Românii înfulecă 220.000 de șaorme pe zi

Redactor:
Victor Rotariu
Românii înfulecă 220.000 de șaorme pe zi
Șaormeriile din România au vânzări zilnice de circa 550.000 de euro, respectiv 200 de milioane de euro pe an, echivalentul a 220.000 de șaorme de 10 lei (2,5 euro) în fiecare zi a anului.

Șaormeriile din România au vânzări zilnice de circa 550.000 deeuro, respectiv 200 de milioane de euro pe an, echivalentul a220.000 de șaorme de 10 lei (2,5 euro) în fiecare zi a anului. Întimp ce proprietarii marilor lanțuri de profil susțin că este oafacere de viitor, avantajată de criză și de lipsa de timp aromânilor, unii sociologi spun că șaorma își trăiește acum clipelede glorie și în scurt timp, ca orice modă, românii nu vor mai stala coadă pentru a cumpăra lipia cu carne de pui sau de vită,cartofi, varză și castraveți murați.

Din piața totală de fast-food din România, estimată la circadouă miliarde de euro anual, cele aproximativ 1.000 de șaormerii,dintre care jumătate în Capitală, dețin 10%, au vânzări de 200 demilioane de euro, conform unei analize a săptămânalului BusinessMagazin, care a apărut astăzi.

Estimarea pieței șaormeriilor a pornit de la vânzările de lipii,estimate la circa 50-55 de milioane de bucăți pe an, piața fiinddominată de două mari firme, ambele cu acționari libanezi, careproduc circa 40 de milioane de lipii pe an.

La un preț mediu de 10-13 lei, vânzările de șaorma la lipie artotaliza circa 150 de milioane de euro, la care se adaugă alte 50de milioane de euro din vânzarea de kebab, respectiv carnea de puisau de vită servită la chiflă.

De la colțul blocului în mall

„Sunt tineri care ies în oraș, se întorc din cluburi și li seface foame sau taximetriști și alți muncitori care ies sau intră întură. Iar șaormeriile le oferă exact ceea ce își doresc: un fel demâncare ieftin și la îndemână”, spune sociologul Mircea Kivu, citatde Business Magazin. El a precizat însă că „șaorma își trăieștemomentele sale de glorie. Este vorba de o modă, iar ca orice modă,la un moment dat va trece”. Patronii marilor lanțuri de șaormeriidin Capitală mizează însă în continuare pe această afacereinvestind bani buni. Cel puțin așa reiese din planurile lor dedezvoltare. După ce au împânzit cartierele din București cușaormerii la fiecare jumătate de kilometru, uneori fiind și câtetrei în aceeași intersecție, patronii șaormeriilor au „atacat” șimallurile.

„Decizia de a introduce o șaormerie în mall a fost simplă.Studiile arătau că vizitatorii cereau un astfel de produs. De aiciîncolo, lucrurile au mers de la sine și am găsit spațiu”, motiveazăRadu Tănăsescu, șeful operațional al Anchor Grup, companie caredeține centrele comerciale București Mall și Plaza România.Proprietarii de șaormerii susțin și ei că, datorită crizei,produsele lor au șanse acum și în malluri.

„Criza ne-a făcut să ne dăm seama că oamenii sunt mai atenți lacosturi, la cât plătesc pe mâncare și la cât plătesc pe benzină.Șaorma e un produs bun pentru criză, dar trebuia să mergem spre eicu produsul nostru. Așa am ajuns în malluri”, povestește unuldintre reprezentanții Dristor Kebab, lanț de șaormerii care ainvestit în ultimul an câteva sute de mii de euro în deschiderea atrei noi locații în București. Dristor Kebab a apărut în Capitalăîn 1999. Cele mai mari lanțuri de șaormerii din Capitală suntDristor, Genin și Maverick. Prețul unei șaorme variază de la 4 pânăla 17 lei, în funcție de ingrediente, de gramaj și de strategia pecare o are patronul.

„Eu folosesc ingrediente mai scumpe, dar chiar și așa îmi rămâneun profit de 20%. Însă din asta trebuie să plătesc angajații șirata pentru spațiul comercial”, spune Răzvan, administratorulșaormeriei „La Haleală”, situată în centrul istoric al Capitalei.Vânzările medii sunt de până la 400 de șaorme pe zi, prețul fiind14 lei. Costul ingredientelor variază de la 2-3 lei la 7-8 lei, înfuncție de calitatea și cantitatea acestora.

Lipia costă 0,5-0,8 lei, 100 de grame de carne de pui e 1,5-2lei iar sosurile, legumele și cartofii prăjiți încă cel puțin 1-1,5lei. Marja de profit, fără a lua în calcul costurile cu chiria șisalariile angajaților, urcă astfel până la 40%.

La egalitate cu fast-foodul de tip american

Vânzările șaormeriilor, de 200 de milioane de euro pe an, leegalează ca valoare pe cele ale celor mai importante cinci lanțuride mâncare de tip fast-food, dintre care cele mai mari suntMcDonald’s, cu vânzări peste 110 milioane de euro în 2008, conformdatelor de pe situl Ministerului de Finanțe, și KFC, care a avutafaceri de 40 de milioane de euro.

Raportat strict la vânzările pe unitate, „americanii” câștigăînsă duelul de la distanță. În timp ce fiecare McDonald’s a avut în2008, în medie, afaceri de două milioane de euro, șaormeria de laDristor, considerată cea mai mare din Capitală, a avut vânzări dedoar 1,5 milioane de euro în același an.

Inchide