GÂNDUL LIVE. Expert în carieră: Angajatorii supraîncarcă lucrătorii de acasă, care se simt datori să fie superproductivi. / Munca efectivă trebuie să se încadreze în șase ore și jumătate

Publicat: 10 11. 2020, 15:02
Doru Dima, intervenție la GÂNDUL LIVE

Pentru a limita răspândirea virusului, telemunca este recomandă tuturor angajtorilor, acolo unde posibil, iar aceste reglementări au un impact semnificativ asupra angajaților, a explicat, la GÂNDUL LIVE, expertul în resurse umane Doru Dima.

Conform noilor reguli impuse de autorități, detaliate de secretarul de stat în MAI Raed Arafat, companiile și instituțiile au obligația de a organiza muncă fizică în telemuncă sau de a face un program eșalonat astfel încât angajații să ajungă la internval cu cel puțin o ora pauză și să plece la fel.

„Companiile nu au înțeles și se pare că nu vor înțelege stresul la care îi supun pe angajați”

Doru Dima, expert în resurse umane, consultant în carieră, a explicat, la GÂNDUL LIVE, că acest telemunca nu este nici pe departe o noutate în țări dezvoltate, precum SUA, unde se regăseste de peste 10 ani, sub denumirea de „gig economy”.

„Nu e tot una să lucrezi de acasă sau de la muncă, pe de altă parte, este viitorul. Noi acum ne uităm la faptul că anumite joburi putem să le mutăm acasă la angajat, dar acest lucru se întâmplă de mai bine de zece ani și se numește gig economy. De mai bine de 10 – 15 ani, în Statele Unite, majoritatea joburilor care nu necesitau prezența la birou se desfășurau de acasă, în felul ăsta îi dădeau posibilitatea angajatului să aibe două, trei joburi, să fie și mai bine plătit și în același timp companiile să facă și economie din punct de vedere al salariului”, a explicat Doru Dima.

În ceea ce privește transpunerea în România, Doru Dima este de părere că, „din nefericire, companiile nu au înțeles și se pare că nu vor înțelege stresul la care îi supun pe angajați atunci când îi trimit să lucreze de acasă oricum ar fi”.

„Ca să nu mai spun că acest tip de muncă acasă te duce într-o zonă de stres foarte mare – și apropo de violențele care s-au întâmplat în ultimele zile – pot să spun că stresul ăsta ne duce în zona respectivă, iar sezonul rece care a venit acum nu face decât să ne sprijine, cu ghilimelele de rigoare, și ceea ce înseamnă creșterea nivelului de stres, pentru că avem tot felul de probleme, primit tot felul de sarcini de la muncă pe care să le facem în timp limitat”, a explicat expertul în resurse umane, la GÂNDUL LIVE.

Potrivit lui Doru Dima, angajatorii sunt foarte mulțumiți să lucreze cu oamenii aflați acasă, pentru că sunt mult mai eficienți din perspectiva angajatorului, care ii transmite sarcini, în timp ce angajatul, pentru a justifica lucrul de acasă, simte obligația să îndeplinească sarcinile în timp mai scurt, stă peste programul stabilit, nu își mai alocă timp pentru masă, în mod civilizat, sau alte activități pe care le făceau la locul de muncă.

„Ei nu țin cont de un lucru foarte important: și când lucrăm de acasă, munca noastră efectivă trebuie să se încadreze într-un interval de șase ore și jumătate, maxim, pentru că mai avem o jumătate de oră – 40 de minute să mâncăm, alte câteva minute pentru alte activități pe care ni le alocăm nouă pentru alte activități, cum ar fi telefoane, să ne ducem la toaletă, tot felul de alte activități care ar trebui în mod normal să se întâmple într-un interval de timp care să nu ne ducă către o zonă de frustrare a faptului că suntem mult prea încărcați”, a explicat Dima.

Companiile, în prezent, nu fac altceva, spune expertul în resurse umane, decât să se declare foarte fericite, pentru că angajații lor muncesc de acasă și sunt foarte, foarte, foarte productivi. „De-asta sunt superproductivi, pentru că îi supraîncarcă pe angajați, iar angajații, ca să dovedească că pot să stea acasă și să muncească, stau și se implică în activități până la 7, 8, 9 seara”, explică Dima.

Riscul că avem „tabloul complet al depresiei”

Expertul în resurse umane a trecut în revistă și alte presiuni la care este supus în acest context un angajat de acasă , căruia i se limitează opțiunile de dezvoltare a carierei, care resimte constant riscul unei potențiale concedieri, dar și în ceea ce privește recompensa financiară, care de multe ori este insuficientă, iar primele de sărbători, în puținele locuri în care se vor acorda, sunt reduse cu 80%.

„Toate acestea, care nouă ne vin peste stresul care crește odată cu slăbirea sistemului imunitar și din cauza frigului nu o să ne ducă decât la lucruri extrem de neplăcute precum să-i tragem un pumn în față unui om cu care ne întâlnim pe stradă”, este de părere Doru Dima.

Reinventarea și dezvoltarea profesională este problematică în acest context, în care angajatul trebuie să se gândească la ziua de mâine, la ratele la bancă, iar companiile alocă mai puține resurse pentru acest tip de susținere a salariaților.

„Atâta timp cât noi vorbim în fiecare zi, în fiecare moment și tot ceea ce facem raportăm exclusiv la zona de COVID, nu o să ieșim niciodată din nebunia asta, care ne creează un stres mult mai mare decât suntem capabili să îl ducem. Ce-i ăla stres? Este până la urmă un moment al nostru în care atât de multe se adună încât nu le mai putem gestiona. Și deja avem multe în viața noastră, a fiecăruia, mai adăugăm și COVID, mai adăugăm și lipsa de predictibilitate din perspectivă profesională și deja avem tabloul complet al depresiei”, a conchis Doru Dima.