Povestea de succes a Andreei Soare, soprana de la Opera din Paris care visează să cânte pe meleagurile natale: „Românii doar împreună pot avansa”

Publicat: 05 08. 2020, 00:00

”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” vă prezintă, în fiecare zi, oameni remarcabili care au cunoscut excelența în diferite domenii precum educație, cercetare, cinematografie, teatru, muzică, afaceri, informatică, administrație sau sport.

”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” se dorește a fi, cotidian, o întâlnire motivantă cu adevărate personalități ale țării. În cuprinsul acestei rubrici cu totul speciale veți face cunoștință cu oameni pentru care locul întâi al unui podium – fie el și metaforic – se transformă, de fiecare dată, într-o realitate palpabilă. Oameni pentru care un microscop devine o a doua natură, iar camera de luat vederi o prelungire, firească, a gândului și a sufletului.

”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” nu este doar un laitmotiv jurnalistic, ci o întreagă lume adusă mai aproape și descifrată sub ochii cititorului, o ”scenă” unde ”actorii” își prezintă realizările extraordinare. În același timp, ei și sunt oamenii deciși să își îndeplinească visele și să își transforme propriile speranțe în certitudini, oamenii care impresionează, de altfel, și dincolo de granițele României.

Andreea Soare, soprană la Opera din Paris, și-a câstigat un renume la nivel european, un renume care îi asigură un loc în rândul elitei muzicale tinere din România. Într-un interviu acordat pentru Ziarul Metropolis, Andreea își exprima speranța că va putea cânta mai mult acasă, în România, unde se află adevărata ei familie: ”Mi-aș dori din suflet să cânt și în România, mai ales în superba sala a Ateneului Român! Deseori sunt întrebată de câte ori pe an cânt “acasă”? Iar răspunsul meu este unul singur, până în prezent nu am cântat decât o singură dată în România”

După aproape doua decenii în Franța, biografia sa artistică este impresionantă. Andreea Soare a absolvit trei universități (Conservatorul din Strasbourg, Facultatea de Muzicologie din Strasbourg și Conservatorul Superior din Paris ), și este angajată a Operei Naționale din Paris de patru ani, cu zeci de opere pe marile scene ale lumii (Bastille, Garnier, Koln, Zürich, Lausanne, Londra, Toulon etc…).

Am fost o singură dată invitată la Opera Națională din București.Am susținut recitaluri (cel mai important fiind cel de anul trecut la celebra sală Carnegie Hall din New York) și concerte peste tot în lume (China-Beijing, Ierusalim, Japonia-Tokyo si Kanazawa, America, Italia, Germania, Elveția, insula Guadeloupe unde am susținut două recitaluri de muzică clasică de caritate, insula Corsica etc…), explică Andreea pentru Metropolis.

Soprana povestește că în Franța trebuie să treci printr-o instituție de înalt nivel de învățământ, în care se intră foarte greu: „În fiecare an sunt sute de candidați și doar câteva locuri (5, 6 cel mult) pentru toți tinerii cântăreți de opera care își doresc să intre de la o operă studio la o operă mare din lume. Pentru mine, a fost firesc să dau examen la opera Studio din Paris (și aici vin sute de candidați din toată lumea, când am dat eu examen am fost 200 de soprane candidate pe un singur loc). M-am bucurat enorm că l-am câstigat”, precizează Andreea.

Cel care i-a acordat o sansă și încredere deplină totodată a fost directorul Christian Schirm. ”Cu ajutorul său chiar din prima lună am cântat rolul principal din opera ”La Finta Giardiniera de Mozart -Sandrina!”. 

„Adevărata mea formare ca tânăr artist liric a fost la Opera Studio, deoarece am participat la foarte multe concerte cu diferite programe (arii, lieduri, melodii) în diferite forme (cu pian, cu cvartet, cu orchestre medii sau foarte mari) pe scene extrem de importante (Garnier, Bastille, amfiteatrul Operei Bastille), am avut șansa pe toată perioada aceasta să cânt în opere cu artiști renumiți pe marea scenă de la Bastille! Cu ei am cântat la Catedrala Notre Dame din Paris Requiemul de Mozart și am câstigat cele două premii oferite unui tânar artist liric, premiul Arop și premiul Carpeaux în anul 2013, premii înmânate pe scena operei Garnier din Paris”, menționează Andreea Soare.

Și-ar dori, în schimb, ca românii din țară și din afara ei să fie mai uniți.

„Cei care sunt in România să aibă încredere și să lucreze împreună pentru ca lucrurile să avaneseze, unii fără alții nu se poate. Bunica mea m-a învățat foarte multe lucruri bune, dar unul cred ca este valabil și prea puțin pus în practică în România “omul sfințește locul” !

Drumul către operă

Soprana franco-română Andreea Soare este absolventă în muzicologie la Universitatea din Strasbourg. S-a specializat în canto clasic la Conservatorul Național Superior de Muzică din Paris. În 2011, a câștigat Concursul Internațional de Canto de la Clermont-Ferrand, a câștigat premiul „Prietenii Festivalului de Aix-en-Provence“ și HSBC Prix la Academia Europeană de Muzică Mozart / Handel.

În octombrie 2011, s-a alăturat Atelierului Liric al Operei Naționale din Paris, cu care a cântat rolurile Donna Elvira (Don Giovanni), Iphigenie (Iphigenie en Tauride), Female Chorus (the Rape of Lucretia) etc.

Ca solistă, a interpretat Praxinoé (Louis Vierne) și La Damoiselle Elue de Debussy „La Folle Journée de Nantes”. Soprana a susținut 2 recitaluri  la Tokyo și Kanazawa cu Philippe Cassard pian și apoi cu Orchestra Națională din Varșovia, un recital de opere franceze.

A fost invitată în decembrie 2015, de către Opera Națională din Paris să cânte ciclul de melodii Les nuits d’ete de Berlioz la amfiteatrul Opera Bastille. În 2016 a fost Fiordiligi (Cosi fan tutte) în Opera Națională București, Contesa Ceprano (Rigoletto) și Gran sacerdotessa (Aida), la Opera din Paris. În martie 2016 a debutat în Germania, cu rolul Donna Elvira (Don Giovanni), sub conducerea lui François Xavier Roth la opera din Koln.

În timpul sezonului 2016-2017 a debutat în rolul Contesei Almaviva în Nozze di Figaro de Mozart Opera din  Köln-Germania, a debutat în rolul Pamina din Die Zauberflote de Mozart la Opera din Toulon-Franța, a fost  Prima Doamnă din Die Zauberflote la festivalul Sanxay -Franța, și a fost invitată să susțină un recital la faimoasa sală de concerte Carnegie Hall din New York. Cu ocazia zilei României, la invitația Institutului Cultural Român din Londra a susținut un recital împreună cu pianistul englez Phil Richardson.

Susține împreună cu orchestra dirijată de Corinna Niemmeyer din Strasbourg o serie de concerte unde interpretează Les nuits d’été de Berlioz și e invitată de către Opera din Koln pentru rolul Ellen Orford din Peter Grimes de Britten.

În sezonul 2018-2019 a fost  Prima nimfă din opera Rusalka de Dvorjak, la opera Bastille, apoi Melisande în opera Ariane și Barbe Bleue de Dukas la Opera din Toulouse. A fost invitată să susțină un recital în China împreună cu chitaristul român Bogdan Mihăilescu, în rolykDonna Elvira din opera Don Giovanni de Mozart, la opera din Bordeaux și Clotilde în opera Norma de Bellini la opera din Toulouse.