Vasile Magradean
12.07.2019
Știri

Inovație la Cluj: Primul simulator românesc pentru instruirea controlorilor de trafic aerian utilizabil de pe tabletă

Inovație la Cluj: Primul simulator românesc pentru instruirea controlorilor de trafic aerian utilizabil de pe tabletă
Primul simulator românesc pentru instruirea controlorilor de trafic aerian ce poate fi utilizat și de la distanță, de pe o tabletă, a fost realizat la Cluj-Napoca, finanțarea pentru acesta depășind un milion de euro, majoritatea banilor venind din fonduri europene, transmite corespondentul Mediafax.

Directorul general al companiei, Ioan Alexandru Drăgan, a declarat, vineri, la Cluj-Napoca, într-o conferință de presă că simulatorul are scopul de a pregăti controlorii de trafic aerian să aibă reacții mai bune în situații de criză, prevenind, astfel, pierderile umane și cele materiale.

„Compania noastră a finalizat un proiect de cercetare, care este primul simulator românesc care privește testarea controlorilor de trafic aerian și se adresează atât clienților din sectorul civil, cât și din cel militar. Scopul este de a pregăti controlorii de trafic aerian să aibă reacții mai bune în situații de criză, prevenind astfel pierderile umane și pierderile materiale. Realizarea simulatorului a durat doi ani, din august 2017 – august 2019, valoarea totală a proiectului fiind de 4,9 milioane de lei, din care asistență financiară nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) de 3,5 milioane de lei. Costul simulatorului se ridică între 500.000 de euro și 1,5 milioane de euro, în funcție de complexitate și personalizare”, a spus Drăgan.

Potrivit acestuia, simulatorul are rolul de a îmbunătăți procedura de instruire a controlorilor de trafic aerian cu ajutorul unor instrumente și a conținutului de calitate. Practic, sunt eliminate costurile mari și aduce în scenă gradul de libertate al utilizatorului.

„Simulatorul noastră înlocuiește simulatorul clasic, care este o sală, cu o platformă pe calculator, astfel încât infrastructuri de sute de mii de euro pot fi condensate într-o tabletă de 10 inch. Se pot instrui mii de controlori de trafic odată pe partea de radar, printr-o aplicație care se va putea descărca gratuit. Pentru partea de componentă de turn, controlorii vor fi instruiți cu ajutorul platformei noastre în centre de simulare. Proiectul nostru integrează tehnologii de ultimă generație – cloud computing, realitate augmentată, recunoaștere vocală și machine learning – într-o soluție accesibilă. Produsul reprezintă un progres important în instruirea continuă a controlorilor de trafic aerian din întreaga lume, care vor putea avea acces direct și ușor la scenarii complexe de antrenament, la costuri considerabil mai mici decât în prezent. Motivul nostru a constat în realizarea unui instrument inovativ de instruire la distanță pentru acest sector deoarece controlorii sunt supuși anual la sesiuni de instruire (refresh), pentru verificarea reflexelor, pentru actualizarea deprinderilor de management a traficului aerian”, a explicat Ioan Alexandru Drăgan.

Simulatorul, numit ATMIS AIO, cartografiază și redă 100% funcționalitatea operațională a simulatoarelor de zbor disponibile în piață, dar se bazează pe un pachet format din cele mai recente și avansate tehnologii privind opțiunile de instruire.

„Principalele inovații aduse de simulatorul românesc sunt folosirea modulului MTCD (Mid Term Conflict Detection), componenta cu spectru larg de utilizare și în afara simulatoarelor ATC, modalitatea de distribuire a produsului realizându-se în regim Cloud, utilizarea modulului de instruire la distanță, abordare care schimbă modelul de afaceri în domeniu, inovație tehnologică din punct de vedere al interacțiunii utilizatorilor, prin rularea aplicației pe terminale mobile mult mai accesibile în raport cu simulatoarele ATC folosite în acest moment. Are simulator de radar, oferă simularea 3D a turnului de control, informații despre starea vremii și luminile de pe pistă”, a subliniat Drăgan.

Simulatorul românesc este folosit de Aeroportul din Atena, va fi livrat Romatsa, pentru instruirea controlorilor de trafic aerian de pe mai multe aeroporturi din România, și urmează să fie abordate piețe emergente, cum ar fi Africa – Nigeria, Ghana, Senegal.

Compania clujeană de soft a fost înființată în anul 2011 și se ocupă de crearea și livrarea simulatoarelor software de management al traficului aerian, dezvoltate de ingineri aerospațiali cu înalte calificări și de specialiști în managementul traficului aerian.

Inchide