Transparență de bancher

Redactor:
Victor Rotariu
Transparență de bancher
Unii bancherii din România dau semne că au rămas, în continuare, la mentalitatea de dinaintea crizei și a ordonanței 50, când cel mai transparent lucru pe care îl avea această afacere era geamul ticsit cu oferte de credite și depozite în care nu se preciza cum au calculat costurile reale ale produselor financiare pe care le vând

Unii bancherii din România dau semne că au rămas, în continuare, la mentalitatea de dinaintea crizei și a ordonanței 50, când cel mai transparent lucru pe care îl avea această afacere era geamul ticsit cu oferte de credite și depozite în care nu se preciza cum s-au calculat costurile reale ale produselor financiare care se vindeau.

Transparența în sistemul bancar nu se rezumă doar la mărimea fonturilor cu care sunt scrise pasajele interpretabile din contractele impuse de bancă, ci implică și informarea corectă, publică, a clienților privind posibilele probleme legate de orice instrument financiar promovat de fiecare bancă în parte. Nu este vorba doar despre explicarea felului în care se ajunge la un anumit nivel al dobânzii, ci despre o comunicare onestă, firească, între semnatarii unui contract.

Miercuri a fost anunțată, mai întâi „pe surse”, una dintre cele mai mari posibile fraude cu carduri din România. Ar fi vorba despre datele confidențiale a circa 17.000 de carduri, ca urmare a unui furt de date de la un operator de carduri din străinătate.

Singurul nume care a fost vehiculat a fost cel al CEC, deși, ulterior, Asociația Română a Băncilor (ARB) a confirmat că singura bancă comercială de stat din România nu este singura afectată.

CEC a recunoscut, după apariția știrii, e drept, că există această problemă, a precizat că s-au luat toate măsurile de securitate necesare, fără niciun cost, și că banii clienților sunt în perfectă siguranță.

Celelalte bănci care au emis carduri care acum ar putea fi compromise nu au făcut însă nimic.

Niciuna dintre instituțiile financiare care au fost informate că au carduri compromise nu a ieșit în mod public să anunțe că a luat măsurile necesare și că va rezolva problema în cel mai scurt timp. Nici până azi nu a existat un astfel de anunț. Bancherii preferă să anunțe clienții despre această problemă prin sms, mail sau la telefon.

ARB, care reprezintă interesele bancherilor din România, a preferat la rândul său să tacă mâlc, singura informație reală, folositoare, furnizată fiind cea că este vorba despre mai multe bănci, nu doar despre CEC. Atât. Nu a furnizat nici numărul de bănci afectate și nici numărul de carduri, de parcă acest lucru nu ar conta, de parcă ar fi doar o problemă internă a băncilor, una rușinoasă, care nu poate fi făcută publică.

S-a ajuns astfel în situația în care se știe că există o posibilă fraudă, dar nu se știe cine este afectat până în momentul în care persoana respectivă primește un sms, un telefon sau un mail, sau până când îi este respins cardul de bancomat.

Cel mai probabil, unele dintre băncile afectate de această problemă externă nici nu vor anunța, propriu-zis, clienții despre ceea ce s-a întâmplat, ci îi vor chema, sub un pretext sau altul, să își ridice noul card și noul PIN de la sediu.

Dacă bancherii ar fi fost interesați de rezolvarea cât mai rapidă a problemei atunci ar fi apelat la cel mai bun mijloc de comunicare: cel public, cu atât mai mult cu cât, în cazul de față, banii clienților sunt în perfectă siguranță și nici nu este vina băncilor din România.

Întrebarea firească ce rezultă din această situație este următoarea: dacă bancherii și reprezentanții lor refuză să comunice o problemă externă, care nu ține de propria politică de securitate sau de prudențialitate, ce se va întâmpla când o bancă va avea o problemă internă de securitate? Va ține totul „sub preș”, cu argumentul că este o informație care trebuie transmisă doar propriilor clienți, individual, respectiv nu își va asuma greșeala în mod public, așa cum ar fi normal?

Este foarte adevărat că ultimul lucru de care are nevoie sistemul bancar local acum este sentimentul de panică. În condițiile în care în România sunt circa 12 milioane de carduri înseamnă că cele care ar putea fi compromise reprezintă doar 0,14% din total, deci o cantitate neglijabilă. În cazul de față nu este vorba despre limitarea unui eventual val de panică, ci, pur și simplu, despre o lipsă crasă de transparență, capitol la care bancherii susțin că au făcut progrese mari în ultimii doi ani.

Scandalul a erupt în ţară! Vedetele gimnasticii, abuzate sexual: "S-a întâmplat cu mama în cameră"....
Alex Piţurcă a marcat la Elena din Chişinău în faţa tuturor. Imagini explozive
FOTO. Daniela Crudu, într-un costum de baie minuscul! Și-a arătat trupul complet
Mirela Vaida, în stare de șoc! O nouă lovitură din partea atacatoarei! A fost surprinsă...
Cine este Daniel Dobre, antrenorul reangajat de Simona Halep. A făcut dezvăluiri bombă despre sexualitatea...
Scad pensiile şi salariile! Anunţul care dă fiori românilor
Vasile Firanda şi-a omorât partenerul de cină supărat că nu vorbea româneşte. Un deceniu de...
BANCUL ZILEI – Jocuri erotice cu tipe agățate în bar
Ursula von der Leyen vrea egalitate între salariile minime din UE. Țările care se opun...
Alex Piţurcă a marcat la Elena din Chişinău în faţa tuturor. Imagini explozive
Ce nu TREBUIE să facă niciodată o femeie în dormitor. UCIDE întreaga plăcere din cauza...
Cum și-a vopsit Porsche-ul un tânăr din Târgu-Jiu. Și-a pus și Dubai la număr, ca...
BOMBĂ! Cum a ajuns o casă în paragină să coste 700.000 de euro în România....
Top 10 gafe, care ţi-au scăpat, din filme celebre. Eroarea din „Braveheart” care nu mai...
Vestea ȘOC a dimineții! Ce s-a întâmplat peste noapte. O altă nenorocire se abate asupra...
Cea mai periculoasă băutură alcoolică pentru ficat. Un român consumă 85 de litri anual
Marele exod din România. Eurostat avertizează: România va înregistra una din cele mai abrupte reduceri...
Cum au reuşit doi români să transforme o casă ridicată în timpul Primului Război Mondial...
Inchide