• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

EXCLUSIV – Șoferi, pregătiți-vă pentru testul de echilibru. Vezi aici cum vrea Poliția Rutieră să schimbe legea

EXCLUSIV – Șoferi, pregătiți-vă pentru testul de echilibru. Vezi aici cum vrea Poliția Rutieră să schimbe legea
Dintre cele 124 de infracțiuni la regimul rutier constatate de agenții de circulație în minivacanța de 1 Mai, 61 au fost pentru alcool la volan și 29 pentru conducere fără permis. De aproape 4 ani, șoferii aflați în „stare de ebrietate" scapă de dosarul penal, după ce parlamentarii au dezincriminat-o.

„Înglobează schimbările succesive de bandă, depășirile agresivecare forțează alți șoferi să meargă pe marginea drumului pentru aevita coliziunea, depășirile prin partea dreaptă când nu suntregulamentare. Flash-urile sunt la ordinea zilei pe orice drum.Când vine unul din spate și nu îi faci loc te agresează cuflash-uri, claxoane. De la agresivitate la violență nu mai e decâtun pas. Pe autostradă unii s-au oprit în parcare și s-au luat labătaie. Au existat conflicte și în trafic la semafor, în coloană”,precizează Diniță.

Pe de altă parte, spune șeful Poliției Rutiere, există și unautor moral al unor accidente, dar vinovăția acestuia este greu dedemonstrat. „Am depus muncă extraordinară pentru a proba vinovățiaautorului moral al unui accident. De exemplu, un șofer frâneazăbrusc fără motiv, în apropierea unei treceri de pietoni, și îldetermină pe cel din spate, pentru a evita impactul, să îldepășească pe partea stângă și să intre pe contrasens, unde intrăîn coliziune cu altă mașină. Respectivul, care frânase brusc,pleacă, deși era autorul moral. Este o muncă titanică să îidovedești vinovăția”, spune comisarul-șef.

Unde ar trebui să fie limita pe autostradă

Lucian Diniță recunoaște că au existat unele propuneri de măriresau chiar eliminări de limită de viteză pe autostradă. „Ca normăgenerală, propunerea inițială era să nu existe nicio limită.Discuțiile ulterioare au lăsat limita de 130. Există o prevedere învigoare care spune că administrația publică locală poate stabili,împreună cu poliția rutieră, limite de peste 50 de kilometri laoră, dar nu mai mare de 80. Încercăm să mărim limitele, peprincipalele drumuri naționale, precum DN1, DN2, DN5-spre Giurgiusau DN6 – spre Alexandria, dar numai acolo unde drumul permite”, adeclarat Diniță.

Dintre cele 124 de infracțiuni la regimul rutier constatate deagenții de circulație în minivacanța de 1 Mai, 61 au fost pentrualcool la volan și 29 pentru conducere fără permis. De aproape 4ani, șoferii aflați în „stare de ebrietate” scapă de dosarul penal,după ce parlamentarii au dezincriminat-o.

România, singurul stat european care nu pedepseștestarea de ebrietate

„Există o mare diferență între starea de ebrietate și conducereasub influența alcoolului”, explică șeful Poliției Rutiere. „Esteposibil ca un șofer să aibă o alcoolemie foarte mare, dar starea sapsiho-fizică să nu fie foarte afectată. La fel de bine este posibilca o persoană să aibă o concentrație mică de alcool în sânge, darstarea sa să fie serios afectată. Starea de ebrietate reflectăexact acest aspect, al efectului pe care alcoolul îl are asupraorganismului, la nivel psiho-fizic. Sunt afectate capacitățileșoferului, care fie nu se poate ține pe picioare fie are reflexeleafectate de alcool”, a adăugat comisarul-șef, care spune că Româniaeste singurul stat din Europa care nu are această prevedere. Înunele state, starea de ebrietate este probată de către polițist,iar în altele de către medic, povestește șeful de la Rutieră:”Există modelul american, cu testul de echilibru, analizacomportamentului. În Italia se poate lua și măsura închisoriipentru șoferul în stare de ebrietate, în România nu se aplică niciomăsură”.

Starea de ebrietate a fost scoasă din Codul rutier în 2006, dupăce parlamentarii din comisiile de specialitate s-au lăsat convinșide medicii legiști, care se plângeau că nu pot stabili cuexactitate un diagnostic pentru această stare. „Înainte, legislațiapedepsea atât conducerea sub influența alcoolului, cât și starea deebrietate”, spune Diniță. Șoferii erau examinați de medici șisupuși unor teste. Erau puși să sară într-un picior, să își acoperecâte un ochi sau li se verificau reflexele cu un ciocănel. „Apoimedicii au început să se plângă că sunt chemați în instanță pentrua proba diagnosticul”, își amintește Diniță.

Este exclus ca testarea să o facăpolițistul

„Noi susținem reintroducerea prevederii de constatare înunitatea spitalicească. Se va analiza menținerea echilibrului,modul în care se duce mâna la nas, încercarea de a vedea și cuochiul acoperit și alte teste. Este exclus ca testarea să o facăpolițistul, ca să nu se interpreteze”, e precaut șeful PolițieiRutiere.

Aplicarea pedepsei pentru starea de ebrietate se va face, dacăpropunerea Poliției Rutiere va trece de Parlament, și în cazulșoferilor care nu au o alcoolemie foarte mare, dar care în modevident au afectate capacitățile psiho-fizice. Ei se vor alege cudosare penale pentru conducere în stare de ebrietate. Cei care auși o alcoolemie mare, peste limita de 0,8 la mie, vor fi pedepsițimai sever, starea de ebrietate fiind o agravantă în cazul lor.

Cum poate fi pedepsit autorul moral al unuiaccident

Agresivitatea a fost luată în discuție la Comisia de bunuri șiservicii a Camerei Deputaților, dar încă se lucrează la definițiaei…..(Citește maideparte în pagina următoare)

Inchide