Sfatul unui profesor de la Harvard pentru tinerii din România. „Dacă îți amintești de acest lucru când trebuie să iei o decizie, atunci ești un lider”

Publicat: 18 07. 2016, 16:38

This browser does not support the video element.

Ce înseamnă leadership? Sunt multe definiții, școli și viziuni care dezbat problema asta, dar profesorul Steve Jarding, de la Harvard, spune că atunci când încearcă să definească termenul în fața studenților, preferă să descopere definiția împreună cu tinerii cursanți. Orice ar însemna pentru fiecare din noi, leadership-ul are totuși o trăsătură de bază pe care Jarding o repetă foarte des – responsabilitatea. Oricine are talent și investește în educația lui, are o responsabilitate față de ceilalți prin prisma abilităților sale. Ideea funcționează, într-un fel, ca jurământul lui Hipocrat. Spre exemplu, dacă o persoană este medic, are responsabilitatea să ajute pe oricine are nevoie de asistență medicală, dacă cineva se pricepe foarte bine la ceva, are responsabilitatea să dea mai departe celor din jur, să ajute și să contribuie pe felia lui, la ce se pricepe el mai bine. Dacă într-o societate avem mai multe persoane care fac asta, care nu acționează strict individual, atunci avem o comunitate, avem acțiune civică, avem o societate vie și sănătoasă.

Acesta este mesajul pe care Jarding încearcă să-l transmită mai departe tinerilor care s-au înscris la Școala de vară Aspire.

Cum v-ați implicat în programul Aspire?

Steve Jarding: Alexandra Copos a venit la biroul meu din Boston să vorbească cu mine despre Aspire, știa că mă ocup de programe similare în lume, programe despre leadership și mass-media. I-am zis că mă interesează, am avut studenți români. Mi-a povestit despre ce este vorba, un program care este la început și pe care vrea să-l dezvolte, și i-am zis direct că se pot baza pe mine, sunt încântat să particip. Am venit în primul an, am întâlnit un grup de tineri extraordinari, iar acum fac asta și în Brazilia, Mongolia și Bosnia, practic am simulat ce fac ei aici în programe din toată lumea. Am numai cuvinte de laudă despre Aspire, tinerii rămân uniți și după ce termină școala aceasta de vară. E un program fantastic, e un privilegiu pentru mine să pot veni aici în fiecare an.

Ce îi învățați pe tinerii care vin aici? Cu ce pleacă ei acasă la sfârșitul școlii de vară Aspire?

Pentru mine este o chestiune de serviciu public, cred că toate națiunile au nevoie de lideri mai buni, de oameni care înțeleg că munca lor trebuie să fie în serviciul populației, nu al politicienilor. Ceea ce predau aici are de a face cu asta, încerc să le arăt tinerilor ce înseamnă să ai responsabilitate, dacă ești o persoană talentată, cum sunt tinerii care se înscriu la acest program. Ideea e că ai responsabilitatea să dai înapoi, iar ceea ce predau eu aici este leadership. De asemenea, mai predau mass-media, arta de a scrie un discurs și de a-l susține în public, adică oratoria, și tehnici de management.

 Cum sunt studenții?

Sunt fabuloși. Primii ani când am venit aici erau numai studenți, dar în ultimii ani s-a extins programul, avem acum și elevi de liceu, sunt niște copii foarte deștepți, plini de energie și care vor să învețe. Știți, pe măsură ce îmbătrânim ajungem din ce în ce mai cinici, se întâmplă, dar dacă poți să-i înveți pe tineri anumite valori umane, înainte să-i întâmpine realitatea vieții, în experiența mea vor fi lideri mai buni fiindcă au o bază mai bună din start. Acum am vreo 9-10 foști studenți care candidează pentru funcții de premieri sau de președinți în diferite țări din lume, iar unii dintre ei vor fi aleși și o parte din ei vor fi niște lideri foarte buni. Nu toți ajung așa, dar o parte din ei da, o parte nu uită valorile umane pe care le-au învățat. Nu știi niciodată ce vor deveni studenții, este posibil ca viitori mari lideri ai lumii să fie chiar acum pe băncile școlii de aici. Leadership-ul este o atitudine, iar lumea are mare nevoie de lideri, iar acei lideri pot să vină chiar din rândul studenților care au urmat cursurile Aspire.

Care este mentalitatea de lider? De ce ne preocupăm atât de mult de acest gen de psihologie individuală și socială? Cum se descurcă liderii formați în situații de viață imprevizibile?

În primul rând, când vine vorba de definirea conceptului de leadership, încercăm să facem asta împreună cu studenții, în general ajungem la următoarea concluzie: un lider bun are un impact pozitiv asupra societății și afectează un grup mare al acesteia, iar efectul viziunii lui are viață lungă, nu dispare după ce liderul părăsește scena socială. Cea mai importantă lecție în leadership este responsabilitatea, liderii trebuie să înțeleagă responsabilitatea pe care o au în fața oamenilor. E adevărat că pe măsură ce îmbătrânim, devenim tot mai cinici și am fi naivi dacă am crede că educația și toate măsurile pe care le luăm pentru a ne forja personalitatea și caracterul, ne vor proteja automat de corupție și de cinism. Odată ce ajungi în sistem, trebuie să fii pregătit că lucrurile nu se vor întâmpla cum vrei tu, că sistemul va încerca să te muleze pe tine după tradițiile sale.

Deci sistemul e cel care îngenunchează oamenii într-un sfârșit?

Da, de multe ori așa este, dar dacă oferi o bază bună la cât mai mulți oameni, se vor găsi printre aceștia, persoane suficient de puternice încât să nu fie îngenuncheate de sistem, oameni care au forța să schimbe ei sistemul și asta începe cu înțelegerea responsabilității pe care o au. Te întrebi mai întâi, ce pot să fac eu pentru oamenii care se uită la mine spre îndrumare, cu ce îi ajut eu pe ei? Dacă îți amintești de lucrul acesta de fiecare dată când trebuie să iei o decizie, atunci ești un lider. La sfârșitul zilei, trebuie să te întrebi dacă ai contribuit la schimbarea în mai bine în acea zi.

Zeci de tineri deosebiți, studenți în străinătate, profesioniști și antreprenori la început de drum, români și străini deopotrivă au fost prezenți la Brașov, în cadrul școlii de vară Aspire, unde profesori de la Harvard și Stanford au venit să le predea cursuri de leadership. Academia Aspire a fost înființată la inițiativa unor tineri români plecați la studii la unele dintre cele mai bune universități din străinătate, unde au învățat cum ar trebui să arate educația pentru a forma o generație care să fie capabilă să aducă schimbare. Conceptul occidental de educație, pe care au încercat să-l realizeze și în România, se bazează pe învățarea prin motivare, prin crearea unor personalități autodidacte, care caută să se motiveze pe ei și pe cei din jur, care se implică la nivel social și dau înapoi comunității. Tinerii care se înscriu în acest program petrec aproximativ o săptămână, în funcție de modulul la care s-au înscris.