Nebuloasa Ochiul Pisicii, surprinsă de un telescop NASA. VEZI aici cum dispare o stea în galaxie

Imagini spectaculoase cu Nebuloasa Ochiul Pisicii (The Cat's Eye Nebula) au fost captate de telescopul Hubble al NASEI. Aflată la 3.000 de ani lumină de Terra, nebuloasa planetară, scriu jurnaliștii de la Daily Mail, are o soartă similară cu aceea care îl așteaptă și pe Soare peste aproximativ cinci miliarde de ani.
Publicat: 23/04/2012, 19:28
Actualizat: 24/05/2014, 21:01

Imagini spectaculoase cu NebuloasaOchiul Pisicii (The Cat’s Eye Nebula) au fost captate de telescopulHubble al NASEI. Aflată la 3.000 de ani lumină de Terra, nebuloasaplanetară, scriu jurnaliștii de la Daily Mail, are o soartă similară cu aceea care îl așteaptă șipe Soare peste aproximativ cinci miliarde de ani. Ei subliniazăfaptul că nebuloasele au o viață relativ scurtă, de câteva zeci demii de ani, spre deosebire de stele, a căror durată medie de viațăeste de câteva miliarde de ani. Totuși, NASA a reușit să surprindăun moment inedit cu ajutorul telescopului: moartea unei stele dininteriorul nebuloasei.

Nebuloasa e una dintre primelecaptate de Hubble și va supraviețui pentru aproximativ zece mii deani. O nebuloasă planetară joacă un rol-cheie în distribuireamateriei in Univers. În timp ce spațiul este compus în principaldin hidrogen și heliu, reacțiile de fuziune nucleară din interiorulcorpului planetar provoacă atomi de carbon, azot și oxigen înstraturile exterioare ale acesteia, care sunt apoi eliminați înspațiu.

Care e ciclul de viață alunei stele

O nebuloasă planetară reprezintă o acumulare de obiecte cosmice deformă neregulată, luminoase sau obscure, formate din nori giganticide pulbere și gaze rarefiate sau, mai simplu, dintr-o membrană dingaz și plasmă, formată din mai multe tipuri de stele aflate lasfârșitul vieții. Imaginea realizată de NASA surprinde convulsiilespectaculoase provocate de moartea unei stele depărtate, partecomponentă a „Ochiului Pisicii”.

Pe măsură ce o stea muribundă seapropie de momentul dispariției din sistemul solar, straturile eiexterne sunt împinse în exterior, formând cercurile externeconcentrice care se pot observa în imagini, întinse pe milioane dekilometri. Exploziile expun treptat „inima” stelei. Însă formareacercurilor albastre de gaze din centrul imaginii, provocate dereacțiile nucleare interne dintr-o stea, reprezntă încă o enigmăpentru specialiști.

Cum moare ostea

În timpul vieții, o stea emitelumină ca urmare a reacției de fuziune nucleară care transformăhidrogenul în heliu în structura ei interioară. Atunci cândrezervele de hidrogen ale stelei încep să se epuizeze, reacția defuziune din centru devine tot mai instabilă, iar astrul începe săse extindă în faza de gigant roșu (ultima etapă aunui corp stelar)

Pe măsură ce extinderea continuă,fuziunea nucleară din inima stelei începe să se blocheze, creând oserie de pulsații de energie cu atât mai puternice cu cât astruldevine mai instabil. Ultima dintre acestea aruncă stratul exterioral stelei în spațiu, expunându-i centrul. Norii strălucitori dinnebuloasă sunt cauzați de centrul expus al stelei care ionizeazăatmosfera din jur, provocând emisii de lumină. Totuși, oamenii deștiință nu au înțeles încă pe deplin acest fenomen.

Nebuloasa Ochi de Pisică esteunul din primele astfel de fenomene capturate de telescopul Hubbleși va rămâne în acest stadiu timp de aproximativ zece mii deani.

Tentativă de suicid. Marea campioană a ţării a înghiţit un pumn de pastile. A fost...