EXCLUSIV. România, teren minat pentru firmele franceze. Metrorex ar putea renunța la un contract de 239 milioane de euro cu francezii de la Alstom

Redactor:
Ionuț Morariu
EXCLUSIV. România, teren minat pentru firmele franceze. Metrorex ar putea renunța la un contract de 239 milioane de euro cu francezii de la Alstom
Companiilor din Hexagon nu le mai merge deloc bine în România. Răceala relațiilor dintre președinții Traian Băsescu și Nicolas Sarkozy, precum și poziția oficială a Franței cu privire la intrarea României în spațiul Schengen par să aibă efecte și în mediul de afaceri

Companiilor din Hexagon nu le mai merge deloc bine în România.Răceala relațiilor dintre președinții Traian Băsescu și NicolasSarkozy, precum și poziția oficială a Franței cu privire laintrarea României în spațiul Schengen par să aibă efecte și înmediul de afaceri. După Colas, Vinci, GDF Suez sau EADS, șifrancezii de la Alstom sunt pe cale să piardă o afacere deproporții.
Contractul dintre Metrorex și Alstom, în valoare de 239 demilioane de euro, a fost semnat în 2004 și are o perioadăde 15 ani. În schimbul acestor bani, francezii se obligau săasigure mentenanța garniturilor de la Metrorex. În numai șapte anide contract, firma a încasat deja circa 207 milioane de euro, „încondițiile unei marje de profit de circa 30%”, au declarat pentrugândul sursedin Ministerul Transporturilor.

Împinsă de la spate de Fondul Monetar Internațional (FMI), carea pus Metrorexul pe lista neagră a firmelor monitorizate, companiade stat încearcă acum să renegocieze termenii înțelegerii și sădiminueze cheltuielile, Guvernul aprobând recent un memorandum înacest sens. „Există posibilitatea anulării contractului celor deAlstom”, spune pentru gândul GheorgheUdriște, directorul general Metrorex. „Ținta negocierilor actualeeste să îi determinăm să accepte un profit rezonabil, de 5-10%.Deocamdată, nu vor să spună nici măcar cum se compune prețul „,precizează acesta.

Că intențiile statului sunt serioase o demonstrează și anunțulpublic al Metrorex care își manifestă intenția de a achiziționaservicii de reparare și întreținere pentru transportul feroviar șipentru alte echipamente, în valoarea de 693,31 milioane de lei(circa 169 de milioane de euro), fără TVA, în condițiile în careare deja un astfel de contract semnat cu Alstom.

Constructorii de laColas, pe făraș

În 2008, francezii de la Colas câștigau o licitație de224 de milioane de euro și urmau să construiască oporțiune din Autostrada Soarelui între Cernavodă și Medgidia. Lunaaceasta însă, ministrul Transporturilor a anunțat că statul românrenunță la serviciile companiei. „Măsura a fost luată de cătreCNADNR ca urmare a refuzurilor repetate ale Colas de a continuaexecuția lucrărilor invocând diverse motive pentru a justificaîntârzierile și având în vedere lipsa unei planificări șimobilizări corespunzătoare, precum și lipsa aprovizionării cumateriale”, se arata într-un comunicat al CNADNR. Un alt motivinvocat de Anca Boagiu a fost reprezentat de pretențiile financiaresuplimentare ale Colas. „Au solicitat costuri suplimentareimportante, adică 16 milioane euro, în condițiile în care evaluareaconsultantului arată că noul traseu costă cu cinci milioane euromai puțin”, spunea ministrul.

Vinci și GDF Suez auspus „pa” proiectelor românești

De altfel și companiile franceze au făcut pași înapoi pe piațaautohtonă. În ultimul an, firme importante din Hexagon au părăsitafaceri mănoase din România. Consorțiul format din Vinci(Franța) șiAktor(Grecia) a renunțat la un contract de 1,5 miliarde deeuro după ce câștigase licitația de construcție atronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, invocând dificultăți îna găsi finanțare pentru proiect.
Nici GDF Suez nu s-a mai arătat interesată de proiectul, înparteneriat cu statul român și alți investitori, de construcție areactoarelor nucleare 3 și 4 de la Cernavodă. „GDF Suez, RWE șiIberdrola au decis să nu continue participarea la proiectul nuclearCernavodă. Incertitudinile economice și referitoare la piață careînconjoară acest proiect, având legătură mai ales cu actuala crizăfinanciară, nu sunt compatibile cu cerințele de capital ale unuinou proiect de energie nucleară”, se arăta într-un comunicat alcelor trei grupuri energetice.

FOTO-ŞOC! ”Am intrat în direct fără să mă îmbrac!” Gafă de proporţii făcută de o...
Primul cântăreț din România care recunoaște: 'Da, sunt gay'
FOTO. Anca Țurcașiu, apariții fără inhibiții! Imaginile cu ea la mare, la 50 de ani
GRAVIDA? „Aproape că am căzut din picioare” Anca Serea, declarațiile momentului! E vorba de SARCINA...
Stelistul Chitoșcă și rapidistul Ciuculescu s-au luat la bătaie! Scandal monstru la Survivor România! Imagini...
Alimentul care a fost numit după Benone Sinulescu. Se vinde ca pâinea caldă în România
VIDEO Atenţie, cade! Momentul în care un balcon ticsit de invitaţi se prăbuşeşte pe stânci,...
BANCUL ZILEI – O partidă feroce de 53X în patru
Românii din Israel trăiesc în teroare: „Au început să se bată, să împuște poliția, să...
Primul cântăreț din România care recunoaște: 'Da, sunt gay'
Cât de mare este PERICOLUL de la Cernobîl după ce a început să FIARBĂ radioactiv...
Dan Bittman, interzis la PRO TV? Artistul a dat totul în vileag! Fanii au rămas...
Adevărul neștiut despre relația dintre Andra și Delia. Ce i-au spus amândouă lui Măruță
După primul satelit și primul om în spațiu, rușii mai dau o lovitură. E uluitor...
Veste ȘOC în România: A fost GĂSITĂ MOARTĂ
Cele mai comune 4 greşeli pe care bărbații le fac în dormitor
ULTIMA ORĂ. Cine au fost cei mai bine plătiţi români luna trecută. Vezi unde poţi...
Povestea antreprenoarei care a creat împreună cu soţul său un adevărat imperiu în România. Totul...
Inchide