Cum să remaniezi un tehnocrat. „Să vii la un salariu de 200 de euro, ar trebui să ai o atitudine foarte patriotică spre masochistă”

Publicat: 11 07. 2016, 22:30
Actualizat: 10 03. 2019, 02:29

This browser does not support the video element.

Remanierea-fulger făcută săptămâna trecută de premierul Dacian Cioloș are și ea culisele ei. În cazul fostului ministru al Transporturilor, Dan Costescu, „erau niște lucruri care se strânseseră”. O spune chiar el, într-un interviu acordat Gândul.

„Este inevitabil că, atunci când sunt diferențe de opinie, ele trebuie rezolvate rapid pentru a afecta cât mai puțin proiectele care urmează. Diferențe de opinie cu dl Cioloș, în partea cealaltă în minister totul era organizat, plecasem pe o direcție (…) Eu nu am venit din zona de Bruxelles, eu am venit din mediul privat. Acolo, cel puțin eu, am obiectivele realizate, cât mai puține discursuri și bifăm rezultatele”, explică Dan Costescu.

În primul rând, spune el, erau abordări diferite pe partea de comunicare. „Eu eram de părere că trebuie să avem ceva concret, să avem niște pași serioși, fundamentați. Solicitările erau de a comunica mai des. Era cumva împotriva stilului din privat în care, atunci când ai un obiectiv important, de obicei, mergi pe silent înainte și abia când l-ai bifat 100% raportezi”. De aici și partea a doua, invocată și de premier când a anunțat remaniarea. Situația de la CNADNR, mai exact rstructurarea Companiei de autostrăzi.

„Din punctul meu de vedere, totul este în grafic”, spune însă Dan Costescu, însă „acolo s-a dorit o comunicare rapidă a acestui lucru”.

„Am spus că o restructurare la o companie de asemenea dimensiuni și importanța CNADNR nu poate să dureze mai puțin de 2-3 ani, dar ne-o asumăm să o facem într-un an. Dânsul ar fi vrut undeva și mai devreme. Aici nu am găsit nicio cale comună pentru a rezolva acest lucru pentru că eu am pornit această restructurare, ea este în desfășurare, s-au făcut pașii. După cum știți s-au desființat 70 de funcții de conducere, 9 din 15 directori s-au rotit. Au început să se formeze noile compartimente pentru compania care se va separa din CNADNR pentru investiții și, în acest moment, și ordonanța pentru această separare este scrisă, este pe masa noului ministru, sper să apară, dacă nu apare ceva neprevăzut, în umătoarele săptămâni pe masa guvernului spre a fi aprobată. Din punctul meu de vedere totul este în grafic. Ce îmi doresc este ca acest lucru să continue în același mod în care l-am început, cu pași bine calculați, pe un fundament solid pentru că astfel ne-am asuma riscul ca dintr-o companie ineficientă să o separăm, numai de dragul de a o anunța la televizor, să ne alegem cu două companii ineficiente ceea ce ar fi dezastru pentru infrastructura din România”, explică fostul ministru.

Când vom avea cei 1.000 kilometri de aurostrăzi, cel puțin, autostrăzi în România, așa cum toate partidele i-au promis ?

Răspunsul lui Costescu este simplu: „Ne așezăm singuri o presiune. Ne asumăm singuri niște obiective despre care știm cu siguranță că nu sunt realizabile, în prima fază a mandatelor, apoi la sfârșit nu știm pe care dintre scuzele uzate să le folosim ca să ieșim din capcana pe care ne-am întins-o singuri. Când vom reuși să acceptăm că peste tot în lume un proiect de autostradă durează între 5 și 7 ani, și în Germania și în Italia, și să nu vrem să o avem poimâine – nu-i cerem cuiva care a venit de 5-6 luni, un an, să facă autostrada anul următor – atunci o să începem să avem autostradă. Până atunci vom fi într-o perioadă care nu e bună pentru nimeni, noi nu vom merge pe autostrăzi, ne vom chinui”.

Și ar mai fi ceva. „Nu poți să gestionezi miliarde cu oameni plătiți cu 200 de euro”, spune fostul ministru. „Prima discuție pe care am avut-o cu premierul a fost înainte de nominalizare și prima oară când i-am spus de ce nu pot să vin la Ministerul Transporturilor i-am spus că este un aparat central prost plătit, demotivat și cu care nu cred că pot să duc proiectele acestea până la capăt. Am primit asigurări că acest lucru se va rezolva. Am încercat acestă mărire în prima lună de mandat. Nu poți să aduci un absolvent, să-l plătești cu 900 de lei, când el, de la o firmă de construcții care îl vrea apoi pe șantier este plătit cu 300 de euro în anii terminali, 3 și 4. Ar trebui să aibă o atitudine foarte patriotică spre masochistă ca să accepte după o bursă de 300 de euro pe lună să intre la un salariu de 200 de euro”, adaugă el, precizând că banii nu au venit nici acum.

Motivul ar fi constrângerile bugetare, cauzate de măsurile guvernului dinainte. Situația nu e însă una simplă. „Vrei ceva de la niște oameni, atunci motivează-i și lucrează cu ei. Nu vrei, atunci ține-i și așteaptă să plece unul câte unul oamenii buni și să rămâi cu cei care nu-și mai găsesc de lucru în altă parte ca să faci proiecte de miliarde și autostrăzi, și porturi, și aeroporturi”, spune fostul ministru.

Când vine vorba despre politică, Dan Costescu admite că au fost câteva „tatonări”, dar „nu este ceea ce îmi doresc la acest moment”. Se mai gândește însă până la toamnă.

Dar pe Dacian Cioloș îl vede premier și după alegeri, că va face pasul în politică?

„Ar fi și păcat să nu îl facă, are toate elementele să facă acest pas. A mai făcut politică, pentru el nu este ceva nou, a făcut politică și la nivel european. Ar fi o mare pierdere să nu intre în politică. Cu experiența și cunoștințele pe care le are. În ranița fiecărui caporal se află bastonul de mareșal. Dl Cioloș nu mai e de mult caporal și pasul ar fi mult mai mic pentru el”, este de părere Dan Costescu.