FABRICA DE IDEI GÂNDUL – Afacerea cu biciclete începută cu 15.000 de euro

Redactor:
Dan Radu
Mănunchiurile de spițe minuscule sunt aranjate în câteva cutii de iaurt. Lângă ele, ordonate perfect, sunt înșirate cutii de carton pline de șuruburi și piulițe, fiecare cu mărimea corespunzătoare.

Mănunchiurile de spițe minuscule sunt aranjate în câteva cutiide iaurt. Lângă ele, ordonate perfect, sunt înșirate cutii decarton pline de șuruburi și piulițe, fiecare cu mărimeacorespunzătoare. Jantele, la fel de mici, sunt stivuite într-uncolț, în timp ce cadrele sunt depozitate pe rafturile din spatelemicului atelier, alături de sculele celor doi meseriași. VasileGhimpu și ajutorul său lucrează la fel de ordonat. Unul monteazăpiesele de bicicletă pe un calapod, celălalt verifică cât de binestrâns și montat e fiecare șurub.

„Uneori am impresia că asamblăm avioane”, râde Vasile Ghimpu,patronul afacerii. Roadele muncii lor pot fi văzute destul de des,mai ales în București. Sunt acele biciclete cu roți mici și furcăînaltă care, în caz de necesitate (începe o ploaie torențială), potfi pliate și puse în portbagaj sau luate în spinare și urcate înautobuz cum ai urca o valiză.

Afacere de nișă

Acum patru ani, când a început afacerea, bicicletele erau adusede-a gata din China. Când au început să pice piesele de pe eleînsă, Vasile Ghimpu s-a decis să le refacă în atelierul propriu.”Am început cu importuri. Le-am adus gata asamblate din China. Astaa fost în 2006. Am vândut încă de atunci ceva, dar nu foarte mult,pentru că în afacerea asta avem un sezon mort. Toată toamna șitoată iarna nu vinzi nimic, abia din martie încep să aparăcomenzile. Să nu credeți că am avut profit în primul an. Lumea nuștia nimic de noi, nu aveam cum să ne facem publicitate, eraminvizibili”, povestește Vasile Ghimpu.

A pornit cu o investiție de 15.000 de euro, abia reușind săamortizeze costurile în primul an. Avea totuși încredere în micalui afacere, pentru că era singurul distribuitor de bicicletepliabile din țară.

„A fost o pasiune, am făcut și un mic studiu de piață și amvăzut că, deși aveam trei producători de biciclete în țară și seaduceau multe altele, nișa aceasta a bicicletelor pliabile eraneocupată. Nici măcar nu se mai importaseră până atunci. Dar tocmaide aceea lumea nici nu știa nimic de ele. În plus, nici nu era modaaceasta care este acuma cu bicicletele, cu orașul verde… Era unclimat total diferit față de cel de acum”.

Cu timpul, lucrurile au început să se schimbe. Bicicletele audevenit mai căutate, iar faptul că cele pe care le distribuia el seputeau plia, le făceau opțiunea perfectă pentru cei care eraudispuși să meargă la muncă pe două roți.

Atelierul propriu

Creșterea cererii a fost însă dublată de o scădere a calitățiiofertei… „Am făcut trei importuri, câte unul pe an, dar, la unmoment dat, calitatea a început să scadă. Cei ce le făceau în Chinaîncercau să țină costurile jos, iar când ajungeau la noi, picaupiesele de pe ele. Așa că a trebuit să le demontăm, să verificămtotul, să strângem fiecare șurub, dacă veniseră cu șuruburilerespective, și să le montăm la loc. Atunci m-am gândit că este maiavantajos să le aduc pe bucăți și să le montez aici, într-unatelier. Măcar să știm că ce iese de aici e beton”, spune VasileGhimpu.

De altfel, anul trecut afacerea a avut cel mai mare avânt, cuaproximativ 400 de bucăți vândute. Principalii clienți aibicicletelor Metropolis sunt magazinele de profil. Compact Com SRLdistribuie bicicletele pliabile în zece magazine, dintre care patruîn afara Bucureștiului. Mulți dintre clienți fac însă și comenzionline. Profilul clientului? „Sunt mulți care cumpără pentrusănătate, vor să facă sport, să slăbească, dar nu vor să se încurcecu o bicicletă prea mare, care să ocupe spațiu în casă în timpulsezonului rece. Mai e și avantajul că poți urca la etaj foarte ușorcu ea. Este foarte populară și în rândul doamnelor șidomnișoarelor, pentru că este destul de elegantă. Ele, de obicei,merg și la serviciu pe bicicletă”. Lângă atelier e camera în caresunt depozitate bicicletele deja montate. Arată ca niște acadelemulticolore…

Vasile Ghimpu prezintă diferite modele (prețurile variază între600 și 700 de lei), după care arată modul în care o astfel debicicletă poate fi pliată. Secretul stă într-o balama din mijloculcadrului. „Este prinsă în două locuri, pentru maximă siguranță”.Odată deschisă balamaua, bicicleta se îndoaie în lateral. Se poateplia și ghidonul, șaua intră în lăcașul ei, până și pedalele se potlăsa în jos. Dacă o bagi și în husă, pare un fel de valiză…

Inchide