Primul candidat la prezidențiale care admite că plătește o televiziune. Legal, promovarea electorală este gratuită

Publicat: 15 10. 2014, 17:40
Actualizat: 18 03. 2015, 18:34

 „Partidul are un contract cu RTV. În baza acelui contract cred că m-au primit și pe mine. Mă dul la dezbateri, în formatul lor consacrat.”, a arătat William Brânză, întrebat la „Vreau Președinte” cât investește în promovarea tv și cu ce instituții de presă are astfel de înțelegeri comerciale.

Candidatul PER nu a dat însă și valoarea acestui contract arătând că este încheiat de mai mult timp de către partid. „E problema partidului. (…) Întreb partidul mâine dimineață, spun că este o cerere, absolut. Bănuiesc că se pot strânge să ia o decizie (legată de publicarea lui, n.red)”, a adăugat Brânză.

Președintele CNA: „Prin lege, accesul la posturile de radio și tv, publice și private, este egal și gratuit”

Oficial, spațiul alocat de televiziuni promovării candiaților la prezidențiale este gratuit. Regulile campaniei pentru prezidențiale au fost stabilite de CNA pe 11 septembrie, prin Decizia 528/2014.

Președintele CNA, Laura Georgescu, a explicat pentru pentru Gândul și motivul acestei gratuități. „Decizia CNA este o transpunere a Legii 370/ 2004. Diferența față de alegerile europarlamentare este că, potrivit acestei legi, accesul la posturile de radio și tv, publice și – atenție – private, este egal și gratuit. Și acum cinci ani aceeași lege a guvernate deciziile emise de CNA”, spune Laura Georgescu.

Regula gratuității se aplică atât emisiunilor de promovare electorală, etichetate ca atare cu un semn distinctiv pe ecran, cât și celor de dezbatere electorală și celor informative. Fiecare televiziune a trimis până pe 23 septembrie lista programelor pe pese la dispoziția candidaților. Ulterior, prezidențiabilii și-au anunțat intenția de a se prezenta la dezbateri, alocându-li-se astfel timpi de antenă.

Gratuitatea este valabilă și pentru spoturile electorale difuzate în spațiul de publicitate al emisiunilor de dezbatere, limitate la 30 se secunde însă și condiționate de prezența candidatului în studio.

Faptul că accesul la programele tv nu este în totalitate gratuit a fost confirmat și de secretarul general al PNL, Marian Petrache. „Televiziunile sunt societăți comerciale. Mi se pare corect să faci contract”, a comentat Petrache într-un interviu acordat Gândul. În fața argumentului că, prin lege, la prezidențiale televiziunile sunt obligate să ofere spațiu egal și gratuit candidaților, liderul PNL a completat: „Dacă vrei mai mult, trebuie să închei contract. Nu neg acest lucru”