TAXA PE ROATĂ – povestea cauciucurilor de iarnă obligatorii și a milioanelor de euro încasate de stat din „protecția șoferilor”

TAXA PE ROATĂ - povestea cauciucurilor de iarnă obligatorii și a milioanelor de euro încasate de stat din „protecția șoferilor
Publicat: 23/04/2012, 19:27
Actualizat: 23/04/2012, 22:03

Din data de 1 noiembrie a acestui an posesorii a peste 4,2milioane de vehicule din România vor fi obligați să plăteascăechiparea pentru iarnă a mașinilor. Conform proiectului actual,conducătorii vehiculelor care nu sunt dotate cu anvelope de iarnăîn sezonul rece vor fi penalizați cu un maxim de 20 de puncte,amendă și reținerea certificatului de înmatriculare sauînregistrare al mașinii.

l Ideea, vehiculată încă de la finele anului trecut, aparțineAncăi Boagiu, ministrul Transporturilor. „În timp ce veneam dinPoiana Brașov înspre București, au început să cadă câțiva fulgi dezăpadă. Brusc, au început ciocnirile între mașini. M-am enervat,i-am sunat pe cei de la Compania de Drumuri și i-am luat laîntrebări. Le-am zis că îi dau afară dacă nu iau măsuri urgente. Eimi-au spus că nu e vina lor, pentru că toată lumea are cauciucuride vară. Apoi am întrebat cum e situația în alte state europene șiam aflat că Germania tocmai introducea această măsură”, declararecent pentru gândul Anca Boagiu.

În spatele acestei motivații stă și un raționament de naturăeconomică, expus în nota de fundamentare a noului proiect:„prevederile ordonanței urmează să fie aplicate pentruaproximativ 4,28 milioane vehicule, din care 70.000 reprezintăparcul aflat în dotarea instituțiilor publice. Diferența de 4,21milioane autovehicule care aparțin diverselor persoane fizice șijuridice ar reprezenta un efort de 1,85 miliarde euro, din care arreveni bugetului de stat numai din TVA încasat suma de 445 milioaneeuro, ceea ce înseamnă venituri suplimentare la bugetul destat”. Reprezentanții transportatorilor semnalează însă unfenomen interesant datorită căruia, spun ei, nu se vor puteaconforma noilor reglementări. „Pentru camioane nu există cauciucuride iarnă. Noi folosim anvelope all season” susține pentru gândulAugustin Hagiu, președintele Confederației Naționale Rutiere.

Banii obținuți, direcționați către construcția dedrumuri

Un alt calcul, tot de natură economică, vine în sprijinul ideiiobligativității echipării cu anvelope de iarnă, inclusiv amașinilor mici. „Este vorba despre costurile pe care le avem pentrudescongestionare. Acestea sunt cuprinse între 1.050 și 1.500 de leipe oră. În 2009 am avut cumulat blocaje în trafic de 67 de zile”,spunea Boagiu. În cazul accidentelor rutiere care au avut dreptconsecințe degradarea sau distrugerea elementelor care fac parteintegrantă din drum, asiguratorul vehiculului și proprietarul vorsuporta costurile intervenției de reparare.

Totodată, „sumele care revin Companiei Naționale de Autostrăziși Drumuri Naționale din România – S.A. vor fi utilizate înexclusivitate pentru finanțarea lucrărilor de construcție,modernizare, întreținere și reparație a drumurilor naționale,precum și pentru garantarea și rambursarea creditelor internecontractate în acest scop”, se mai arată în ordonanță.

În plus, dacă operatorii rutieri utilizează vehiculeneomologate, iar aceasta are drept consecință blocarea unui sectorde drum, operatorul va fi obligat să suporte costurile intervențieide degajare a sectorului de drum afectat, potrivit nouluiproiect.

O altă prevedere stabilește că în cazul utilizării unui vehiculcare prezintă defecțiuni tehnice majore sau periculoase se suspendădreptul de utilizare a mașinii prin reținerea plăcuțelor cu numărulde înmatriculare, a certificatului de înmatriculare și prinanularea inspecției tehnice periodice. Totodată, se aplică și osancțiune contravențională.

ESTIMAREAnvelopele de iarnă, o piață de 1,8 miliarde deeuro

Intrarea în vigoare a acestei ordonanțe este o oportunitate deproporții pentru vânzătorii de anvelope. Cererea potențială pentruastfel de produse se va ridica iarna viitoare la aproximativ 14milioane de bucăți, potrivit Ziarului Financiar și la o valoaretotală de circa 1,8 miliarde de euro, conform datelor MTI. ÎnRomânia, costurile de echipare pentru iarnă ale une mașini variazăconsiderabil, între 700 și 6.000 de lei. Unul dintre cele maipopulare modele autohtone, Loganul presupune cheltuieli pentru unnou set de anvelope de maximum 1.400 de lei.

ŞOC! Bărbatul celebru adorat de întreaga ţară a violat o adolescentă de 16 ani. Mama...
'Iub, te-am regulat cum trebuie?' Avem discuțiile dintre iubita lui Dragnea și amantul Paul
FOTO. Larisa Drăgulescu se pozează în ipostaze interzise! `Am făcut așa o avere impresionantă`
Bolile în funcție de grupa de sânge. Cine riscă să facă mai ușor diabet
Horia Moculescu, alergat de frații Becali pentru o datorie la jocurile de noroc? Prima reacție...
Olaf Scholz este noul cancelar al Germaniei. Era Merkel a luat sfârşit
Cei care dau traseul pentru PERMIS trebuie să se ferească de această mașină
BANCUL ZILEI – Ion, Maria și supozitoarele buclucașe
VIDEO. Cum arată capsulele pentru sinucidere asistată în 30 de secunde
'Iub, te-am regulat cum trebuie?' Avem discuțiile dintre iubita lui Dragnea și amantul Paul
Cele mai perverse OBICEIURI ale oamenilor. „Sunt de-a dreptul ȘOCANTE”
INTERVIU cu prof. univ. dr., fostul șef al Spitalului de Boli Infecțioase, Sorin RUGINĂ
Dezvăluirea șocantă făcută de Donna D’Errico la 23 de ani după rolul din Baywatch
Este 24 decembrie 2021 zi liberă? Lista completă a zilelor de vacanță pentru sărbătorile de...
Veste fabuloasă pentru toată România! A venit astăzi, 8 decembrie: Ar marca finalul
Dragnea va turba! Irina Tănase adora plăcerile interzise și folosea tehnici lascive. Dovezi-bombă
O poveste fabuloasă de succes. Cum a ajuns un IT-ist din Cluj să facă 100...
Locul superb aflat la câteva minute de Braşov, dar care nu este o staţiune de...