Paleologu spune că pe traseul Autostrăzii Transilvania e nevoie de „arheologie preventivă”

Redactor:
Ela Gurgea
Paleologu spune că pe traseul Autostrăzii Transilvania e nevoie de „arheologie preventivă”
Fostul ministru al Culturii Theodor Paleologu afirmă că este nevoie de "arheologie preventivă" pe traseul Autostrăzii Transilvania, pentru a se ști cu exactitate ce vestigii există acolo.

Fostul ministru al Culturii Theodor Paleologu afirmă că este nevoie de „arheologie preventivă” pe traseul Autostrăzii Transilvania, pentru a se ști cu exactitate ce vestigii există acolo.

Theodor Paleologu a declarat, vineri, la Saschiz, în județul Mureș, unde a participat la lansarea unei monografii, că trebuie să se pună în balanță care sunt câștigurile legate de unele investiții și cât anume se poate sacrifica din ceea ce înseamnă patrimoniu.

El a spus că în cazul Roșia Montană are o atitudine nuanțată și crede că ar trebui să existe mai multe informații pentru a se putea pune în balanță câștigurile și pierderile.

„În ce privește Roșia Montană, atitudinea mea e nuanțată, nu e una de opoziție totală și fără echivoc. Însă e absurd să ne trezim și cu muntele făcut praf și cu banii luați, așa cum arată lucrurile, din informațiile pe care le avem. De altminteri, simplul fapt că nu avem suficiente informații nu e în regulă, ar trebui ca această chestiune să fie mult mai transpartentă și să știm mai multe despre contractul existent. În privința chestiunilor de patrimoniu, nu s-a făcut cercetare arheologică decât în proporție mică, ea trebuie continuată”, a spus Paleologu.

El a afirmat că, în opinia sa, se poate „sacrifica” din patrimoniu atunci când există un interes major, argumentând că s-au sacrificat vestigii chiar și în Grecia, când s-a făcut autostrada care leagă aeroportul din Atena de oraș, înainte de Jocurile Olimpice din 2004.

„Pot înțelege sacrificiul de patrimoniu când există un mare interes de dezvoltare. Dar trebuie să știm foarte bine ce anume câștigăm, cât sacrificăm, ce sacificăm și cât vrem să păstrăm. De exemplu, Masivul Orlea conține vestigii preromane. Mie mi se pare că, dacă se face exploatare la Roșia Montană, nu trebuie sub nicio formă să sacrificăm ambele masive, și Orlea, și Câlnic. Este mult prea mult. Trebuie o abordare nuanțată și trebuie mult mai multă transparență pe această temă. Și când văd la televizor că ni se arată că e tragedie cum arată Roșia Montană… Da, e o tragedie creată de Gold Corporation. Este o comună fantomă pentru că asta a fost politica Gold Corporation, să facă o localitate fantomă din acea așezare”, a spus el.

Paleologu a afirmat că, în ceea ce privește Autostrada Transilvania, ar trebui să se facă „arheologie preventivă”, pentru a se ști cu exactitate ce vestigii sunt pe traseu și dacă se pot sacrifica.

„Trebuie arheologie preventivă. Să se știe clar pe unde va trece autostrada și făcută arheologie preventivă înainte de lucrări. Dar, pe de altă parte, arheologia preventivă nu trebuie să devină un obstacol, în sensul că nu se mai termină odată niște cercetări arheologice. Trebuie făcute, dacă sacrifici trebuie să știi ce sacrifici, să salvezi anumite vestigii. Peste tot în lume trasarea autostrăzilor a surescitat tipul acesta de probleme, care pot fi rezolvate, numai să vrei cu adevărat să le rezolvi. Trebuie să știm înainte de a trasa autostrada, dar, repet, poți sacrifica patrimoniul atunci când o cere un interes major de dezvoltare, dar trebuie să știi ce anume sacrifici, de ce și pentru ce scop, ce câștigi cu asta”, a conchis Paleologu.

Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro, încheiat cu compania americană Becthel pentru construcția unui traseu de 415 kilometri. După șapte ani de la lansarea proiectului, au fost finalizați doar 52 de kilometri.

Contractul cu Bechtel a fost renegociat în acest an, compania americană urmând să finalizeze doar două tronsoane din cele opt ale autostrăzii. Guvernul a avizat noul contract, care prevede reducerea costului aferent lucrării cu 50%, la 6,9 milioane euro/km, și permite scoaterea la licitație a tronsoanelor încă neîncepute.

Bechtel va continua lucrările la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău și Suplacu de Barcău-Borș, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii. Traseul autostrăzii mai cuprinde șase secțiuni însumând 297 km, respectiv Brașov-Făgăraș (53 km), Făgăraș-Sighișoara (52 km), Sighișoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăilești (24 km) și Mihăilești-Suplacu de Barcău (76 km).

Inchide