Bechtelul din subteran: 100.000 € pentru a repara un vagon de metrou

Publicat: 23/04/2012, 19:18
Actualizat: 26/04/2012, 23:27

Peste 110.000 de euro pe an. Atât a ajuns să plătească Metrorexpentru întreținerea și reparația fiecărui vagon de metrou,operațiuni executate de firma cu capital francez Alstom TransportSA.

Contractul semnat cu compania franceză la finele anului 2003, pevremea când la conducerea Ministerului Transporturilor se aflaMiron Mitrea, stipula un preț „estimat” de 239,75 milioane de europentru întreținerea și reparația trenurilor pe o perioadă de 15ani, adică 15,98 milioane de euro anual.

Ulterior semnării contractului, sumele au crescut de la an laan, pentru ca în prezent să se ajungă la 44,89 milioane de euroanual. Ținând cont de faptul că Metrorex are în circulație 44 detrenuri tip Bombardier și 33 tip IVA (Întreprinderea de VagoaneArad), totalizând 420 de vagoane, rezultă că, anual, statulplătește pentru mentenanță și reparații 106.880 euro pentru fiecarevagon. În condițiile în care costul de achiziție al unui tren nouformat din șase vagoane este de aproximativ șase milioane de euro,statul plătește anual pentru menținerea în circulație agarniturilor peste 10% din valoarea lor.

„Costurile aferente acestui contract au crescut de la an la an,cu toate că în 2003 erau în circulație mai multe trenuri vechidecât acum, iar numărul salariaților angrenați în aceastăactivitate a scăzut de la 1.200 la 520. Când mentenanța eraasigurată de salariații Metrorex, costurile nu depășeau 10 milioanede euro pe an”, a declarat președintele Uniunii Sindicatelor LibereMetrou (USLM), Ion Rădoi.

Alstom se apără cu planul de revizie

Cei de la Alstom recunosc că este vorba de o mentenanță scumpă,însă susțin că nu au de ales.

„Dacă Rădoi spune că poate face mentenanța cu 10 milioane deeuro, i-o subcontractez eu, cu 20 milioane de euro. La trenurileBombardier, planul de revizie este mult mai dens, și la numărul dekilometri parcurși, și la timp”, a declarat pentru Gânduldirectorul general al Alstom Transport, Gabriel Stanciu.

El a precizat că, în 2003, la semnarea contractului, erau 108vagoane Bombardier (18 trenuri) și 226 vagoane IVA. Acum, numărulvagoanelor Bombardier a ajuns la 264 (44 de trenuri), în timp ce aumai rămas doar 156 de vagoane IVA.

„Eu am un preț fix pe vagon, iar numărul de vagoane a crescutodată cu creșterea numărului de călători care utilizează metroul”,a mai spus Stanciu.

Un membru în CA acuză

Situația la care s-a ajuns în urma contractului semnat în 2003 aajuns să fie criticată și la nivelul conducerii Metrorex. Lunatrecută, Tudorel Ghica, membru în Consiliul de Administrație alMetrorex a trimis o adresă către conducerea societății prin care-șiexprima nemulțumirea față de sumele în continuă creștere caretrebuie plătite către Alstom Transport.

„S-a început jaful Metrorex, fiind obligați efectiv la plataoricărei facturi valorice emise de prestatorul Alstom SA șinejustificate temeinic, încălcându-se astfel interesul public șisocial al acestui contract”, consideră Ghica, referindu-se la unact adițional din vara lui 2006.

Documentul respectiv prevede că, începând cu al treilea an alderulării contractului, prețul se actualizează și se revizuiește”în concordanță cu modificările indicatorilor INS raportați lastructura de costuri a SC Alstom Transport SA” și, totodată, ținecont de noua structură de parc de vagoane utilizate pentrucirculație.

Directorul Udriște: „Ciopârțim subvențiaanuală”

Directorul Metrorex, Gheorghe Udriște, susține însă, într-unraport întocmit la începutul lunii trecute, că prin acest actadițional compania de stat a economisit 136 milioane de lei peparcursul a cinci ani de derulare a contractului. El a precizatînsă recent, pentru Gândul, că Metrorex nu a mai avut în ultimaperioadă fondurile necesare achitării obligațiilor către Alstom,care se ridică la 116 milioane de lei.

„Anul acesta vom plăti în limita sumelor alocate. Pentru 85dintre cele 119 milioane de lei nu am surse de finanțare. Din 2007și până în prezent, Guvernul și-a încălcat promisiunea de a pune ladispoziția Metrorex sumele necesare achitării serviciilor prestatede Alstom. De atunci, a tot trebuit să ciopârțim subvenția anualăpe care o primim, cu afectarea celorlalte reparații pe care trebuiesă le facem la metrou”, a mai spus Udriște.

INFOSumele plătite anual către Alstom

• 2005 – 22,4 milioane euro
• 2006 – 26,11 milioane euro
• 2007 – 28,28 milioane euro
• 2008 – 29,88 milioane euro
• 2009 – 32,87 milioane euro
• 2010 – 44,89 milioane euro

Calvar pentru o tânără. Ce a putut să păţească după 10 partide de sex într-un...
Cand se TERMINA pandemia? OMS a facut anuntul
FOTO. Jojo, în costum de baie! Cum arată acum, de fapt, trupul fostei vedete Playboy
Demența la bătrânețe poate fi prevenită, dacă urmezi 5 sfaturi simple
Raed Arafat, anunț cutremurător! Măsura dură care se ia în toate spitalele din România, după...
Celebru milionar, salvat de la moarte, în mod miraculos, de Gigi Becali! `A venit Luțu...
Când se întoarce frigul în România. Trebuie să ne pregătim deja hainele groase
Criza guvernamentală ucide oameni zilnic. Apelul medicilor: Depolitizaţi deciziile medicale şi haideţi să colaborăm
Românii caută cu disperare aceste ANVELOPE DE IARNĂ. Ce au ele mai special?
BANCUL ZILEI – Două blonde fac nudism. La un moment dat apare un taur…
O nuntă din Botoșani a avut loc fără mire, după ce s-a infectat cu COVID
Cand se TERMINA pandemia? OMS a facut anuntul
Chinezii au LANSAT ceva revoluționar care îi ÎNGROZEȘTE pe americani. „Nu avem nici cea mai...
Averea halucinantă a noului premier al României! 40.000 de euro pensie și venituri grotesc de...
Rețete inedite de varză murată. Cum procedează alte țări din Europa: ar trebui să le...
La Constanța este deja Halloween, dar... FĂRĂ petreceri!
Regina Elisabeta a II-a, jignită? Premiul refuzat: „Găsiți un destinatar mai vrednic”
Vestea ȘOC a momentului în România: A murit. Cum a fost găsit...
Șoc total pentru cei cu mașini DIESEL! Vestea venită acum este absolut incredibilă. E record...
Iarna 2021-2022 va fi apocaliptică! Meteorologii se uită în arhive, să vadă dacă a mai...
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Pâinea noastră (scumpă) cea de toate zilele? România, producţie record de grâu în 2021