Manipularea emoțională, metoda cea mai utilizată de infractorii digitali: „Provocarea este de a contracara fraudele”

Publicat: 28 05. 2025, 14:11
Actualizat: 28 05. 2025, 14:17
Ce a descoperit un bărbat, după ce a depus 10 euro într-un cont bancar, apoi a uitat de el timp de 20 de ani

Digitalizarea plăților este un real ajutor în dezvoltarea sistemului bancar și facilitează tranzacțiile din perspectiva clienților. Din păcate, această zonă este, adeseori, ținta infractorilor informatici. 

Infractorii digitali au început să utilizeze tot mai des manipularea emoțională, mai ales că își aleg victimele dintre persoanele care nu a experiență în utilizarea noilor tehnologii. Consumatorii sunt, adeseori, păcăliți prin investiții false sau instalarea aplicațiilor prin care hackerii preiau controlul asupra conturilor bancare.

Potrivit specialiștilor în fraudă digitală, un prim avertisment că este posibil să avem de-a face cu o înșelătorie este o reacție emoțională foarte entuziastă, atunci când suntem anunțați că am fi câștigat ceva  neașteptat.

Specialiștii recomandă ca, în astfel de situații, clienții să ia legătura cu banca. Uneori, victimele se rușinează că au căzut pradă unor astfel de capcane și evit să apeleze autorități

Printre cele mai des întâlnite metode de înșelătorie online, se numără: plăți înșelătoare prin internet banking, actualizarea datelor personale printr-un link suspect, clonarea contului de WhatsApp și transferul unor sume, fraudă prin platforme de comerț online.

„Combaterea fraudelor pe canale bancare este un efort pe care îl fac deopotrivă băncile comerciale, banca centrală, CSALB, Poliția și instituțiile care se ocupă de securitatea cibernetică. Tipologia fraudelor semnalate de consumatori este diversă: plăți înșelătoare prin internet banking, actualizarea datelor personale printr-un link suspect, clonarea contului de WhatsApp și transferul unor sume, fraudă prin platforme de comerț online”, a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

„Consumatorii care sunt victimele unei fraude trebuie să anunțe imediat banca și Poliția și să formuleze un refuz la plata pe care o consideră frauduloasă. Băncile trebuie să rezolve cât mai repede cererile de refuz la plată transmise de consumatori, astfel încât plățile efectuate în mod nelegitim să nu fie procesate, iar banii să nu fie transferați de infractorii cibernetici din conturile consumatorilor. Provocarea cu care se confruntă sistemul bancar este de a contracara fraudele, concomitent cu a folosi tehnologia și inteligența artificială în scopul îmbunătățirii serviciilor pe care le oferă.”, mai afirmă expertul.

Cei doi bărbați care au furat 14.500 lei din contul unei persoane de pe o platformă de pariuri, REȚINUȚI. 18 operațiuni financiare făcute fraudulos

Tentativă nouă de FRAUDĂ electronică. Sunt vizați antreprenori din România. Care este schema de înșelătorie