AEP a pus în dezbatere publică proiectul de Hotărâre privind materialele publicitare din campania electorală pentru PREZIDENȚIALE
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) supune dezbaterii publice proiectul de hotărâre privind modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.
”Grupul de lucru interinstituţional format din reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), ai Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), ai Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC), ai Ministerului Afacerilor Externe (MAE), ai Ministerului Afacerilor Interne (MAI), ai Autorităţii Electorale Permanente (AEP) şi ai Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a elaborat prima versiune a proiectului de Hotărâre privind modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală”, anunţă AEP.
Proiectul elaborat de grupul de lucru şi publicat pe site-ul Autorităţii Electorale Permanente poate fi consultat AICI.
Observaţiile şi propunerile privind proiectul pot fi transmise de toţi cei interesaţi la adresa de e-mail legislatie@roaep.ro, până la data de 21 februarie 2025.
„Pentru elaborarea proiectului, la data de 5 februarie a.c., Grupul de lucru a avut consultări cu reprezentanții organizațiilor neguvernamentale cu activitate relevantă în domeniul electoral. În urma consultărilor a fost elaborată o nouă versiune, care a fost prezentată partidelor politice parlamentare la data de 10 februarie 2025. În urma analizării proiectului de către respectivele formațiuni politice a avut loc o nouă întâlnire de lucru la data de 12 februarie a.c., în urma căreia a fost definitivată această versiune a proiectului. Astfel, prezentul proiect de Hotărâre urmărește clarificarea modului de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Președintele României din anul 2025”, informează AEP.
AEP precizează că Ordonanța de urgență nr. 1/2025 se află în prezent în Parlament, în procedură de adoptare, astfel încât forul legislativ are posibilitatea de a o analiza, modifica sau completa, după caz.
Conform proiectului, pentru ca un material să fie considerat material publicitar politic, acesta trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiții:
- să fie pregătit, editat, prelucrat, plasat, promovat, publicat, distribuit și/sau difuzat în campania electorală de către un actor politic;
- să fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare;
- să îndemne alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze un candidat independent sau un candidat al unui partid politic, alianțe politice, organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale sau al unei alianțele electorale, clar identificat.
Comunicările care se înscriu în limitele activității jurnalistice de informare a publicului nu constituie materiale publicitare politice, prevede proiectul.
Indiferent de mijlocul de distribuire, inclusiv prin intermediul programelor de radio și de televiziune, precum și al serviciilor media audiovizuale la cerere, pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Președintele României din anul 2025, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conțină următoarele informații:
- o indicație privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;
- candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului, atunci când aceasta este publică, sau adresa sediului, în cazul formațiunilor politice;
- o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art. 3 pct. 11 și 12 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;
- o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;
- codul unic de identificare al mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă conform art. 34 alin. (13) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
CITEȘTE ȘI:
AEP, PRECIZĂRI privind listele de susținători de la alegerile prezidențiale din luna mai