Primii oameni sunați după ieșirea din probele de matematică sauistorie de la Bac erau meditatorii și apoi părinții, la liceul JeanMonnet din București, considerat liceul preferat al copiiloroamenilor de afaceri și ai politicienilor din România.
„Cred că m-am descurcat bine, dom’ profesor. La prezentarea uneiideologii am scris de comunism și felul în care încă mai esteapreciat în ziua de astăzi. La tactici de război medievale, ampomenit de Rovine”, dădea raportul unul dintre elevi.
Lângă el, altul își sunase mama și îi zicea că, potrivitmeditatorului, o să ia o notă bună la matematică. Înconjurați defumul gros de țigară, elevii de la Jean Monnet se contraziceau înprivința rolului jucat de Cuza în timpul Unirii sau a locului încare trebuia recurs la Pi în cutare exercițiu.
„Bac-ul la istorie? Banal… Foarte ușor, evident, dacă aiînvățat ceva”, răsuflă ușurat un licean tocmai ieșit din examen. Înalt colț, însă, o fată suspină într-un grup de colege. „Și aici cetrebuia să fac, să scriu din capul meu”?
Alții se strigau de la mare distanță: „Ai scris ceva”? „Am scristot. Nimic bine”.
„Nu puteai să miști înfront”
Într-o scară de bloc, peste drum de liceu, sub un afiș lipit peușă de locatari cu mesajul: „Stimați elevi, vă rugăm să nu maifolosiți scara B ca loc de staționare și fumat”, un grup de elevistaționau, fumau și se plângeau de cât de greu a fost săcopiezi.
„Nu puteai să miști în front, frate, n-am reușit nimic”. Temacopiatului a fost des invocată în discuțiile de după Bac. O elevăvorbea la telefon zicând că speră să nu se fi văzut nimic pecamerele de luat vederi din clasă.
Altul, în schimb, se lăuda în gura mare. „La toți le-am dat,dacă trece Bac-ul clasa mea, datorită mie o trece”.
În mulțimea de elevi stau și doi părinți. Unul își îmbrățișeazăfiica și o îndeamnă să nu mai plângă, pentru că așa estematematica, grea. O mamă nu trebuie să împartă consolări, însă, cidaruri. Darul cel mai de seamă pentru fiul încununat cu succes estecă va pleca spre Italia în aceeași seară. Celelalte daruri includcheile de la casă, mașină și un portofel întreg de bani.
După impresiile de după examen, elevii se răspândesc care sprecasele lor, care spre terase, la bere. Unii au mașinile lor, nuchiar de lux, dar nici de disprețuit. Alții o iau la pas, ca la odefilare pe catwalk.