Declarații confuze ale ministrului de Finanțe privind justificarea sumelor trimise de românii din străinătate în țară. „De săptămâna viitoare am să mă uit și eu pe această propunere”

Publicat: 15 04. 2018, 19:55

Afirmația vine în contextul în care pe site-ul Oficiului pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor (ONPCSB) apare încă din 31 ianuarie un proiect de lege prin care românii din diaspora vor fi obligați să justifice cu documente sumele trimise în țară mai mari de 1.000 de euro, riscând confiscarea banilor și amenzi de până la 150.000 de lei.

„În primul rând, Oficiul pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor nu aparține Ministerului Finanțelor, este un Oficiu în subordinea Guvernului și este o structură din care fac mai mulți reprezentanți, dintre care și unul de la Ministerul de Finanțe. Doi la mână, eu sunt foarte atent la acest propuneri de acte normative pentru că nu cred că România este ultima țară care nu a transpus acea prevedere europeană și cred că ar trebui să ne gândim de două ori atunci când transpunem un act normativ. Nu spune nimeni că nu trebuie să-l transpui, dar trebuie să vedem dacă toate celelalte state membre ale UE au transpus respectiva prevedere europeană. Cei care nu au transpus-o, de ce nu au făcut-o. Sunt state europene care preferă să nu transpună pentru un anumit motiv veniturile în economia proprie, chiar cu riscul de a ajunge la Curtea Europeană de Justiție. Nu sunt adeptul transpunerii doar pentru că cineva ne cere. Desigur, într-un final se transpune, se face o întârziere asumată. Trei la mână, nu cred că românii care trimit acasă bani au de-a face cu acte de terorism. Sincer să fiu nu cred așa ceva. Sunt oameni care muncesc în afara țării noastre pentru a-și întreține familia de acasă, copiii, rudele și trimit cât pot să trimită spre casă pentru nevoile de zi cu zi pe care aceștia le au”, a afirmat, duminică, Teodorovici, într-o intervenție telefonică la postul Antena 3.

Întrebat dacă statul impozitează cumva banii trimiși în țară de către românii din străinătate, ministrul Finanțelor a răspuns: „Sunt prevederi fiscale care se referă la declararea veniturilor din afara țării. Știți foarte bine că fostele formulare ale Fiscului aveau aceste prevederi. Este ceva ce oamenii știu deja, dar cu aceste noi prevederi care să înțeleg că sunt în lucru acum, v-am spus trebuie să ne uităm puțin mai atent și să nu fim noi primii din clasă la acest subiect. Lucrurile care se impun la nivel european, noi am avut acea practică din păcate nejustificată și fără argumente. Tot timpul am vrut să fim noi primii la nivel european atunci când transpunem un act normativ și de multe ori ne-am făcut noi singuri rău.”

Eugen Teodorovici a adăugat că nu a discutat încă cu reprezentanții Ministerului Finanțelor din Oficiu pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, dar că la începutul săptâmână următoare o va face și va analiza proiectul de lege publicat pe site-ul ONPCSB.

„De săptămâna viitoare am să mă uit și eu pe această propunere de act normativ pentru că avem nevoie să știm exact dacă suntem ultimii din Europa care nu am transpus această prevedere europeană, dacă nu, atunci de ce, câți nu au transpus-o și pentru ce motive și dacă este momentul oportun pentru noi să facem acest lucru acum sau mai târziu. Este bun pentru economia mea? Dacă nu, mai discutăm. Eu ca minister de Finanțe și ca român, pentru că eu nu trebuie să piedici banilor care vin din afară României în România. În primul rând, trebuie să las să intre în România banii respectivi pentru că sunt foarte utili. Eu așa gândesc, prin prisma aceasta economică”, a completat Teodorovici.

Proiectul de lege inițiat de ONPCSB prevede, la capitolul III – Obligații de raportare, Secțiunea 2 – Raportarea tranzacțiilor care nu prezintă indicatori de suspiciune, art. 7 (5), următoarele : „Pentru activitatea de remitere de bani, entitățile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 1.000 euro.”

„Art, 7 (7) Raportul pentru tranzacțiile prevazute la alin. (1), (3) și (5) se transmite Oficiului în cel mult 3 zile lucrătoare de la momentul efectuării tranzacției, iar 11 raportul prevăzut la alin. (6) se transmite Oficiului în cel mult 3 zile lucrătoare de la momentul depunerii declarației conform Regulamentul (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 octombrie 2005 privind controlul numerarului la intrarea sau la ieșirea din Uniune, deținute de acestea la intrarea sau ieșirea din Uniune, conform unei metodologii aprobată prin ordin al președintelui Oficiului”, se arată în proiect.

La capitolul IV – Măsuri de cunoaștere a clientelei, art. 10 (2) se arată: „Entitățile raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) (fundațiile și asociațiile, federațiile, inclusiv orice alte persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial) sunt obligate să cunoască identitatea entităților de la care primesc fonduri în cuantum mai mare decât echivalentul în lei a 1.000 de euro”.

Proiectul de lege prevede și sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor de raportare cu amenzi între 25.000 și 150.000 lei.

„Capitolul X – Răspunderi și sancțiuni, art. 43 – (1) Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage, după caz, răspunderea civilă, disciplinară, contravențională, administrativă sau penală. (2) Pentru persoanele fizice, contravențiile prevăzute la alin.(1) lit. a), d) și f) se sancționează cu avertisment sau amendă de la 25.000 lei la 150.000 lei”.

De asemenea, este prevăzută și o perioadă de maximum trei zile lucrătoare de la momentul în care persoanele fizice au efectuat tranzacția, în care acestea să raporteze informații la Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.