Noi vrem noroi

Noi vrem noroi
Publicat: 26/02/2013, 13:34
Actualizat: 06/09/2014, 01:08

Satul Solacolu se află la doar 20 de minute de București, cum ieși de pe Autostrada Soarelui la Fundulea și apuci 2 kilometri spre sud. Într-o țară vestică, aici ar fi suburbiile cu vilișoare frumoase înconjurate de grădini pline de flori. Pe alocuri, ai găsi o berărie cu grădină, sau un teren de golf, sau un circuit pitoresc pentru biciclete, prin pădurile mărginașe. Tot de aici ar veni corporatiștii spre oraș, cu mașina dar mai ales cu Săgețile albastre, trenuri folosite pentru navetiști prin Europa.

Aici însă, peisajul este altul. Asfaltul se termină cum ieși din autostradă și intri pe drumul ce duce spre sat, încep gropile, apoi noroiul. În zilele cu ploaie, aici trebuie să ai un SUV solid pentru a rezista călătoriei. Când ninge mai tare, poți cu ușurință să îți petreci o săptămână doar în sat, căci nu va deszăpezi nimeni căile de acces. Aflați la 20 de minute de Capitala României, locuitorii săi trăiesc aproape la fel cum trăiau strămoșii lor – în noroi.

Ca acest sat sunt nenumărate altele lângă marile orașe ale României. Cel puțin vreo douăzeci se află în jurul Bucureștiului, dar în țară sunt cu sutele. Nu mai vorbesc de satele mai îndepărtate, care n-au absolut nicio șansă de a vedea asfaltul în următorii zece ani. Peste tot, cum ieși din oraș, noroiul este peisajul dominant, de generații. Și asta n-ar fi o problemă, dacă înapoierea asta în privința infrastructurii n-ar duce la o înapoiere mentală care se vede și în momentul în care locuitorii acestor sate ajung la oraș. Căci vin cu noroiul după ei – de la modul în care își aruncă mașinile pe spațiile verzi din jurul piețelor agroalimentare, până la modul în care sunt obișnuiți să arunce gunoiul oriunde în jurul blocurilor și să spargă semințe scuipându-le cojile direct pe asfalt, în jurul băncilor puse la dispoziție de primării. De castrat proprii câini pentru a nu mai vărsa zeci de mii de maidanezi spre orașe nici nu se pune problema.

N-avem niciun drept să îi privim condescendent, căci toți suntem la prima, a doua sau cel mult a treia generație de încălțați. Noroiul este încă prezent puternic în subconștientul românului de la oraș, iar rezervele noastre de noroi sunt nebănuite și îmbracă forme din cele mai diverse – de la tăbăcirea acestuia prin măturarea spațiilor „verzi” din fața blocurilor până nu mai rămâne decât obișnuita bătătură de la țară, până la aruncatul cu noroi unii într-alții, sport național.

Noi, orășenii, suntem foarte preocupați de lipsa autostrăzilor – și pe bună dreptate. Însă adevărata problemă de infrastructură a acestei țări este lipsa asfaltului din sate – acolo unde trăiesc cei mai mulți români. Căci lipsa aceasta îi izolează mental de civilizație – de unde și expresia „țările cu apă caldă”, la modă printre cei care mai au șansa să iasă din țară. Lipsa elementelor unui confort de bază – asfalt la poartă, canalizare, apă curentă – face ca mai bine de o treime din populația acestei țări să trăiască exact ca în Evul Mediu. Cu o diferență: au curent electric, cablu TV și televizoare unde pot urmări Taraf TV, manele și telenovele fără a mai socializa cu ceilalți țărani. E și ăsta un „progres”.

Țara asta însă nu se va moderniza până când majoritatea populației nu va ieși literalmente din noroi. Poate nu ne dăm seama, dar peste 60% dintre drumurile din România nu sunt modernizate! Mii de localități din România au drept singur acces drumuri de pământ, iar o mare parte dintre drumurile județene n-au nici măcar asfalt ușor pe ele!

Cât de gravă este de fapt situația? Avem peste 34.000 de kilometri de drumuri de țară cu pietriș sau pământ, dintr-un total de 83.700 de kilometri, alți 22.000 de kilometri fiind acoperiți doar cu asfalt ușor, de cele mai multe ori în stare execrabilă. Cei 500 de kilometri de autostradă doar completează tabloul unei țări aflată la nivelul de dezvoltare al Franței de prin ”52. Pe alocuri, arată ca în 1852…

Dincolo de obsesia noastră cu autostrăzile, faptul că imensa majoritate a românilor nu au asfalt în fața casei reprezintă adevărata problemă pentru economie, căci toți aceștia sunt condamnați la sărăcie. Starea extrem de proastă a majorității drumurilor județene înseamnă și ea, într-un cuvânt, chiar asta: persistență în înapoiere.

Drept urmare, înainte de a-i impozita pe țărani, guvernanții poate ar trebui să se uite la cum au fost risipite fondurile europene destinate scoaterii României din noroi și să ușureze urgent accesul la ele. Marile Proiecte ale României n-ar trebui să fie doar cele trei patru sute de kilometri de autostradă care ne lipsesc, ci, cu prioritate, zecile de mii de kilometri de drumuri asfaltate care nu există. Doar așa vor putea străpunge zidul de noroi care îi împiedică pe milioane de români să aibă un rol în economia reală. Și poate că ar trebui să le pese de ei nu doar atunci când vin alegerile, mituindu-i ca pe niște căței, doar pentru a ruina complet o economie ținută pe spatele a doar 4 milioane de angajați cu acte-n regulă.

Dar pentru asta, ar trebui ca politicienii noștri să iasă mai întâi ei înșiși din noroi. Din păcate, privind la ce le iese din gură și mai ales la ce au în cap, asta nu se va întâmpla prea devreme.

Adrian Mihălțianu este redactor-șef Promotor

Închisoare cu executare pentru un patron de televiziune din România: ”Avea o frică în oase...
Laura Cosoi, mămică pentru a treia oară. Tocmai a făcut anunţul
FOTO. Cum arată azi Simona Sensual, asistenta TV care a luat-o pe calea bisericii și...
Ce semne îți dă corpul când ai saturația de oxigen scăzută. E un simptom fatal...
Motivul real pentru care Roxana Nemeș s-a căsătorit cu Cătălin Hagima. A fost obligată să…
Simona Halep și Toni Iuruc au plecat în luna de miere! Destinația exotică aleasă de...
Horoscop joi, 23 septembrie 2021. O zodie își poate schimba locul de muncă
Măsuri adoptate de CMBSU după ce Capitala a trecut de incidenţa 3 la mie. Mai...
Cele mai bune SUV-uri mici. NOI sau RULATE, mașinile astea merită fiecare bănuț
BANCUL ZILEI – Sexul te face KO în box!
„China a răspândit Covid-19 cu bună știință și a anunțat restul lumii foarte târziu“. Acuzațiile...
Laura Cosoi, mămică pentru a treia oară. Tocmai a făcut anunţul
MISTERUL celebrului CRANIU cu urechi a fost în sfârșit ELUCIDAT după sute de ani. „Este...
Cele mai ciudate marcaje de pe șoselele României. Localnicii se minunează de apariția lor
Prințul Harry și Meghan Markle, decizie surpriză la final de 2021. Ce vor să facă...
ÎNCEPE ADMINISTRAREA DOZEI 3 a VACCINULUI anti-COVID
Secretul din spatele succesului „Așii Amanetului”. Ce avere avea „Bătrânul” înainte să moară
SCENARIUL ROȘU! Lista a fost actualizată și poate fi consultată aici. Ce devine STRICT INTERZIS
Cutremur total! DIVORȚEAZĂ cea mai bogată româncă din lume! A fost măritată cu un super...
Halep a anunțat DESPĂRȚIREA, în luna de miere. „E timpul să încheiem relația”. Șoc în...
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Are doar 27 de ani şi o companie de 5 miliarde de dolari pe care...