MOL România și ”jocurile” de preț făcute pe piața românească de carburanți

Publicat: 14 06. 2022, 08:24
Actualizat: 14 06. 2022, 11:55

Sfârșitul lunii iunie ar putea aduce un protest de proporții în România din cauza nemulțumirilor populației legate de creșterea artificială a prețurilor la carburanți. Este foarte posibil ca și unele formațiuni politice să profite de valul de nemulțumire populară pentru a încerca atragerea de capital electoral.

În luna martie, România s-a ”lovit” de ceea ce ar putea fi numit un ”fenomen destabilizator”, având un substrat foarte real și concret legat de situația internațională – creșterea prețului carburanților, ca urmare a creșterii prețului petrolului la nivel internațional.

Autoritățile au comunicat, totuși, că nu există motive reale pentru o asemenea creștere bruscă a prețului la carburant, stocurile existente fiind suficiente pentru a nu se ajunge în faza întreruperii lanțului de furnizare.

Dar comercianții din domeniu au dus prețul până la 11 lei/litru de benzină, creșterea fiind datorată speculării momentului de panică a populației. Situația a fost creată și întreținută artificial prin comunicări pe rețelele de socializare și mesaje transmise pe aplicația de mesagerie WhatsApp.

Încă se produc efecte negative pe termen mediu

Au fost demarate controale, iar ministrul economiei – Virgil Popescu – a indicat compania de la care au plecat întreaga isterie și panica referitoare la prețul-record de 11 lei/litru de benzină, respectiv Mol România.

Stația de la Beiuș – devenită deja celebră în România datorită prețului extrem de ridicat și nejustificat practicat – a fost amendată imediat cu 35.000 de lei de ANPC, instituția adoptând totodată o decizie privind încetarea practicilor incorecte și revenirea la prețul anterior. Printre constatările efectuate a fost și aceea că ”stocuri preexistente cu o anumită valoare de vânzare au fost comercializate la prețuri mult mai mari”.

Efectele asupra populației au fost materializate în cozi interminabile la stațiile de alimentare cu carburant în toată țara și destabilizarea încrederii, pe fondul războiului din Ucraina, iar pentru Mol România, încasări – record.

Efectele pe termen mediu încă se produc, mărirea prețului la carburant reflectându-se direct în prețurile de bază la alimente și alte bunuri de strictă necesitate.

Compania Mol România a primit din partea ANPC o amendă usturătoare

Compania Mol România a primit din partea ANPC o amendă usturătoare, în cuantum de 100.000 de lei pentru specularea prețului carburantului și destabilizarea pieței, în zilele următoare aceasta scăzând imediat prețurile, notează stiripesurse.ro.

Mol România primește combustibilul din Ungaria, de la rafinăria Duna din Budapesta. Rafinăria folosește țiței rusesc, transportat din Rusia prin conducta Druzhba, acesta fiind și motivul opoziției acerbe a Ungariei cu privire la embargoul impus de UE asupra țițeiului rusesc.

Neavând altă variantă, autoritățile ungare au fost, în final, de acord cu embargoul, dar doar după ce și-au negociat cu Bruxelles-ul o perioadă de grație nedeterminată pentru a primi, în continuare, țițeiul rusesc, prin conductă.

La ora actuală, ca efect al războiului din Ucraina, petrolul rusesc a devenit mult mai ieftin – se vinde cu un discount de peste 30 de dolari pe baril față de cotația Brent de referință pentru Europa, adică mai ieftin cu circa un sfert. Doar din această diferență, compania Mol din Ungaria ar obține profituri de până la 10 milioane de dolari pe zi.

Astfel, profiturile Mol în România sunt și vor fi uriașe, mai notează sursa citată mai sus. Compania – mamă, Mol Ungaria – a anunțat recent profituri foarte mari, plătind doar acționarilor săi dividende anuale în valoare de peste 250 de milioane de dolari.

Circa 65 de milioane de dolari vor fi direcționate către o fundație conservatoare care se ocupă de educație, Mathias Corvinus Collegium, care are și o participație de 10 procente în compania Mol, prin care premierul ungar, Viktor Orban își promovează și susține ideile politice apropiate de Rusia și își securizează poziția în fruntea țării.