Cum se fabrică cei mai populari ciorapi de damă din România. De ce cumpără străinii dresuri de la Adesgo

Publicat: 23/04/2012, 19:28
Actualizat: 04/04/2013, 09:32

Ți se face frică atunci când e să intri în secția de țesutciorapi – din spatele ușii se aude ca și cum înăuntru ar decolaavioanele. Secția e o hală cu 120 de mașini automate de fabricatdresuri. Să nu-ți vină să crezi ochilor că minunăția de ciorapDiamond, fin de 10 den se naște în mașinile astea urlătoare,înțesate cu motorașe, ace, cabluri, butoane și furtunuri. Dupăcinci minute de stat în mijlocul huruielilor încep să te doarăurechile.
Din fiecare mașină ies cam 1.800 de „tuburi” pe zi. Dar ce să fie,oare, aceste „tuburi”? Un tub este un dres pentru un singur picior,ne răspunde Shlomo Binder, directorul de vânzări al Adesgo. „Nuștiați că noi fabricăm dresuri pentru femei cu un singur picior?”,zâmbește. Glumește directorul. Este australian de origine română, alocuit mult și în Israel. A trecut, pe rând, de la vânzări deînghețată și brânză, la cosmetice, calculatoare și de vreo patruani vinde numai ciorapi. „Dar într-un fel mă ocupam eu și înaintecu ciorapii de damă”, zice, misterios.

De ce se fabrică dresul cu o gaură
între picioare

Dar să ne întoarcem la fabricarea ciorapului. Mașina urlătoare eînțesată cu nenumărate ace care se mișcă atât de repede, că nici nule vezi cu ochiul liber. Deasupra fiecărei mașini stau cocoțatepapiote uriașe cu ață albă. Firele coboară din papiotă până înmijlocul mașinii, unde ajung la ace. Până aici a fost simplu.
De aici încolo, însă, ceea ce se întâmplă înăuntrul mașinii numaiun inginer ar putea înțelege pe deplin. Sigur e că viitorul ciorap(sau tub) acolo se țese, în burta mașinii. Nu-l vezi cum seformează, cum se împletesc firele între ele, ci numai la final îlpoți vedea, când mașina îl aruncă singură într-un sac. Tubul iesealb ca hârtia, nevopsit. În nici un minut, mașina îl expulzează peurmătorul. Astăzi se fabrică ciorapi de vară, de 10 – 15 den.Acesta este unitatea de măsură a grosimii firului unui ciorap șireprezintă masa în grame a 9.000 metri de fir.
Din sac, tuburile ajung în altă mașină – aici se așază câte douăunul peste celălalt, în dreptul chilotului. Un cuțit al mașiniitaie tuburile fix între picioare. La urmă ajung la cusut; și astatot automat se face. Nu durează mai mult de zece secunde toatăoperația. Muncitoarea doar așază tuburile pe suporți, căci în resttoată munca mașina o face. E simpatic că de la tăiere și coaseredresul iese cu o gaură între picioare.
O lucrătoare îl așază pe un manechin din carton, fixat cupicioarele în sus. Privește gaura dintre picioarele manechinului șizâmbește.
De aici, dresul pleacă spre o mașină care va umple gaura cu obucată de material întărit. Este simplu: lucrătoarea ia ciorapul înmână și îl așază cu gaura în dreptul unei țevi. Din gura țevii ieseîntr-o secundă materialul întărit și se așază peste gaura din dresca și cum ar fi fost dintotdeauna acolo. „Și gata, cam asta estetot, în cazul acestui ciorap”, zice directorul Shlomo Binder.Urmează ambalarea și vopsirea. Ciorapii pentru export, însă, sevopsesc în alte țări. După toate astea, ciorapul nu trebuie să iasăcu dungi sau cu zebrări și nici nu trebuie să aibă fire arse oriîmbătrânite.

În mijlocul crizei fabrica și-a crescut vânzările cu20%

75% din ceea ce se fabrică aici merge la export: la firma Cacharel,în Franța, la Esprit, către Hema (Olanda), Tesxco (UK), sau Falke(Germania). „Falke este un superbrand de ciorapi, un fel de RollsRoyce al dresurilor, iar faptul că lucrăm pentru ei este o mareonoare și o recunoaștere. Aici avem 400 de angajați, iar grupul maiare în afară încă 1.000 de lucrători”, mai zice directorul.
Ce dau la export se vinde, însă, la prețuri și de cinci ori maimari decât prețul de la poarta fabricii. „Această pereche deciorapi, de exemplu, aici ar fi 3 euro, iar în Franța, la Cacharel- 16 euro”, ne spune Shlomo Binder. Mai încolo două fete ambaleazăatent, ca pe bibelouri, niște ciorapi de o rară finețe – aceștiapleacă la Falke și vor costa 22 de euro. Aici, nu costă, însă, maimult de 10 euro. Pentru femeile din afară, se fac ciorapi ceva maimari decât pentru românce. Aici, femeile sunt mai slăbuțe, maiaproape de tipul francez și israelian. Aproape 70% din ce selucrează aici pentru piața locală se adresează femeii între 30 și50 de ani, cu venit mediu. Pentru puștoaice au foarte puținemodele.
Adesgo nu a avut criză; ba dimpotrivă, anul trecut și-a crescutvânzările cu 20% în 2010 față de 2009. „În România vindem circa 4milioane de dresuri pe an, adică 25% din întreaga noastrăproducție. Asta înseamnă 3 milioane de euro cifră afaceri numaipiața locală”, adaugă directorul.


Ce poate colecționa în birou șeful de la Adesgo? Evident, picioarede damă!

Iubește ciorapii de damă. Biroul lui e înțesat cu zeci de dresuri:pe rafturi zac grămezi de dresuri colorate, iar lângă ușă ține maimulte mulaje cu picioare de damă îmbrăcate în dresuri cu dungi saubuline. Și, cocoțat pe masa de lucru, chiar în dreapta lui – unpicior de manechin îmbrăcat tot în dres.
De curând a lansat niște ciorapi scurți cu particule invizibile dealoe vera încorporate. Când te miști, particulele trec în piele șio hidratează. „Eu însumi am purtat câteva zile acești ciorapi, să-itestez! Am obținut un picior foooarte catifelat!”, ne spune.
Acum ar lansa niște dresuri cu particule de mușețel, dar nu prea esigur de ele. Încă nu-și dă seama dacă se va păstra mirosul. „Să văarăt!”. Și ia o pereche de dresuri mototolită din raftulbibliotecii, o duce la nas, o miroase, apoi ne-o dă și nouă lamirosit. Tot așa, de fiecare dată când pregătește o nouă lansare ledă ciorapii la purtat fetelor din fabrică, să testeze. Apoi lecheamă la el în birou și… se încing lungi discuții. Dar cum areatâta răbdare? „N-am. Dar I’m work on it!”, ne răspunde.

Situaţia dramatică prin care trece un brand uriaş al României. Ce se poate întâmpla în...
Interzis săracilor! Cât costă o omletă în restaurantul lui Victor Slav din București
FOTO. Loredana Groza, noi imagini controversate! Cum s-a lăsat pozată și filmată cântăreața
Durerile de gât nu sunt provocate doar de răceală. De ce te-ar putea durea gâtul
Raed Arafat, anunț cutremurător! Măsura dură care se ia în toate spitalele din România, după...
Simona Halep și Mircea Badea, întâlnire de gradul zero in trafic! Bolidul sportivei, criticat de...
Crește valoarea tichetelor de masă! E oficial, cu cât vor fi majorate de luna aceasta
VIDEO Trucuri pentru a avea mai multe locuri în avion
Cât este de ușor de modificat kilometrajul unei mașini moderne? Testat pe mașini produse după...
Telenovelă în toată regula. Întâlnire de gradul zero între Cristi Borcea și actualul soț al...
BANCUL ZILEI – Fetele de măritat și detaliile picante din dormitor
Tratamentul mortal pe care mii de români îl iau singuri acasă. Avertismentul unui medic: Nu...
Ce meserie are iubita lui Laurențiu Reghecampf? Corina a studiat la Cambridge!
I se spunea CĂLĂUL și a fost cel mai mare CRIMINAL al tuturor timpurilor. Cum...
Adevărul despre soția lui Mihai Gâdea! Femeia câștigă bani mulți, poate e chiar mai bogată...
Zodiile pe care le va lovi karma în 2022. Greşelile pentru care vor plăti
Pregătește-te pentru alergare
Incident grav cu Vladimir Putin și o jurnalistă americană: „O femeie frumoasă, drăguță...”
Vestea ȘOC a momentului în România: A fost găsită moartă
Horoscop de weekend, 17 octombrie! Zodia care bate pe toată lumea la cap. Nu vei...
VIDEO zdrobitor! Dacian Cioloș, făcut de râs la Digi 24
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Pâinea noastră (scumpă) cea de toate zilele? România, producţie record de grâu în 2021