EFECTELE #CORONAVIRUS. „Europa este în șoc și haos din cauza crizei Covid-19. Exportul cu animale vii trebuie suspendat”

EFECTELE #CORONAVIRUS. „Europa este în șoc și haos din cauza crizei Covid-19. Exportul cu animale vii trebuie suspendat”
Animalele transportate pot infecta alte animale și prezintă risc crescut pentru sănătatea publică
Publicat: 20/03/2020, 11:31
Actualizat: 07/04/2021, 03:09

Executivul de la Bruxelles a emis luni, 16 martie 2020, un ghid de management între granițele statelor membre ale Uniunii Europene (UE) care restricționează libera circulație a cetățenilor, dar care permite în continuare transportul fără restricții cu animale vii. De aceea 38 de organizații neguvernamentale, reprezentând toate statele membre ale blocului comunitar, au solicitat joi, 19 martie 2020, Comisiei Europene (CE), Consiliului de Miniștri, precum și ministerelor Agriculturii și autorităților sanitar-veterinare din toate statele UE să suspende exporturile de animale vii pe cale rutieră și navală, pentru a proteja sănătatea publică și a animalelor.

În acest context, cei de la Animals International susțin că securitatea alimentară este importantă, dar sănătatea publică nu trebuie să fie mai prejos.

„Europa este în șoc și haos din cauza crizei COVID-19, iar situația de la granițe scăpată de sub control. Sunt camioane cu animale prinse la granița cu Croația care nu mai permite accesul camioanelor cu animale. Sunt cozi de 40 km la granița dintre Polonia și Lituania și de 65 km între Polonia și Germania. Situația a devenit dramatică și la granița dintre Bulgaria și Turcia și continuă să se înrăutățească. Securitatea alimentară este importantă, dar sănătatea publică nu trebuie să fie mai prejos. Exportul cu animale vii trebuie suspendat. Animalele ar trebui să fie sacrificate la cel mai apropiat abator și să se transporte carnea. Nimeni nu va suferi de foame, animalele vor fi protejate de suferința inutilă, iar riscul răspândirii de boli va fi semnificativ redus”, a afirmat Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.

Solicitările ONG-urilor vin în contextul în care potențialul de a răspândi boli prin transportul animalelor vii, pe distanțe lungi, unele dintre acestea zoonotice, este profund îngrijorător.

Și cei de la Animals Internațional și informează cu privire la soluțiile propuse de EFSA la transportul de animale, și anume abatorizarea și transportul de embrioni sau de material seminal.

„Autoritatea Europeană pentru Siguranță Alimentară (EFSA) a spus că «animalele transportate pot infecta alte animale și prezintă risc crescut pentru sănătatea publică. Este nevoie de o strategie generală pentru evitarea transportului de animale vii. Se poate transportă carne și produse alimentare finite în loc de animale vii. În cazul animalelor de reproducție se pot transporta embrioni sau material seminal»”, informează Animals Internațional.

A sosit timpul pentru o schimbare fundamentală a transportului animalelor cerută și de Federația Veterinarilor din Europa: “Animalele trebuie crescute si sacrificate cat mai aproape de locul unde s-au născut”, susțin cei din ONG-ul citat.

„Prin continuarea comerțului cu animale vii se pune în pericol nu doar siguranța animalelor, dar și sănătatea publică. Europa se confruntă cu măsuri fără precedent pentru a controla răspândirea virusului. S-au închis școli, magazine, afaceri.

Transportul public s-a redus la minim. Suntem îndemnați să stăm în case. Cu toate acestea, milioane de animale vii sunt transportate fără nicio restricție. Animalele acestea nu merg singure, ci conduse de oameni către destinații din întreaga lume. Sunt implicați șoferi, echipaje maritime, oficiali ai autorităților competente, veterinari, personalul de la frontiere, lucrătorii care încarcă și descarcă animalele din camioane și vapoare.

Riscul pentru șoferi și lucrătorii care manipulează animalele la granițe și în porturi, dar și pentru familiile lor este uriaș. Spre deosebire de alți cetățeni care intră în UE, membrii echipajelor de pe vapoare nu intră în carantină la sosirea în UE. Șoferii din UE care transportă animale vii în țări terțe riscă să infecteze pe alții sau să fie infectați ei înșiși, ceea ce va suprasolicita sistemele de sănătate fragile din țările terțe. Riscul există și când acești șoferi sau navigatori revin în UE”, a adăugat Păun.

Organizațiile atrag atenția că este imposibil ca regulamentul European 1/2005 pentru protecția animalelor să fie respectat în situația actuală, generată de pandemia Covid-19.

Principiul de bază al regulamentului este de a preveni transportul dacă se poate anticipa că acesta va cauza rănirea sau suferința inutilă.

Or, susțin cei din Animals International, în condițiile actuale, suferința animalelor este o certitudine.

Ca atare, ONG-urile solicită de urgență Comisiei Europene, Consiliului Miniștrilor și autorităților sanitar-veterinare să suspende toate exporturile terestre și maritime cu animale vii către țări terțe, precum și să suspende toate transporturile terestre între Statele Membre ale UE cu durată peste opt ore, având în vedere că nu există suficienți medici veterinari și polițiști pe durata crizei COVID-19 pentru a asigura aplicarea Regulamentului 1/2005 și pentru a răspunde problemelor expuse.

De asemenea, pe durata suspendării comerțului cu animale vii, Comisia UE și Statele Membre trebuie să asigure comunicarea rapidă cu autoritățile veterinare și contactele naționale pentru a se asigura că organizatorii de transporturi care durează mai puțin de opt ore vor evita cozile de la granițe și alte probleme.

Sursă foto: Animals International/caracter ilustrativ

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Temu şi Shein sunt verificate în România de ANPC. Ce trebuie să facă clienții înainte...
Detalii explozive! Ce s-a întâmplat în apartamentul lui Mititelu jr, după miezul nopții. Beinur a...
FOTO. Ioana Țiriac a făcut ravagii într-un costum de baie spectaculos!
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Ultimele ore de viață ale Corinnei, femeia găsită moartă în dulapul din dormitor. Poliția l-a...
Primele & singurele imagini cu Mititelu Jr., după ce s-a intoxicat cu medicamente! E bine,...
Dieta lui Lili Sandu la 44 de ani | Alimentul la care a renunțat definitiv....
EXPERIMENT. Cum deosebim vopseaua naturală pentru ouă de cea clasică, plină de E-uri
Veste extraordinară despre pensiile românilor! Marcel Ciolacu a făcut anunțul
Cadavrul unei femei a fost descoperit în dulapul din dormitor. Polițiștii l-au reținut pe principalul...
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan...
La ce viteză sar airbag-urile mașinii în caz de impact?
Vicepreşedintele Comisiei de Apărare: Rusia a urlat din toţi şoşocii în Parlamentul României
ANUL în care Pământul NU a avut VARĂ! Cum a fost posibil?
Ungaria, AJUTOR NESPERAT pentru România. Au dat vestea uriașă chiar astăzi, 23 APRILIE: Avem un...
Luna plină din 24 aprilie influențează anumite zodii. Cine va cunoaște succesul după acest fenomen
Amenzi de 2900 de lei pentru ȘOFERII care fac această greșeală în trafic
Cum era Corneliu Vadim Tudor în rolul de părinte? Cum se impunea fostul politician în...
”Petrecere Hawaii de 38 de ani” Ce surprinză i-a pregătit Dinu Maxer Magdalenei Chihaia de...
BANCUL ZILEI. Bula îsi întreabă dirigintele: - Dom’ profesor, care e diferența dintre bărbați și...
Poluarea cu metan, acum mai ușor de observat ca niciodată din spațiu