Mădălina Drăgoi
16.10.2018
Sănătate

Efectele zahărului în exces asupra copiilor: ATENȚIE la DULCEAȚA și COMPOTUL din comerț

Efectele zahărului în exces asupra copiilor: ATENȚIE la DULCEAȚA și COMPOTUL din comerț
Asociația Pro Consumatori și medicul nutriționist Dumitru Bălan ne lămuresc de ce zahărul în exces este dăunător în alimentația copiilor și de ce majoritatea conservelor din fructe din comerț - dulceață, compot, gem - nu reprezintă o alegere echilibrată.

La copii, consumul frecvent de alimente bogate în zahăr influențează procesele de creștere și duce la apariția rahitismului și a fragilității osoase, declanșează pubertatea prematură și generează probleme de comportament, scăderea voinței, predispunere la violență, scăderea capacității de concentrare.

Cei mici se îmbolnăvesc din cauza consumului de zahăr și au dinții stricați de timpuriu. Studiile arată că zahărul adăugat în timpul preparării produselor destinate copiilor (monozaharidele și dizaharidele) reprezintă cauza numărul unu în apariția cariilor.

Atenție la alimentele cu „zahăr ascuns”

Un lucru deosebit de grav este adaosul de „zahăr ascuns” care poate fi găsit în diverse sortimente de mâncare și cel mai grav, și în mâncărurile destinate copiilor. Foarte important este să citiți etichetele produselor, pentru a studia conținutul lor de zahăr. Ingrediente precum fructoză din sirop de porumb, folosite ca îndulcitori, fac din produsele „naturale” adevărate bombe în alimentația copiilor. Alte ingrediente în care este „ascuns” zahărul sunt: fructoza, siropul de malț, extractul de malț, siropul de porumb, melasa, zahărul brun, zaharoza, malțul de orez, agava. Toate acestea reprezintă îndulcitori artificiali adăugați în produsele destinate copiilor ce dăunează sănătății lor.

Conserve de sezon – dulceață

„Dulcețurile și compoturile regăsite pe majoritatea rafturilor noastre conțin o cantitate importantă de zahăr, acest ingredient cântărind în majoritatea situațiilor peste 30% din greutatea produsului comercializat. Cu alte cuvinte, sunt adăugate aproximativ 6 lingurițe de zahăr la o cantitate de 100 grame de dulceață. Par puține, dar dacă mă raportez la structura alimentelor pe care le consumi zi de zi, atunci situația începe să devină cu adevărat îngrijorătoare” avertizează nutriționistul Dumitru Bălan.

Deși majoritatea oamenilor asociază declanșarea bolilor cardiovasculare cu consumul exagerat de grăsimi, și zahărul joacă un rol covârșitor. Studiul 
„Dacă vom citi cu atenție eticheta unui borcan din comerț, vom constata că 100 grame de dulceață echivalează cu aprox. 250 calorii, specificând în același timp că dieta noastră are în medie 2.000 de calorii. Un simplu calcul ne spune că putem umple între 6 și 8 clătite cu dulceață conținută într-un borcan de 250 grame, iar dacă te vei opri numai la 3 clătite, atunci e bine să te gândești că o clătită unsă cu dulceață conține în medie 2 lingurițe de zahăr”.

Iată o rețetă de desrt sănătos, pe care ai putea să o încerci pentru copilul tău:

Mai multe detalii despre efectele zahărului asupra copiilor pe CSID.

 

Inchide