Autostrada Nădlac – Arad ar trebui să coste maximum 200 mil. €. Cum umflă costurile „adiacente” prețul la 286,5 mil. €

Redactor:
Robert Veress
Autostrada Nădlac – Arad ar trebui  să coste maximum 200 mil. €. Cum umflă costurile „adiacente” prețul la 286,5 mil. €
Construcția tronsonului de autostradă Nădlac - Arad, cu o lungime de 38,8 km, va costa cu 83 milioane de euro în plus față de estimările inițiale ale CNADNR, ajungând la 286,5 milioane de euro, inclusiv TVA.

Construcția tronsonului de autostradă Nădlac – Arad, cu olungime de 38,8 km, va costa cu 83 milioane de euro în plus față deestimările inițiale ale CNADNR, ajungând la 286,5 milioane de euro,inclusiv TVA. Autostrada va avea o lungime de 38,8 kilometri, ceeace înseamnă că un singur kilometru va costa aproape 7,4 milioane deeuro.

Surse din CNADNR au declarat, pentru gândul, căexplicația acestei situații este dată de faptul că, în esti-mărileinițiale, la care s-ar aplica standardele de cost, nu sunt incluseo serie de costuri adiacente: lucrările de poduri, pasaje,viaducte, podețe, lucrări de consolidare și stabilizare aterenului, lucrări hidrotehnice, tuneluri, noduri rutiere șiintersecții denivelate, restabiliri legături rutiere, alte dotăriale drumului (iluminat, panouri antiorbire, parcări, centre deîntreținere etc.), lucrări pentru protecția mediului, monitorizareași telefonizarea, costurile cu exproprierile, relocarea sauprotejarea utilităților existente, cheltuieli pentru proiectare,consultanță și asistență tehnică, costuri diverse și neprevăzute.”Estimările finale, pe baza cărora sunt publicate anunțurile deintenție, includ aceste costuri.

Oricum, prețul final de adjudecare este, de obicei, mai micdecât costul estimat”, susțin aceleași surse.CNADNR așteaptă ofertepentru construcția autostrăzii Nădlac-Arad până pe data de 14februarie 2011, adjudecarea urmând a se face în urma unei licitațiideschise, iar criteriile de atribuire fiind prețul (30%) și soluțiatehnică (70%).

Autostrada a fost împărțită în două segmente cu lungimi diferite(22,2, respectiv 16,6 kilometri), termenul de realizare fiind, încazul ambelor segmente, de 30 de luni. Aceasta implică o viteză deconstrucție mai mică pentru segmentul de 16,6 kilometri.

Profitul în acte al constructorului – 5%

Proiectul este finanțat în proporție de 85% de Uniunea Europeanăprin Fonduri de Coeziune și doar 15% de Guvern.

Conform standardelor de cost stabilite de MinisterulTransporturilor, cele mai costisitoare sunt terasamentele – 2,02milioane de euro pe kilometru și stratul de bază + îmbrăcămintearutieră – 1,76 milioane de euro.

Asta în zona de deal și de șes. Kilometrul de autostradă în zonade munte va costa maxim 6,1 milioane de euro, din care pentruterasamente s-au stabilit 2,6 milioane de euro, iar pentru stratulde bază și îmbrăcămintea rutieră 1,72 milioane de euro.

Cifrele sunt valabile pentru o autostradă cu două benzi pe sensși, așa cum am precizat mai sus, nu includ o serie de costuri carepot majora prețul cu peste 50%. Ministerul Transporturilor astabilit aceste costuri luând în calcul salariul mediu dinconstrucții, prețurile cu materialele de la nivelul lunii ianuarie2010 și un profit al constructorului de 5%.

Inchide