de euro, pentru fiecare microbuz statul urmând să plătească 26.700 de euro. Microbuzele școlare vor purta marca Opel, singurul competitor reprezentant al unei alte mărci, și anume Ford, fiind descalificat cu argumentul că a întârziat 3 minute la depunerea ofertei.

Fost reprezentant al unui producător polonez de autobuze, dar și dealer al unui producător de incineratoare, Daniel Ciolan conduce o firmă de familie al cărei domeniu de activitate îl reprezintă consultanța pentru afaceri și management și care figurează în evidențele Finanțelor din 2012 cu 8 angajați și o cifră de afaceri de 940.000 de lei.

Asociatul său, Union Motors, face comerț cu autovehicule și autoturisme ușoare, are 78 de angajați și alte trei firme în spate. Compania este acuzată de principalul concurent în afacerea „Microbuzul”, Rădăcini Motors, că și-a arogat „prin fraudă” statutul de IMM, plătind astfel doar jumătate din garanția de participare la licitație.

Microbuzul câștigător: Opel Trabus

Decizia Ministerului Dezvoltării a fost confirmată pentru gândul de către Daniel Ciolan. „Aproape l-am câștigat. Suntem în procedura de contestare, așteptăm rezultatul. Ministerul, săptămâna trecută, ne-a transmis în scris decizia de adjudecare în favoarea noastră, urmând ca în 10 zile să se semneze contractul dacă și numai dacă se va rezolva contestația până atunci”, spune el.

Prețul ofertat a fost cu mai puțin de 4 milioane sub cel maxim stabilit de stat. „Nu e niciun secret. Oferta câștigătoare a fost de 58.320.000 fără TVA”, susține Ciolan. Cu TVA inclus, valoarea contractului urcă la 72.316.800 de lei, ceea ce înseamnă că Guvernul va da 120.528 de lei, adică 26.784 de euro pentru un microbuz.

Ultimele microbuze, 185 la număr, au fost trimise în primării în 2012, în urma unui contract încheiat în 2011 cu un dealer auto din Timișoara, RMB Casa Auto, care a fost și singurul ofertant. La acel moment, statul a plătit 21,9 milioane pentru achiziție, fiecare mașină costând 26.400 de euro.


Daniel Ciolan. Sursa foto: TIR Magazin

„Oferta noastră o reprezintă Opel Trabus, varianta microbuz. Mașinile sunt noi, iar service-ul se va face peste tot în țară unde există reprezentanță Opel”, spune Ciolan care susține că nu are „nicio legătură politică” la nivelul Guvernului „și mai ales cu Ministerul Dezvoltării”.

Ciolan: „Am mai fost implicați într-un contract cu microbuze acum vreo trei ani. Nu mai știu exact cu cine”

Firma sa, aflată în cele mai recente evidențe publice ale Ministerului Finanțelor cu doar 8 angajați și o cifră de afaceri de sub 1 milion de lei în 2012 a primit, de la înființarea în 2004, patru contracte cu statul, sub 200.000 de lei fiecare.

AMbii asociați au încheiat anul 2012, precedent licitației, cu pierderi semnificative.


Situația financiară a IAC Management la 31 decembrie 2012. Sursa: Ministerul Finanțelor


Situația financiară a Union Motors la 31 decembrie 2012. Sursa: Ministerul Finanțelor

Cum a ajuns o firmă de consultanță la cel mai mare contract de achiziție de microbuze din ultimii ani? Daniel Ciolan are o explicație: „Am mai fost implicați într-un contract cu microbuze acum vreo trei ani. Atunci cred că am lucrat cu Ford. Nu mai știu cu cine exact, cred că a fost o asociere. Sau eram subfurnizori, nu îmi amintesc precis. Cifra noastră de afaceri pe anul trecut, pe 2013 – 2012 a fost un an mai greu – a fost de 400 de milioane de lei. Nu suntem chiar în afară. La finalul zilei, dacă ai un produs, dacă ce oferi e bun, de ce nu?”

Daniel Ciolan este însă rezervat în a avansa o dată la care s-ar putea semna contractul. „Nu am de unde să știu. Totul depinde de decizia CNSC. Sper să se respingă contestația. Altfel, cred că se va repeta licitația”, adaugă omul de afaceri.

Primul scandal: oferta care „a întârziat 3 minute”

Startul operațiunii guvernamentale s-a dat în iulie, când ministerul lui Liviu Dragnea a primit, la rectificarea bugetară 76 de milioane de lei pentru a cumpăra microbuze ce urmau a fi livrate în 2014. În septembrie, Ministerul Dezvoltării a început procedurile de achiziție, cerând oferte până pe 1 noiembrie la ora 10.00.

A avut patru ofertanți: SC Rădăcini Motors SRL, Ascocierea IAC Management SRL – SC Union Car Sales SRL, Asocierea SC Casa Auto Iași SRL – SC Dypety SRL și SC Țiriac Auto SRL.  Ultima companie a fost însă descalificată, ceea ce a și dus la un prim scandal.

SCANDALUL „POȘTAȘUL”. TEXTUL INTEGRAL AL CONTESTAȚIEI SC ȚIRIAC AUTO

Potrivit unor documente consulate de gândul, motivul a fost un episod birocratic reclamat de Țiriac Auto (singurul dealer Ford, ceilalți trei competitori reprezentând Opel) la care a semnalat Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) că ar fi fost împiedicat de funcționarii MDRAP să își depună oferta la timp. Țiriac Auto s-a plans că ar fi ajuns la sediul MDRAP la 9:56 și în Registratură la 9:57, însă, deși un funcționar a început să preia documentația, aceasta nu ar fi fost întregistrată până la 10:03 din cauza unui poștaș care a apărut între timp și care a primit prioritate. Dacă firma a cerut audieri de martori și imaginile de pe camerele de supraveghere ca probe, Ministerul a arătat că „în Registratură nu sunt montate camera video, doar la intrarea în instituție existând două camera video care nu sunt funcționale”.

După o lună, CNSC a admis punctul de vedere al MDRAP care a susținut că întreaga procedură a respectat legea, aprobându-i și decizia de a nu lua în calcul „oferta întârziată” ca fiind „întemeiată”. Cu toate că a stabilit că „autoritatea contractantă, în mod greșit, a procedat la deschiderea ofertei contestatorului” făcându-le astfel cunoscut prețul ofertat concurenților, CNCS a decis continuarea licitației.

TEXTUL INTEGRAL AL DECIZIEI CNSC, CU PUNCTUL DE VEDERE AL MDRAP

Al doilea scandal, cel al notificărilor oficiale

Așa au ajuns, în a doua fază, cea a licitației electronice, doi reprezentanți Opel: Rădăcini Motors și Asociarea IAC Management – SC Union Motors Car Sales SRL. Invitațiile de participare au fost transmise de Ministerul Dezvoltării pe 17 decembrie, licitația durând două zile: 19 și 20 decembrie. Potrivit documentelor de la CNSC, Rădăcini Motors a reclamat că „a luat la cunoștință” pe 18 decembrie, prin intermediul SEAP și nu de la MDRAP de această a doua fază și că „a suferit un prejudiciu evident constând în imposibilitatea de a participa în mod real la licitația electronică”.

În plus, Rădăcini reclamă că Union Motors, „prin fraudă, a plătit o garanție mai mică decât ar fi trebuit” prin autoîncadrarea în categoria IMM. Or, susține compania concurentă, SC Union Motors Car sales SRL (în care sunt acționari alte trei firme, SC Union Motors România SRL – 0.0001%, SC New Kopel România SRL – 84,999% – la rândul său deținută în proporție de 100% de S. Sholmo Holdings LTD – și Opel Southeast Europe LLC – 15%) nu s-ar putea încadra la categoria IMM, neîndeplinind condiția numărului maxim de salariați.

PRIMA CONTESTAȚIE A SC RĂDĂCINI SRL

A DOUA CONTESTAȚIE A SC RĂDĂCINI SRL

Obiecția este respinsă de omul de afaceri Daniel Ciolan.”Sub nicio formă nu se susține. Union Motors a respectat prevederile legii. Uniuon Motors se încadrează în categoria IMM. Nu știu să vă dau exact toate argumentele, pentru că și eu stăpânesc precar această situație juridică”, se justifică Ciolan.

În toate notele scrise Consiliului pentru Soluționarea Contestațiilor, ministerul a  susținut că, de la început până la final, a respectat toate prevederile legale.

Cum va arăta microbuzul de 26.700 de euro

Așa cum au fost definite cerințele în caietul de sarcini, noile microbuze vor avea motoare Diesel, minim 134 de cai putere, cutie de viteze mecanică, roți duble în spate, servodirecție, sistem de frânare cu dublu circuit servoasistat ABS+ESP, rezervoare cu o capacitate de minimum 80 de litri și vor respecta normele de poluare Euro 5.

Ca măsură de siguranță, viteza maximă va fi limitată electronic la 90 km/h.

În interiorul fiecărei mașini, va fi instalat sistem de aer condiționat și de încălzire cu recirculare, dar și un cronotahograf digital, care poate înregistra datele privind timpii de lucru ai șoferilor, iar podeaua „din material cu proprietăți ignifuge” va fi acoperită „cu suprafață antiderapantă de trafic intens”.

În prețul mașinii, Ministerul Dezvoltării a pus la socoteală și câte un set de anvelope de iarnă și un altul pentru vară.  

Guvernul a cerut garanție 5 ani în limita a 150.000 km de la data recepției finale.


Modelul ofertat de asocierea câștigătoare. Sursa foto: Opel

„Microbuzele trebuie să se poată deplasa până la destinația finală, deci să fie asigurat de către furnizor plinul rezervorului de combustibil, asigurarea  RCA și autorizația de circulație valabilă cel puțin 30 zile (…) Toate produsele livrate vor fi noi, fără a fi utilizate anterior, fără să fi avut alți proprietari”, s-a specificat în caietul de sarcini.

Același caiet de sarcini a menționat din start  încă o condiție obligatorie: „Autovehiculul trebuie să fie inscripționat pe una din lateralele spate cu inscripția «Microbuz achiziționat de Guvernul României prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice în anul 2013 »”.

Întrebat dacă oferta declarată câștigătoare include și dotări suplimentare față de cerințele obligatorii, Daniel Ciolan spune că firmele declarate câștigătoare s-au limitat la ce a solicitat Guvernul. „Cerințele au fost foarte exigente de data asta. S-a dorit, spre exemplu, aer condiționat pentru toată mașina, nu numai pentru zona din față, a șoferului. A fost un standard înalt”, consideră Ciolan.

Una din patru comune va primi microbuz nou din pixul lui Dragnea

Noua operațiune „Microbuzul școlar” i-a fost încredințată, la nivelul Guvernului, ministrului PSD Liviu Dragnea, la care a fost transferată de la Ministerul Educației care a gestionat-o până anul acesta. Odată cumpărate, cele 600 de microbuze școlare noi vor fi repartizate prin semnătura ministrului Dezvoltării, termenul prevăzut în proiectul de contract, pentru livrare fiind de maximum 6 luni.

Astfel, una din patru comune din România va primi înainte de campania electorală pentru europarlamentare sau măcar înaintea alegerilor prezidențiale câte un microbuz nou.

Dacă până acum erau lăsate fie la dispoziția școlilor, fie la cea a unor primari, după livrarea noului lot, microbuzele școlare vor fi strict în grija primăriilor. „Premierul a decis ca microbuzele să fie gestionate de autoritățile locale”, a anunțat ministrul Educației, pe 13 septembrie, la Buzău.

Potrivit lui Remus Pricopie, Ministerul Educației centralizase aproape 900 de cereri, cele mai multe, peste 30,  venind din Vaslui, unde copiii merg și 20 de kilometri pe jos dus-întors până la școală și din Botoșani, unde 2700 de elevi depind de același microbuz pentru navetă. 

Primarii vor avea microbuze, dar nu pot angaja șoferi

Blocarea posturilor în administrația publică locală face însă ca primăriile de comună unde vor ajunge microbuzele destinate transportului elevilor la școală, în localități vecine, să nu poată angaja și șoferii care să le conducă, explica, în luna septembrie, președintele Asociației Comunelor din România (ACoR), Emil Drăghici, pentru gândul.

Oficial, Guvernul a anunțat deblocarea posturilor din administrația publică locală. În practică, pentru a angaja un șofer, un primar are nevoie de semnătura premierului Victor Ponta, printr-un procedeu birocratic complicat care poate dura câteva luni. „Șoferul se angajează de către comună, dar dacă ai postul blocat… E o procedură atât de anevoioasă încât trec luni de zile până să obțin ceva. Știți cum e? Ai mâncare în frigider, dar n-ai voie să-l deschizi”, spune liderul primarilor de comune.

În opinia sa, „e absolut necesar să existe un microbuz școlar în satele în care nu există școală pentru a transporta elevii în altă localitate”, însă, pentru a ajunge să fie și folosite,  „există niște bariere birocratice cum nu există în altă parte în Europa”.

104 milioane de euro pentru FCSB. Gigi Becali a bătut toate recordurile din Liga 1
Ce a pățit Ciprian din Iași după ce a chemat o escortă cu 150 lei/ora....
FOTO. Antonia a pozat fără jenă sau inhibiții! Și-a arătat complet trupul într-un body prea...
Saraca… Salman Khan o OBLIGĂ pe Iulia Vântur să facă asta… Totul a fost dezvăluit...
Simona Halep a primit cea mai dură lecție de la Sorana Cîrstea! Motivul pentru care...
Veste mare pentru români. De ce vor avea parte în ziua vaccinării. E cadou de...
Rapel la 6 luni la Pfizer şi Moderna. Recomandarea emisă de Academia de Medicină din...
BANCUL ZILEI – Un primar află de la nevastă că a fost înșelat
O femeie din Cluj, vaccinată cu Pfizer, a murit în secția de Terapie Intensivă. Explicațiile...
Ce a pățit Ciprian din Iași după ce a chemat o escortă cu 150 lei/ora....
Un bebeluș cu TREI penisuri ULUIEȘTE medicii. „Asta da intrare în istorie”
Adevărul despre salamul de Sibiu pe care românii nu îl știu. Ce conține, de fapt
CFR Cluj a câștigat Supercupa României 2020. Cum a sărbătorit campioana României
Moment de infarct la „Războiul Depozitelor”. Ce a descoperit un bărbat într-o boxă cumpărată cu...
ȘOC în lumea muzicii românești: Marele cântăreț A MURIT
Cum să ții postul profesionist. Alimentul vegan cu mai multe proteine decât carnea de pui
Concedieri MASIVE. Tarom se pregăteşte să dea afară jumătate dintre angajaţi. 700 de oameni sunt...
Modificare importantă făcută de Lidl. Ce schimbare importantă pe care trebuie să o ştie toţi...
Inchide