AJUTORUL pregătit de Executiv pentru ca mediul de afaceri să poată depăși criza declanșată de pandemia de coronavirus

Publicat: 18 03. 2020, 23:31
Actualizat: 18 03. 2020, 23:32

Companiile afectate de pandemia de coronavirus vor beneficia de credite garantate de stat, cu dobândă subvenţionată, potrivit unui proiect de act normativ care se află miercuri pe masa Executivului.

Executările silite se suspendă, dacă nu există o hotărâre judecătorească definitivă, scrie și Economica.net. Se prelungește termenul de bonificație fiscală de la 31 martie la 30 iunie.Se prelungește termenul de depunere a declarațiilor fiscale de la 25 martie la 25 aprilie. Se suspendă acțiunile Antifraudă de verificare a mărfurilor intracomunitare din transporturile rutiere. Se suspendă termenele de prescripție ale datoriilor la Fisc. Se deschide posibilitatea unei rectificări bugetare în prima parte a anului. Se dă liber creditelor bugetare pentru combaterea Covid 19 cu notificarea ulterioară a Ministerului Finanțelor. Statul împrumută cu 1,15 miliarde de lei din veniturile din privatizare distribuitorul de medicamente Unifarm.

Conform sursei citate firmele pot primi credite de până la 10 milioane de lei dacă utilizează banii pentru investiţii; 5 milioane de lei dacă folosesc banii pentru capitalul de lucru. 80% din credit este garantat de stat; 1 milion de lei pentru firmele mici; 500. 000 de lei pentru microîntreprinderile, 90% din credit este garantat de stat. Dobânda la credite este subvenţionată integral de stat pentru firmele mici şi microîntreprinderi şi în proporţie de 50% pentru restul firmelor

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ privind unele măsuri fiscal-bugetare

“În circumstanțele excepționale create de focarul COVID-19, întreprinderile de toate tipurile se pot confrunta cu o lipsă severă de lichiditate. De asemenea, întreprinderile solvabile sau mai puțin solvabile se pot confrunta cu o lipsă bruscă sau chiar indisponibilitate de lichiditate. Acest lucru este valabil în special pentru IMM-uri, ceea ce pe termen scurt și mediu poate afecta grav situația economică a multor întreprinderi sănătoase și situația angajaților acestora, cu posibile consecințe chiar si pe termen lung de lungă durată, periclitând supraviețuirea acestora.

Luând în considerare cele menționate anterior, se impune o acțiune decisivă și cu un impact ridicat pentru asigurarea lichidității IMM-urilor pe perioada în care se manifestă efectele COVID – 19.”, se arata in proiectul OUG.

Necesitatea adoptării măsurilor stabilite prin Hotărârile Comitetului Național pentru Situații
Speciale de Urgență, inclusiv prevederile Hotărârii Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență nr. 7/11.03.2020 privind aprobarea hotărârii nr.9 a Grupului de suport tehnico-științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României, care instituie măsuri privind decalarea programului de lucru al instituțiilor publice și private în vederea evitării aglomerației, precum și alte măsuri menite să restricționeze activitățile care presupun participarea unui număr mare de persoane,

Având în vedere caracterul înalt contagios al COVID-19, numeroasele cazuri de infectare în state din Uniunea Europeană, inclusiv în România, precum și necesitatea prevenirii răspândirii infecțiilor respiratorii cauzate de acest virus,

Ținând cont de faptul că Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și
completările ulterioare prevede termene pentru plata impozitului pe clădiri și teren, respectiv a impozitului pe mijloacele de transport până la data de 31 martie a fiecărui an, pentru a evita
aglomerările de la sediile organelor fiscale locale care pot genera răspândirea Covid-19 este
necesară prorogarea termenului de plată până data de 30 iunie 2020,
Având în vedere măsurile stabilite în sarcina autorităților administrație publice centrale prin
Decretul nr. 195/16.03.2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, emis în contextul evoluției situației epidemiologice internaționale determinată de răspândirea
coronavirusului SARS-CoV-2, se impune realizarea posibilității unei rectificări bugetare pentru alocarea sumelor necesare combaterii efectelor negative ale acestui virus și adoptarea unor măsuri de flexibilizare a execuției bugetare care să vină în sprijinul ordonatorilor principali de credite care se confruntă cu o serie de cheltuieli neprevăzute a căror finanțare comportă urgență,

Întrucât Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei și a sănătății publice a  cetățenilor și întrucât elementele mai sus prezentate vizează interesul general public și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

“1. Prezentul proiect de act normativ are în vedere următoarele modificări comparativ cu varianta promovată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110 din 20 decembrie 2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii – IMM INVEST ROMANIA:
redimensionarea creditelor ce vor fi garantate în cadrul Programului după cum urmează:
-unul sau mai multe credite pentru realizarea de investiții și/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de către stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, în procent de maximum 80% din valoarea finanțării, exclusiv dobânzile, comisioanele și speze bancare aferente creditului garantat. Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilități este de 10.000.000 lei. Valoarea maximă a creditelor/liniile de credit pentru finanțarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita a 5.000.000 lei. Pentru creditele de investiții valoarea maxima a finanțării este de 10.000.000 lei.

Una sau mai multe garanții pentru credite/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, exclusiv dobânzile, comisioanele și speze bancare aferente creditului garantat de stat in procent de maximum 90% acordat unei microîntreprinderi sau întreprindere mica, in valoare maxima de 500.000 lei pentru microîntreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru întreprinderile mici. Valoarea maximă a fiecărei finanțări acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita pragurile prevăzute anterior.

Subvenționarea dobânzii pentru creditele ce urmează a fi garantate după cum urmează:
Pentru creditele garantate în procent de 80%, Ministerul Finanțelor Publice subvenționează dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investiții in procent de 50% din bugetul MFP in cadrul unei scheme de ajutor de stat /de minimis asociata acestui program.

Pentru creditele garantate în procent de 90%, Ministerul Finanțelor Publice subvenționează dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investiții in procent de 100% din bugetul MFP in cadrul unei scheme de ajutor de stat /de minimis asociata acestui program.

Stabilirea perioadei în care se subvenționează dobânda pentru creditele garantate de stat în cadrul Programului, respectiv perioada de acordare a subvenției de dobânda este până la data de 31 martie 2021 de la momentul acordării creditului. Acordarea subvenției de dobândă se menține în anii 2021-2022, începând cu luna aprilie 2021 doar în condițiile în care creșterea economică estimată de CNSP pentru acești ani se situează sub nivelul celei înregistrate în anul 2020, și se stabilește prin de Hotărâre de Guvern.

Beneficiarii eligibili pentru acest program guvernamental sunt IMM care au obținut din partea Ministerului Economiei un atestat care certifica faptul ca au suferit pierderi de natura economica datorate epidemiei de Coronavirus in Romania.

Modificarea datei în care sunt urmărite îndeplinirea criteriilor prin care se solicită ca IMM-ul să nu fie în dificultate, să nu aibă credite restante sau datorii fiscale neachitate de la data solicitării creditului la data de 31.12.2019.

Recalibrarea duratei maxime a finanțărilor, respectiv creșterea perioadei de garantare a creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru de la 24 la 36 de luni cu posibilitatea prelungirii cu 36 de luni. Pentru creditele de investiții a fost menținută perioada de 120 de luni.

În vederea eficientizării Programului și facilitarea accesului IMM-urilor la Program, cheltuielile privind comisionul de administrare pentru acoperirea costurilor de acordare și monitorizare a garanțiilor acordate de F.N.G.C.I.M.M., în numele și contul statului, vor fi suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice, in cadrul unei scheme de ajutor de minimis.

Citiți continuarea aici