Andrei Luca Popescu
23.04.2012
Știri

GÂNDUL TV. Cel mai harnic RADAR din sistemul BIG BROTHER de pe DN1 București-Sinaia: punctul care a produs AMENZI de 200.000 de euro în jumătate de an

În 2010, sistemul a generat 23.925 de amenzi, iar în primele 6 luni ale anului 2011 - 18.703 amenzi. Într-un an și jumătate, radarele de pe DN1 au trimis în plic amenzi de aproximativ 1,6 milioane de euro.

În dispeceratul de monitorizare de la Bărcănești, unul dintrepunctele de unde Poliția Rutieră stă cu ochii pe traficul de peDN1, sunt mai multe scaune goale decât polițiști. De aici pleacă înplic, spre domiciliile șoferilor vitezomani, amenzile.

Imagini surprinse de sistemul de monitorizare a traficuluipe DN1.

Polițistele Elena și Ana Maria se împart cum pot, alături deîncă un coleg, între teancurile de procese verbale aduse de petoate drumurile naționale din județul Prahova, de patrule și demașinile cu radar, și sutele de amenzi printate automat de sistemulelectronic de monitorizare a traficului de pe DN1.

„Dacă ne întrebați cine se mai uită și pe monitorizarea video,să știți că nu mai avem timp de asta”, recunoaște Elena, privindspre cele câteva monitoare prăfuite care transmit live traficul depe șosea. Panoul mare, pe care ar fi trebuit să fie afișateimaginile de pe camerele din tot sistemul, oricum nu funcționează -s-a defectat.

De altfel, șoferii de pe DN1 joacă fără să știe un fel de ruletărusească. Din cauza lipsei de fonduri și de personal, camereleradar nu merg toate, ci doar una sau două, și asta doar 2 ore pezi. Surpriza este însă că polițiștii de la Rutieră aleg intervalulorar aleatoriu, astfel că șoferii nu pot fi niciodată siguri că potsă trișeze cu viteza fără să plătească. Când funcționa lacapacitate maximă, 24 de ore din 24, sistemul genera în jur de1.500 de amenzi pe zi. Acum, rareori atinge 200 de contravențiiconstatate zilnic.

Cu tot cu ofițerii, în dispecerat au rămas 11 oameni, minus ocolegă în concediu maternal. Trei urmează să plece, după marearestructurare din Ministerul de Interne. La inaugurare, în 2005,aici lucrau 24 de polițiști.

Amenzi de 1,6 milioaneeuro într-un an jumătate. Radarul-campion din Puchenii Mari: 30%din total

Sistemul de monitorizare video a traficului rutier de pe DN1, pesectorul de drum dintre București și Azuga, are amplasate camerevideo în 13 puncte, însă doar 6 au încorporate radare de detectarea vitezei.

În 2010, sistemul a generat 23.925 de amenzi, iar în primele 6luni ale anului 2011 – 18.703 amenzi. Reprezentanții PolițieiRutiere nu au cuantificat sumele în bani, pentru că amenzile diferăde la caz la caz, însă au explicat pentru gândul că o medie de150 de lei pe amendă este cea mai apropiată de un calcul corect.Astfel, într-un an și jumătate, radarele de pe DN1 au generatamenzi de aproximativ 1,6 milioane de euro.

Radarul care a produs cei mai mulți bani, ca urmare asancțiunilor de viteză aplicate șoferilor vitezomani, este amplasatîn localitatea Puchenii Mari, pe sensul de mers dinspre Bucureștispre Ploiești. În primele 6 luni ale anului 2011, aparatul agenerat 5.177 de amenzi, care echivalează cu aproximativ 200.000 deeuro. Din totalul amenzilor date pe DN1, în sectorul de drummenționat, radarul de la Puchenii Mari a produs aproape 30%.

Big Brother: ce a fostși ce-a ajuns

„Întâi să fie reparat și să funcționeze toate componentele, apoimai vorbim noi de îmbunătățiri”, râde polițista Elena, când oîntrebi ce crede că i-ar lipsi acestui sistem de monitorizare, casă meargă brici. Din 2005, de când a fost inaugurat cu mare fast șiporeclit Big Brother de pe DN1, sistemul a fost îngrijit cum secuvine până în 2007. Atât a ținut garanția acordată de firmaAlcatel, cea care a montat sistemul. După aceea, Ministerul deInterne nu a mai asigurat fonduri suficiente, spun polițiștii de laRutieră.

„Din banii de la Inspectorat, șefii noștri încearcă să-lîntrețină cum pot”, spune Elena. „De precizat că deficiențele defuncționare înregistrate de unele dintre echipamentele sistemuluinu au anulat niciuna dintre cele patru funcționalități:monitorizarea video a traficului rutier, recunoașterea numărului deînmatriculare a vehiculelor, măsurarea vitezei de deplasare șianaliza valorilor de trafic”, precizează Lucian Diniță,comisarul-șef al Direcției de Poliție Rutieră din IGPR.

Costurile de funcționare ale acestui sistem sunt ridicate, iarîn urmă cu câțiva ani au existat discuții să fie preluat deMinisterul Transporturilor sau măcar cheltuielile să fie împărțite.Doar expedierea plicurilor cu procesele verbale de amendă ladomiciliile șoferilor a costat în 2010 aproximativ 175.000 de euro,adică 20% din cuantumul amenzilor acordate.

Unde sunt amplasatecamerele și radarele de pe DN1

•Otopeni (video)
• Balotești(video și radar)
•Tâncăbești (video)
• Ciolpani(video și radar)
• Potigrafu(video)
• PucheniiMari (video și radar)
•Bărcănești (video și radar)
• Centurade Vest Ploiești, intersecție cu DN1A (video)
• CenturaPloiești, zona supermarket Metro (video)
• Comarnic(video și radar)
• Sinaia(video și radar)
• Bușteni(video)
• Azuga(video)

Poliția Rutieră avertizează șoferii că radarele de pe DN1 nu potfi sesizate de aparatele de detectare, pentru că funcționarea lor”se bazează pe un principiu inductiv”.

Inchide