Florin Cîțu anunță introducerea facturării electronice a firmelor în relația cu statul. De când va putea fi utilizat sistemul

Publicat: 09 08. 2021, 15:49
Actualizat: 09 08. 2021, 16:02

Premierul Florin Cîțu a anunțat, luni, că peste aproximativ trei săptămâni va deveni utilizabilă o primă etapă a sistemului de facturare electronică între firme. Acest sistem va duce la creșterea veniturilor colectate la buget, susține prim-ministrul.

Începând din septembrie, agenții economici vor utiliza un sistem de facturare electronică pentru a încărca, stoca și descărca facturile pe care le emit, în relația cu instituțiile publice, a anunțat, luni, premierul Florin Cîțu, printr-o postare pe contul de Facebook.

Avantajle sistemului „E-Facturare”

Este vorba de sistemul „E-Facturare”, care presupune posibilitatea facturării electronice între firme. Potrivit premierului, măsura va fi implementată de Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, în cadrul unui program pilot.

„Este prima etapă de dezvoltare a sistemului informatic de facturare electronică care urmează să fie generalizată în relațiile dintre toți operatorii economici. Implementarea sistemului obligatoriu de facturare electronică, atât între agenții economici și instituțiile publice, cât și in relațiile dintre agenții economici va însemna:

➢ eficiență și predictibilitate în cheltuirea banilor de către instituțiile publice;

➢ creșterea veniturilor colectate la bugetul național.

Odată cu operaționalizarea sistemului de facturare electronică în domeniul achizițiilor publice, România se aliniază standardelor europene din domeniu”, a scris premierul, pe contul de Facebook.

Potrivit estimărilor de anul trecut ale lui Florin Cîțu, în calitate de ministru de Finanțe, implementarea facturii electronice ar putea aduce la buget, în 2021, peste 20 de miliarde de lei.

Lege pentru achizițiile publice, în vigoare de anul trecut

Anul trecut, în septembrie, președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea 199/2020 privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice.

Actul normativ se aplică în cazul facturilor electronice emise ca urmare a executării contractelor atribuite în temeiul Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, cu modificările și completările ulterioare, OUG nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare, a căror valoare este egală sau mai mare decât pragurile prevăzute de lege și față de care există obligația publicării unui anunț de participare/concesionare și/sau a unui anunț de atribuire în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Facturarea electronică, așa cum este definită de către Comisia Europeană, înseamnă transmiterea datelor facturilor emise, între sistemele informatice, într-o formă care poate fi validată și procesată automat.

Implementarea acesteia ar reduce semnificativ pierderile bugetare din cauza fraudei și evaziunii fiscale, a falimentelor, a insolvențelor financiare, precum și a calculelor greșite, argumentează oficialii europeni.