Poșta Română, desemnată din oficiu furnizor de serviciu universal până la sfârșitul lui 2018. „Tarifele practicate trebuie să fie accesibile”

Publicat: 20 12. 2013, 16:14
Actualizat: 29 07. 2014, 21:09

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a desemnat vineri Compania Națională Poșta Română (CNPR) ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale, pentru perioada 1 ianuarie 2014 – 31 decembrie 2018.

În calitate de furnizor de serviciu universal, CNPR va avea obligația de a furniza aceste servicii pe întreg teritoriul României, inclusiv în zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populației, acolo unde numărul redus al trimiterilor poștale colectate sau distribuite nu justifică prezența unui furnizor de servicii poștale pe principii comerciale.

Totodată, CNPR va avea obligația de a asigura, în fiecare localitate de pe teritoriul României, cel puțin o colectare de la fiecare punct de acces și cel puțin o livrare la fiecare adresă indicată, în fiecare zi lucrătoare, minim 5 zile pe săptămână, mai puțin în localitățile situate în cazuri și condiții geografice excepționale, unde frecvența de livrare stabilită de ANCOM este mai redusă.

În plus, Poșta Română va asigura accesul persoanelor cu dizabilități la serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze în condiții echivalente celor de care beneficiază ceilalți utilizatori.

„Tarifele practicate de CNPR pentru prestarea serviciilor poștale din sfera serviciului universal trebuie să fie accesibile, uniforme, transparente, nediscriminatorii și fundamentate în funcție de costuri, avându-se în vedere eficiența economică, asigurarea dreptului de acces la serviciul universal, precum și dezvoltarea rețelei poștale publice”, se arată într-un comuncat ANCOM.

„În eventualitatea în care se dovedește că furnizarea acestor servicii reprezintă o sarcină injustă pentru CNPR, ANCOM poate decide compensarea costului net aferent eventualelor pierderi înregistrate ca urmare a prestării acestor servicii, compensarea putându-se realiza doar la cererea CNPR și fiind finanțată prin intermediul unui fond de serviciu universal administrat de ANCOM”, adaugă comunicatul de la ANCOM. 

De asemenea, CNPR va trebui să elaboreze și să transmită situațiile financiare separate către ANCOM, pe baza unui sistem de evidență contabilă separată dezvoltat în cadrul contabilității interne de gestiune.

ANCOM a desemnat din oficiu furnizorul de serviciu universal întrucât, în urma anunțului de intenție publicat în luna septembrie 2013, nicio companie nu a depus o cerere care să îndeplinească condițiile de formă, dar și de eligibilitate pentru a fi desemnată ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale.

Având în vedere necesitatea asigurării serviciului universal pentru toți cetățenii României prin furnizarea unor servicii minime, la un anumit nivel de calitate, ANCOM a analizat capacitatea furnizorilor de servicii poștale autorizați în România de a respecta obligațiile ce revin furnizorului de serviciu universal în vederea desemnării din oficiu a unuia dintre aceștia.

Autoritatea a constatat astfel că CNPR este singurul furnizor de servicii poștale care poate asigura respectarea obligațiilor din sfera serviciului universal, dat fiind că deține un număr de peste 5.700 puncte de acces/contact deservite de personal, aproximativ 60% din totalul celor existente pe teritoriul României, fiind totodată în măsură să susțină un nivel uniform al tarifelor pe întreg teritoriul țării.