Piața auto. Polițele RCA cu decontare directă devin obligatorii. Constatarea amiabilă va putea fi completată electronic

Publicat: 05 02. 2021, 15:25
Actualizat: 05 02. 2021, 15:42

Una din principalele schimbări propuse în noile reglementări de decontare a asigurării RCA prevede ca documentul de constatare amiabilă să poată fi completat electronic, inclusiv de pe telefonul mobil, fiind apoi trimis direct companiei de asigurări.

Conform unui proiect de Ordonanță de Urgență a Guvernului, se intenționează introducerea decontării directe obligatorii pentru recuperarea daunelor produse într-un accident auto. În prezent, măsura este doar opțională.

Decontarea directă permite ca, în caz de daună provocată din vina unui terț, păgubitul să se adreseze propriului asigurător RCA, urmând ca acesta să întreprindă demersurile necesare avizării, constatării și despăgubirii daunei respective. Ulterior, compania își recuperează banii de la asigurătorul RCA al șoferului vinovat de accidentul auto.

Invitat la emisiunea Gândul Financiar, Cristian Roșu, vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară, a explicat că noua măsură vine la pachet și cu simplificarea procedurilor.

„În viitoarea formulă a normei care va reglementa acest lucru vrem să facem și acest constat amiabil să poată fi făcut electronic, să se încheie pe telefon și să îl trimită asigurătorului, astfel încât nici aici să nu mai umblăm cu pixul și hârtia”, susține Cristian Roșu.

În opinia sa, un rol extrem de important îl au brokerii care trebuie să-și instruiască operatorii astfel încât aceștia să aibă și rol de consultant.

„Nu este un lucru nou, în momentul de față, pentru polițele CASCO, exact asta facem: recomandăm clienților asigurătorul cel mai bun din punct de vedere al raportului calitate/ preț. Este o oportunitate să ducem piața în direcția care trebuie, și aici mă refer la calitate versus preț”, a spus în replică Viorel Vasile, CEO Safety Broker, în cadrul aceleiași emisiuni.

În expunerea de motive a OUG se arată că se are în vedere protecția financiară a persoanei prejudiciate, astfel încât să beneficieze de repararea într-un timp cât mai scurt a prejudiciului material suferit.

„Astfel, consumatorul nu va mai fi nevoit să contacteze un asigurător cu care nu are o relație contractuală prealabilă și pe care nu l-a ales conform propriilor criterii, astfel încât criteriul de alegere a contractului RCA să depindă de alte elemente decât cele referitoare la nivelul prețului asigurării RCA”, se arată în documentul guvernamental.

În plus, se subliniază faptul că persoana prejudiciată nu are la dispoziție aceleași instrumente pe care le are propriul asigurător, astfel încât să poată constrânge asigurătorul persoanei vinovate să soluționeze cazul într-un termen cât mai scurt și la un nivel just al despăgubirii.