Schimbări radicale pentru elevi! Evaluarea națională cu cinci probe și eliminarea examenului de admitere la liceu ar putea fi realitate

Publicat: 24 03. 2023, 16:06
Sursă Foto: Shutterstock - Ilustrativ

Schimbări radicale pentru elevi! Evaluarea națională cu cinci probe și eliminarea examenului de admitere la liceu ar putea deveni realitate în viitor. Aceste modificări au fost propuse de Consiliul Economic și Social, celor două proiecte de legi ale Educației.

Admiterea la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, dacă liceul optează pentru această posibilitate, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar.

Prima generație care ar urma să dea acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar următor, adică 2023-2024, dacă legea este adoptată până când începe anul școlar, a anunțat Ligia Deca.

Ce ar însemna Evaluare naţională cu cinci probe?  La art. 98 din proiectul de lege este necesar a se lua în calcul și o variantă alternativă aplicabilă pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2024-2025:

„1) Se susține evaluarea națională la:

a) matematică+informatică (algoritmică)
b) română
c) ştiințe (fizică, chimie, biologie)
d) umanistice (istorie, geografie) inclusiv limbi străine;
e) maternă;

2) Cu un an înainte, fiecare liceu stabileşte, pentru fiecare filieră, coeficienți pentru fiecare din cele 4/5 examene de mai sus şi le anunță public. Suma celor 4/5 coeficienți trebuie să fie 10, niciun coeficient nu poate fi 0.

3) Elevii fac max. 10 opțiuni.

4) Calculatorul face, ținând cont de coeficienți, media ponderată pentru fiecare liceu/filieră ales/aleasă de elev.

5) Elevii sunt repartizați de calculator în funcție de opțiuni şi medie.

Pentru liceele vocaționale, trebuie făcute reglementări suplimentare, în funcție de aptitudini.

Sindicatele profesorilor solicită ca elevii să susțină 5 probe la Evaluarea Națională, iar liceele să stabilească, cu un an înainte, pentru fiecare filieră, coeficienții pentru fiecare probă, în locul admiterii separate la liceu.

În rubrica destinată observațiilor CES arată că „accesul diferit în învățământul liceal obligatoriu pe baza evaluării naționale și a unui concurs de admitere este discriminatorie sau creează situații discriminatorii pentru elevi”.