Ponta își prezintă planul pentru autostrăzi în fața USL: printre ele autostrada Bacău – Brașov. Fenechiu: „Dacă se va face cu fonduri europene, în proporție de 90% Comisia Europeană o respinge”

Redactor:
Cristian Andrei
Ponta își prezintă planul pentru autostrăzi în fața USL: printre ele  autostrada Bacău – Brașov. Fenechiu: „Dacă se va face cu fonduri europene, în proporție de 90% Comisia Europeană o respinge”
Premierul Victor Ponta va veni mâine în Parlament pentru a prezenta aleșilor USL ce autostrăzi se vor construi în următorii ani, printre prioritățile Guvernului numărându-se și autostrada Brașov- Bacău.

Premierul Victor Ponta vine marți în Parlament pentru a prezenta aleșilor USL ce autostrăzi se vor construi în următorii ani, printre prioritățile Guvernului numărându-se și autostrada Brașov- Bacău. Un lobby insistent pentru realizarea acestei autostrăzi l-a făcut deputatul Viorel Hrebenciuc.Vicepreședintele PNL, Relu Fenechiu, a declarat pentru gândul că dacă se va încerca construirea acestei autostrăzi cu bani europeni, Comisia Europeană va respinge proiectul, deoarece nu este cuprins în rețeaua transeuropeană de transport TEN-T.

Surse din PSD au declarat pentru gândul că printre proiectele prioritare pe care premierul Ponta le va prezenta în fața parlamentarilor USL se numără autostrada Bacău – Brașov. În schimb, pentru autostrada Iași – Târgu Mureș se va reface studiul de fezabilitate, singurul tronson care are șanse să intre în discuție fiind Ungheni – Iași – Neamț. Tronsonul Târgu – Mureș – Neamț este considerat momentan prea costisitor de Guvern, care preferă să aloce banii pentru alte proiecte de infrastructură.

Potrivit surselor citate, Ponta mai vizează și realizarea unor tronsoane de autostradă de pe fosta autostradă Bechtel, autostrada Sudului București – Craiova și tronsonul Comarnic – Brașov.

Ponta le-a explicat social-democraților că România va primi peste trei miliarde de euro de la Uniunea Europeană pentru exercițiul financiar 2014- 2020 și că banii s-ar termina rapid dacă s-ar duce toți pentru realizarea autostrăzi Iași – Târgu Mureș. De aceea, Ponta va încerca să-i convingă și pe cei de la PNL de prioritățile Guvernului. Supărare există și în tabăra pesedistă, existând social-democrați care doresc ca actualul drum european E85 să stea la baza viitoare autostrăzi din Moldova.

Fenechiu: Se va reface studiul de fezabilitate pentru autostrada Iași – Târgu Mureș

Vicepreședintele PNL Relu Fenechiu susține că a primit asigurări ferme din partea ministrului Voinea și din partea reprezentanților Ministerului Transporturilor pentru ca în fișa de buget a Ministerului să fie bani pentru refacerea studiului de fezabilitate pentru autostrada Iași – Târgu Mureș și pentru realizarea documentației tehnice pentru realizarea parteneriatului public – privat.

„Atunci când reprezentanții Guvernului în comisia parlamentară afirmă și lucrurile acestea au rămas înregistrate pe bandă că își asumă să se întâmple acest lucru cred că ar fi un abuz în serviciu să nu se întâmple. PNL prin vocea președintelui său a afirmat că susține autostrada Iași – Târgu Mureș și că cele două acte preliminare construcției, refacerea studiului de fezabilitate și a documentației privind asistența tehnică, finanțarea lor, să se facă din programul sectorial pe transport 2007 – 2013 în anul 2014”, a spus pentru gândul Fenechiu.

Potrivit acestuia, în 2014 nu se poate începe construcția autostrăzii, ci doar să se refacă studiul de fezabilitate și documentația tehnică.

„În acest an se va stabili clar dacă autostrada va fi construită exclusive din fonduri europene sau în parteneriat public – privat, dar nici parteneriatul public privat nu exclude și o componentă de fonduri europene. Autostrada Iași – Târgu Mureș bineînțeles este inclusă în masterplanul de transport al României, iar dacă discutați despre rețeaua TEN – T Network acolo ea este”, a precizat liberalul, adăugând că ea este inclusă în masterplanul de transport.

Fenechiu susține că autostrada Iași – Târgu – Mureș capătă un rol cu atât mai important cu cât Republica Moldova a semnat un parteneriat cu Uniunea Europeană.

„Mai ales în contextul în care Moldova și-a exprimat dorința de a avea un parteneriat cu UE, această autostradă este aproape obligatorie”, a punctat vicepreședintele PNL

Avertismentul lui Fenechiu

Dacă social-democratul Viorel Hrebenciuc declara pentru gândul că este normal să se facă autostrada Brașov – Bacău, deoarece este mai ieftină decât autostrada Iași – Târgu – Mureș, și că are sprjinul Guvernului pentru această autostradă din Moldova, Fenechiu îi transmite că este normal că „o autostradă care are doi kilometri este mai ieftină decât una care are zece kilometri”.

„Mi se pare o greșeală uriașă ca autostrăzile în România să fie construite după cum își dorește unul sau altul. Autostrăzile în România trebuie construite după calcule bine stabilite. Nu uitați că cei de la Comisia Europeană recomandă folosirea fondurilor europene pentru autostrăzile din rețeaua TEN-T. Noi nu reușim din fondurile europene să acoperim nici măcar autostrăzile din TEN – T, darămite să mai facem și altele. Dacă autostrada Brașov – Bacău va fi din fonduri europene 90% Comisia Europeană va respinge realizarea acestei autostrăzi”, a fost avertismentul lui Fenechiu.

Vicepreședintele PNL afirmă că dacă se dorește ca autostrada Brașov- Bacău să fie construită cu fonduri europene, Ministerul Transporturilor va trebui să convingă Comisia Europeană de ce dorește noi fonduri.

„Dacă se dorește a fi făcută din fonduri europene va fi respinsă, așa cum s-a respinge orice autostradă de pe Bechtel. Dacă vrem să facem un tronson pe autostrada Bechtel, mai încolo de Câmpia Turzii, pe fonduri europene vom avea probleme în a-i convinge pe cei de la Comisie. Va trebui să-i convingem de ce atâta vreme cât noi am susținut că alea sunt autostrăzile prioritare , vine acum cineva și vrea să facă altceva cât timp nu s-au făcut acelea”, a conchis Fenechiu.

 

 

Inchide