Privatizarea CFR Marfă, la un pas de eșec. Planul B pe care Fenechiu l-a pus pe masa Guvernului

Privatizarea CFR Marfă, la un pas de eșec. Planul B pe care Fenechiu l-a pus pe masa Guvernului
Publicat: 25/07/2013, 17:04
Actualizat: 25/07/2013, 17:04

Ping-pong-ul între Palatul Victoria și Palatul Cotroceni cu vânzarea pachetului de 51% din CFR Marfă riscă să conducă la o nouă privatizare eșuată, după fiascoul Oltchim din 2012. Cheia pasării responsabilității între premier și președinte pentru un eventual eșec și a delimitării de acesta este condiția pusă până acum ferm de FMI înaintea încheierii unui nou acord de tip preventiv: semnarea contractului. Delegația FMI, CE și a Băncii Mondiale a cerut de altfel, imediat după ședința de Guvern, o întâlnire cu Victor Ponta, Daniel Chițoiu și Liviu Voinea care a durat mai bine de două ore, nefiind însă anunțată public.

Că aceasta a fost constant una din condițiile FMI o spune, pentru gândul, fostul ministru Relu Fenechiu, revocat recent din funcție. „FMI a cerut la ultima întâlnire cu colegii din minister semnarea în cel mai scurt timp a contractului. Sper ca președintele să aibă responsabilitate și să dea o poziție oficială a CSAT”, a comentat Fenechiu după ce premierul Victor Ponta a anunțat aprobarea în ședința de Guvern a condițiilor de vânzare sub rezerva avizării de CSAT până pe 23 septembrie.

Noua tactică a Guvernului a fost pusă în practică în prima zi de concediu a președintelui Traian Băsescu, aflat deja la Neptun. În lipsa lui Băsescu la Cotroceni, purtătorul său de cuvânt, Bogdan Oprea a parat susținând că „ar fi o ilegalitate ca CSAT să se pronunțe pe contracte de privatizare” și că „Ponta încearcă să fugă de responsabilitate”.

În aceste condiții, deznodământul l-a dat tot Ponta: „Dacă nu se discută în CSAT, pică. Ce se se întâmple?”. Fenechiu spune însă că, la plecarea de la Ministerul Transporturilor, avea un plan B pentru cazul anulării privatizării. Soluțiile sale: „reluarea privatizării în cel mai scurt timp, mulți din cei care au crezut că mimăm o privatizare sunt interesați” sau păstrarea în portofoliul statului cu condiția menținerii deciziei de ștergere a datoriilor și a păstrării actualei conduceri. „Altfel va fi vândută la fier vechi. Știți cât se va obține? Vreo 70 de milioane de euro”, spune fostul ministru.

Tactica lui Ponta și răspunsul lui Băsescu

Presat de Băsescu să își asume politic privatizarea CFR Marfă, în timpul interimatului la Transporturi, Ponta a semnat astăzi Hotărârea de Guvern „pentru aprobarea elementelor principale ale contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni între Statul Român, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, și Societatea Comercială Grup Feroviar Român SA, în calitate de cumpărător” pentru 51% din CFR Marfă.

A pus însă o condiție. „Dacă tot vorbește președintele, să-i dăm atribuții”, a justificat el mutarea de a cere avizul CSAT, neobișnuită prin faptul că avizele actelor normative se dau, potrivit legii CSAT, înainte și nu după aprobarea Hotărârilor de Guvern.

Mai mult, așa cum apare în textul HG, nepublicat încă de Guvern, „avizul este condiție de semnare”, a explicat pentru gândul Cristian Ghibu, secretarul de stat care gestionează Ministerul Transporturilor în timpul interimatului și care a înaintat actul normativ pe masa Guvernului.

Astfel, „în 60 de zile trebuie încheiat contractul. Dacă CSAT se opune nu va fi semnat deloc. Dacă dă aviz, va fi semnat imediat”, a tradus Ponta tactica Guvernului, invocând ca temei legal „noua lege a CSAT”. Legea este însă aceeași din 2002 și prevede că CSAT are, printre atribuții, avizarea „proiectelor de acte normative inițiate sau emise de Guvern”, nu și actele după aprobare.

Aceeași lege i-a fost „recomandată” în replică, lui Victor Ponta de purtătorul de cuvânt al președintelui, Bogdan Oprea. „Va afla că CSAT are atribuții strict privind securitatea națională, și nu are nicio atribuție financiar-economică în baza căreia să poată aviza contracte comerciale sau contracte de privatizare”, spune Oprea, arătând că „Victor Ponta, așa cum ne-a obișnuit, încearcă să fugă, din nou, de responsabilitate”.

În accepțiunea Președinției, „ar fi o ilegalitate ca CSAT să se pronunțe pe acest contract de privatizare”. Așa că îl rugăm respectuos pe domnul prim-ministru Victor Ponta să nu aștepte avizul CSAT după derularea procesului de privatizare pentru că domnul președinte Traian Băsescu nu va accepta să încalce legea. Singurii care poate decide asupra acestui contract sunt ministrul interimar al Transporturilor, domnul Victor Ponta, prim-ministrul Guvernului României, domnul Victor Ponta, și Guvernul Victor Ponta. Domnul Traian Băsescu, speră ca domnul prim-ministru Victor Ponta să nu genereze un nou episod tip «Oltchim» cu ocazia privatizării CFR Marfă”, i-a transmis Oprea mesajul Băsescu.

Primul scenariu: CSAT intră în jocul lui Ponta

Cu actul normativ emis și incluzând condiția avizului, Guvernul va trimite însă HG la Cotroceni. Aici, adresa oficială va fi analizată de Secretariatul CSAT și propusă sau nu pentru includerea pe ordinea de zi a ședinței ordinare din septembrie. Decizia îi aparține însă președintelui CSAT care este șeful statului. Primele semnale sunt mai degrabă negative.

În cazul puțin probabil în care CSAT ar considera însă că există o bază legală pentru discutarea contractului înainte de semnare, deznodământul este greu de anticipat.

„CSAT are mai multe variante: poate să spună că procedura a respectat sau nu strategia de privatizare; sau că în cele șase luni (de la aprobarea strategiei în CSAT, n.red.) au intervenit elemente noi și consideră că nu mai e bine să o privatizăm; sau cu argumente, poate secrete, să spună că acest grup care a câștigat nu are capacitatea de a dezvolta CFR Marfă”, estimează Relu Fenechiu, implicat până acum două săptămâni în privatizarea CFR Marfă.

De ce CSAT? „Pentru că președintele e primul om în stat, a semnat strategia de privatizare a CFR Marfă, iar acum face afirmația publică – și are greutatea unui președinte – că nu a fost corectă procedura, că nu e bun câștigătorul. Iar deciziile se iau pe documente, nu pe declarații la ore de mare audiență. Dacă spune că nu e în regulă, s-ar putea să nu primim un răspuns de ce, să fie secret, dar știm că e responsabilitatea cuiva„, justifică liberalul, politic, gestul fostului său șef din Guvern.

Al doilea scenariu: CSAT nu pune avizul pe ordinea de zi

Fie că se va programa, fie că nu, o ședință a CSAT până pe 23 septembrie, când expiră termenul de semnare dat de hotărârea de Guvern, președintele poate ignora până la acea dată cererea venită din partea lui Ponta.

Singurele constrângeri legale sunt reunirea CSAT la fiecare trei luni – ultima ședință având loc în iunie -, temele de discuție fiind însă alegerea exclusivă a lui Băsescu.

Dacă până pe 23 septembrie nu va exista un aviz, vânzarea către GFR se anulează automat, se arată în aceeași hotărâre de Guvern: „Dacă finalizarea nu va avea loc, independent de orice culpă a Cumpărătorului, într-o perioadă de maxim 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei Hotărâri, contractul se desființează de plin drept fără a mai fi necesară punerea în întârziere și fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței”.

„Ar trebui ca președintele să convoace CSAT de urgență. Nu implică niciun cost, față de referendumurile cu care ne tot amenință. Poate să-l facă și la noapte, la Neptun”, crede Relu Fenechiu.

Al treilea scenariu: ratarea privatizării.”Ori vindem altcuiva, ori păstrăm compania cu datoriile șterse, ori o dăm la fier vechi”

Guvernul are însă variantele pregătite și pentru ratarea privatizării, cel mai probabil scenariu în noile condiții. Fostul ministru liberal a explicat pentru gândul că, din informațiile pe care le-ar fi obținut ulterior declansării procedurii, „mai multe companii care au crezut că doar mimim privatizarea s-ar fi însris”.

„Eu, până pe 12 iulie, cât am fost la Minister, mă gândeam la două variante. Prima: reluarea procedurii de privatizare în termenul cel mai scurt. Din informațiile pe care le-am avut ulterior, mai multe companii nu au crezut că noi chiar vrem să privatizăm CFR Marfă. Au crezut că mimăm o privatizare și mulți nu s-au înscris, dar ar fi interesați”, prezintă el alternativa.

A doua variantă de sertar: „În condițiile în care aș fi rămas la Minister și actuala echipă de la conducerea CFR Marfă ar fi rămas să conducă, și dacă s-ar păstra condițiile de azi, adică o companie fără datorii istorice, am convingerea că într-un an se poate aduce compania pe profit. Dar trebuie să existe aceste două condiții: să nu ne tăiem craca de sub picioare și să-i repunem datoriile în cârcă și să nu existe presiuni de niciun fel asupra conducerii”, spune Fenechiu.

Potrivit fostului ministru, statul ar putea considera în continuare datoriile ca fiind șterse fără ca acest lucru s[ fie asimilat ajutorului de stat. „Comisia Europeană ne-a spus că nu ar fi și nu a făcut nicio legătură cu privatizarea. Și dacă ar fi să alegem această cale, ar trebui statul român să se bată pentru CFR să rămână cu datoriile șterse. Altfel va fi vândută la fier vechi și știți cât se va obține? Înmulțiți 30.000 de vagoane cu 12-14 tone și cu 200 de euro. Vreo 70 de milioane de euro”, calculează Fenechiu.

Istoricul unei privatizări cu emoții

Privatizarea CFR Marfă a fost asumată în acordul cu FMI, ca intenție, de Guvernul Mihai Răzvan Ungureanu. Ajuns la Palatul Victoria, cabinetul Ponta I a făcut o primă strategie de privatizare, a inclus-o într-un proiect de HG și a trimis-o, în septembrie 2012, pentru avizare la CSAT. Prima strategie a fost însă respinsă. „CFR Marfă a fost respins la privatizare pentru că se propunea privatizare cu strigare, ca la Oltchim. Or, să vii să vrei să validezi cea mai riscantă variantă de privatizare pentru o companie de talia CFR Marfă mi s-a părut inadmisibil. Deci, CFR Marfă este o companie care poate fi privatizată, dar nu prin privatizare cu strigare. O văd cu un investitor strategic, o mare companie feroviară europeană, va opera pe teritoriul României, o companie care să îi ridice valoarea ca și companie”, a explicat ulterior Băsescu, la solicitarea gândul, motivele respingerii.

În februarie 2013, Guvernul Ponta II a înaintat un nou proiect de hotărâre, modificând strategia. Palatul Cotroceni și-a dat atunci avizul, cerând un investitor strategic. „Consiliul Suprem de Apărare a Țării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic și respectarea obligațiilor pe care „C.F.R. Marfă” – S.A. le are față de MApN, NATO și alte structuri de securitate”, se arată în comunicatul trimis după ședința CSAT din 5 februarie.

Condițiile stabilite atunci: cumpărarea de către un investitor strategic, respectarea obligațiilor față de NATO, garanție de participare de 10 milioane de euro, licitație cu plic închis și câștigător desemnat până în iunie 2013.

Pe 22 iulie, în condițiile întârzierii unei decizii în Guvern, Băsescu critică privatizarea și anunță că a avertizat FMI asupra acestui lucru. Tot atunci, președintele anticipează cererea unui aviz din partea CSAT și o refuză din start. „CFR Marfă este o companie mare, este cea mai mare companie de transport mărfuri din România, este o companie strategică prin obligațiile pe care le are în situații care reclamă mișcări ale Armatei Române în eventualitatea unor situații de criză și de asemenea este o companie care are obligații asumate în ceea ce privește nevoile de transport NATO. De aceea, compania a fost și în atenția CSAT și strict pe aceste domenii, și nu pe ceea ce încearcă unii politicieni să spună: dar privatizarea a fost aprobată de CSAT. Nu, CSAT nu se ocupă de târguieli, de bani, ci se ocupă doar de problemele de securitate națională”, a spus el de la Palatul Cotroceni, susținând că GFR nu ar avea banii nici să cumpere, nici să investească în CFR Marfă și cerându-i lui Ponta să-și asume o decizie: semnarea contractului sau anularea privatizării.

VIDEO | Moment ULUITOR în direct. Vedeta TV n-a realizat că nu poartă lenjerie intimă
Ce salariu mic are Neti Sandu la Pro TV! Ia mult mai puțin decât Esca...
FOTO. Antonia, apariție controversată, într-un costum de baie provocator! `Ești minunată!`
9 semne care pot trăda cancerul în stadii incipiente. Nu le ignora!
Anunț cutremurător! Medicul Valeriu Gheorghiță, adevărul despre efectele adverse ale dozei a treia de vaccin:
Anamaria Prodan, victorie uriașă împotriva lui Gigi Becali! Ce sumă trebuie să plătească: `Atmosfera toxică...
Restricţii de Sărbători! Ministrul Sănătăţii spune clar ce ne aşteaptă de Crăciun şi Revelion
Record la vaccinare: Peste 93.000 de români s-au vaccinat cu prima doză în ultimele 24...
SUV de cinci stele la Euro NCAP. Hyundai cucerește piața cu acest model
BANCUL ZILEI – Două blonde fac nudism. La un moment dat apare un taur…
Un certificat de vaccinare fals al lui „Adolf Hitler” sfidează controalele europene
Ce salariu mic are Neti Sandu la Pro TV! Ia mult mai puțin decât Esca...
Legăturile NEȘTIUTE ale Principesei Margareta, moștenitoarea Regelui Mihai
Incredibil câţi bani câştigă pe lună medicul Beatrice Mahler! Românii sigur vor avea ceva de...
Vestea FANTASMAGORICĂ pentru români anunțată cu aplomb de Florin Cîțu: ”Așa cum am promis”
Sondaj: Iohannis pierde încrederea românilor - 14%, Cîțu are doar 7%. PSD, cotat cu 40%
O studentă a sesizat o lumină lângă dormitor. Când s-a apropiat a încremenit!
Vestea ȘOC a momentului în România: A murit pe loc. Nu a mai putut fi...
China trimite o IMENSĂ UNDĂ DE ȘOC la nivel planetar! Marile puteri ale lumii sunt...
Ziua începe cu o veste tristă. Din păcate este vorba despre Gabriel Cotabiță. În ce...
Ţara din Europa care caută cu disperare angajaţi şi nu găseşte. Salariile sunt uriaşe
Este OFICIAL! O nouă minivacanţă! Urmează o nouă sărbătoare legală şi mai multe zile libere...