Moartea pilotului Iovan. Zbor spre întuneric

Moartea pilotului Iovan. Zbor spre întuneric
Publicat: 21/01/2014, 00:36

Sunt locuri în România peste care poți să zbori o jumătate de oră, cu 200 km/ora și să nu vezi nici un semn al omului. Nici un drum, nici o casă, nici un fuior de fum. Poate o potecă de stână. Poate un refugiu montan zgribulit la capătul unei culmi golașe.

Sunt locurile deasupra cărora nu vrei să ți se oprească motorul. Oricât de frumoase (sau de fapt, tocmai de-asta) par ele celui care le străbate, pentru aviator, locurile astea sunt adevărate capcane. Tentația naturală, de a te bucură de verdele pădurilor și gri-ul solemn al stâncilor e dată la o parte de instinctul deja format al zburătorului: „Du-te mai sus! Cât mai sus, dacă se oprește motorul, să ai timp să găsești un loc de aterizare!”

Probabil că asta a fost în mintea lui Adrian Iovan în ziua fatidică de 20 ianuarie. N-avea luxul înălțimii și vizibilității: elicopterele care au încercat să caute epava aparatului au abandonat misiunea la câteva ore după accident, din cauza ceții. Asta ne spune de fapt că plafonul, adică baza de jos a norilor, era cu mult prea jos, spre culmile munților. Ceață. Poate și particule mici de gheață, care au prostul obicei să se fixeze de aripi, una după altă, până când le schimbă formă și puterea de a te mai ține în aer. Givraj se numește, și e spaima cea mare a aviatorului de iarnă: oare voi trece prin el? Sau voi scăpa? Sau va fi doar ceață?

Nu știm acum. Știm doar (și ca pilot nu mă pot abține să nu văd în minte) bordul și instrumentele din care bâzâie alarma, șuieratul aerului pe lângă corpul aparatului, coborând deloc lin, deloc liniștit, spre drumul de munte apărut, norocos, în față.

Cum putem vorbi de noroc? Putem. Aterizarea peste copaci e în mai toate cazurile ucigașă. Nu se scapă din ea cu mâini rupte. Instructorul meu, Gică Militaru, a murit acum mai bine de un deceniu așa, într-o pădure din Germania. Drumul, deschiderea din pădure, a fost cel care i-a salvat pe cei mai mulți dintre cei din avion. Asta și mâna pilotului.

Dar ce i-a adus acolo?

Ce anume a făcut că aparatul să coboare de la nivelul de zbor aprobat (presupun că 110, adică spre 4000 de metri) și să se desfacă în bucăți pe un munte, la peste 1000 de metri înălțime?

Câteva ipoteze: cedare de motor. Totuși, acest aparat se putea ține în aer cu celălalt motor. Îngheț al combustibilului, care să facă să tacă ambele motoare? Doar dacă avea în el și altceva decât benzină de aviație. Greu de crezut pe un aeroport serios că Băneasa. Și-atunci? Și-atunci? Gheață pe aripi? Pe elice? Un sistem de degivrare defect sau depășit?

Nu știm. Știm doar că azi, doi piloți îngrijorați au căutat un teren de aterizare în munți. Controlau avionul. Dar nu puteau să mai aștepte. Nu puteau, probabil, să ia înălțime. Nu aveau de ales. Nu aveau decât o șansă: să pună avionul jos și să spere într-un miracol.

Asta a fost probabil și gândul lui Iovan, ieșind din ceață, în coborâre spre drumul de țară unde avea să așeze avionul pe sol, în ceea ce știa de dinainte de impact că va fi un șoc teribil pentru fiecare dintre cei de la bord.

Și pentru el, cu atât mai mult, pentru că era în față, o bucată de carne între fuselajul greu din spate și bordul masiv, plin de metal, din față.

Ca în orice zbor care se termină în noapte, urmează o anchetă. Ea va spune, vă garantez, puține lucruri și târziu. Aviația își păstrează secretele și își estompează greșelile. Un lucru pe care îl are, cumva, în comun, cu medicii.

Și ei îți vor spune același lucru: mai bine să previi o boală decât s-o tratezi.

La fel și cu acest zbor: cel mai bine era să nu înceapă.

S-a gândit la toate astea Adrian Iovan, înainte să plece dintre noi? Posibil. Dar sigur, absolut sigur, s-a gândit cu mult mai mult la cei pe care îi avea în grijă.

Și tocmai de aceea băiatul lui va putea spune întotdeauna că tata și-a făcut, în ultimele ore pe pământ, datoria. Cât pentru o viață.

Celebra prezentatoare TV a ţării a fost concediată. Umilinţa la care nimeni nu se aştepta...
'Iub, te-am regulat cum trebuie?' Avem discuțiile dintre iubita lui Dragnea și amantul Paul
FOTO. Larisa Drăgulescu se pozează în ipostaze interzise! `Am făcut așa o avere impresionantă`
Bolile în funcție de grupa de sânge. Cine riscă să facă mai ușor diabet
Horia Moculescu, alergat de frații Becali pentru o datorie la jocurile de noroc? Prima reacție...
Olaf Scholz este noul cancelar al Germaniei. Era Merkel a luat sfârşit
Cei care dau traseul pentru PERMIS trebuie să se ferească de această mașină
BANCUL ZILEI – Ion, Maria și supozitoarele buclucașe
VIDEO. Cum arată capsulele pentru sinucidere asistată în 30 de secunde
'Iub, te-am regulat cum trebuie?' Avem discuțiile dintre iubita lui Dragnea și amantul Paul
Cele mai perverse OBICEIURI ale oamenilor. „Sunt de-a dreptul ȘOCANTE”
INTERVIU cu prof. univ. dr., fostul șef al Spitalului de Boli Infecțioase, Sorin RUGINĂ
Dezvăluirea șocantă făcută de Donna D’Errico la 23 de ani după rolul din Baywatch
Este 24 decembrie 2021 zi liberă? Lista completă a zilelor de vacanță pentru sărbătorile de...
Directorul Pfizer aruncă bomba! Compania a luat decizia. Se va întâmpla anul viitor
Dragnea va turba! Irina Tănase adora plăcerile interzise și folosea tehnici lascive. Dovezi-bombă
O poveste fabuloasă de succes. Cum a ajuns un IT-ist din Cluj să facă 100...
Locul superb aflat la câteva minute de Braşov, dar care nu este o staţiune de...