GÂNDUL LIVE. Activist pentru drepturile romilor, despre înmormântarea lui Emi Pian: Etalarea bogăției, un fenomen care ține de un statut social de excluși

Publicat: 10 08. 2020, 12:59
Actualizat: 10 08. 2020, 14:52

This browser does not support the video element.

Delia Grigore, activist pentru drepturile romilor, a analizat, la Gândul Live, derularea înmormântării lui Emi Pian din punct de vedere etnologic. Pe de altă parte, Delia Grigore și-a exprimat mâhnirea că această tragedie a fost mediatizată excesiv, în discrepanță cu realizările unor membri de seamă ai comunității rome, ceea ce consideră că este o formă subtilă, mascată, de rasism.

Delia Grigore, activist pentru drepturile romilor, și-a exprimat mâhnirea, la Gândul Live, că oameni de valoare ai comunității rome nu sunt mediatizați, iar cei care nu o caracterizează sunt mediatizați.

„Vreau să îmi exprim mâhnirea față de excesul, după părerea mea, de mediatizare, de promovare, de o săptămână de când s-a întâmplat o nenorocire, practic a murit, a fost ucis un om tânăr, de mediatizare excesivă a acestui eveniment trist. Mi se pare o formă subtilă de rasism, dați-mi voie să spun, în media, pentru că, iată, pe 8 august s-au împlinit 7 ani de la moartea lui Nicolae Gheorghe, un mare activist, unul din fondatorii mișcării romilor și un mare sociolog, doctor în sociologie, care a terminat cu 10 pe linie facultatea, un om foarte important pentru mișcarea romilor și nici la înmormânarea lui, de acum șapte ani, nici acum, la șapte ani distanță, nicio televiziune nu a fost interesată să afle cine a fost acest mare om. Și iată, se mediatizează un om, oarecare…Da, mă rog, e liderul unui clan, dar nu ne caracterizează pe noi, romii, clanurile. Legătura ați făcut-o când ați spus că aparține unei etnii. Sigur că aparține unei etnii, unei etnii poate să-i aparțină oricine, și oameni de cultură și oameni care s-au confruntat cu legea”, a spus Delia Grigore, la Gândul Live.

Melodiile de jale, o formă de exorcizare a durerii

Delia Grigore, de etnie romă și doctor în etnologie, a analizat desfășurarea înmormâtării lui Emi Pian din punct de vedere etnologic.

„În cultura tradițională romani -și nu numai în cultura tradițională romani, ci în mai multe culturi patriarhale, inclusiv cea românească – prezența la o înmormântarea unui om pe care l-ai cunoscut și pentru care ai respect se face fără invitație. Trebuie să vii, să îți arăți respectul prin prezență”, a spus Delia Grigore.

„De asemenea, în cultura tradițională romani se cântă, nu neapărat maneliștii, cât și lăutarii, la momentul acesta actualii lăutari cântă inclusiv manele.  Și muzica cântată la înmormântări, melodiile de jale care sunt o formă de exorcizare a durerii, pentru că atunci când asculți cântece de jale plângi și, plângând, te mai liniștești. Deci familia aduce muzică la înmormântări, iar prezența masivă înseamnă multă lume, familie mare, extinsă, cât și prieteni, indiferent din ce clasă socială provin, că sunt clanuri sau altceva, pur și simplu sunt clanuri și prieteni”, a explicat etnologul. Un alt obicei, un gest de doliu, a fost și despletirea soției.

„Când te îmbogățești, vrei să arăți că nu mai ești stigmatizat”

Delia Grigore a analizat și manifestările de opulență de la evenimentul funerar și cauzele acestui fenomen.

„Când e vorba de un om bogat –  repet, nici etnia, nici infracțiunea nu sunt etnice, nu țin de etnie, ci de statut social și de modul în care a ales cineva să trăiască – bogăția se etalează în culturile tradiționale, e un semn de stimă de sine, trebuie să apărem că avem o stimă de sine ridicată, deși poate am avut-o în istorie scăzută – istorie grea, romii au trecut prin sclavie, prin Holocaust, și mai ales romii nomazi, tradiționali, au fost toți victime ale Holocaustului în 1942 – și, sigur, după această situație grea din istorie, în momentul în care, într-un fel sau altul, te îmbogățești, vrei să arăți că nu mai ești stigmatizat, nu mai ești exclus așa cum erai și, dintr-un complex de inferioritate vine și complexul de superioritate, care, sigur, trebuie să arăți ce ai, cât mai mult, poate mai mult decât ai. E un fenomen care ține de un statut social de excluși și apoi de alegerea de a arăta cine ești prin îmbogățirea pe care o etalezi”, a explicat Delia Grigore, subliniind că activiștii pentru drepturile romilor încercă să mai combată din stereotipurile și prejudecățile la adresa membrilor comunității.