AYRTON SENNA la a 54-a aniversare. SENNA, omagiat de Google. „Nu am idoli. Ador munca și competența”

Publicat: 21 03. 2014, 17:50
Actualizat: 01 02. 2019, 02:43

AYRTON SENNA.  „Am cursa, competiția în sânge”, declara Ayrton Senna. „Eram a doua lui pasiune. Prima lui pasiune erau cursele… Nu era nimic mai important în lume pentru el”, declara fosta lui soție, Lilian de Vasconcelos Souza. Pentru mulți dintre fanii Formulei 1, Ayrton Senna a fost cel mai mare pilot care a concurat vreodată în campionatul mondial. Alain Prost spunea că brazilianul conducea întotdeauna peste limită. Decesul său a survenit în urma unui accident produs în timpul Marelui Premiu al Republicii San Marino când mașina Williams Renault pe care o comducea devenise necontrolabilă în primul viraj al celui de-al șaptelea tur al cursei. Ayrton Senna a fost ultimul pilot care a decedat în timpul unei curse de Formula 1.

Ayrton Senna a condus primul său go-kart la vârsta de patru ani, în 1964. Ulterior îi facea o enormă plăcere să se urce la volanul tractoarelor și mașinilor agricole de la fermele tatălui său, mimând că le conduce.

Ayrton Senna în copilărie

În 1973, când avea 13 ani, Ayrton Senna a debutat oficial în întrecerile de karting, concurând pentru prima dată pe circuitul de la Interlagos, de lângă Sao Paolo, orașul său natal. Atunci a primit în dar de la tatăl său o cască de culoare galbenă cu două dungi orizontale, una albastră și una verde, reprezentând culorile Braziliei, cască pe care avea să o folosească toată viața. „Am competiția în sânge”, declara mai târziu campionul. 

Cea mai mare performanță a sa din karting a fost titlul continental al Americii de Sud, câștigat în 1977. Senna a participat de mai multe ori și în Campionatul Mondial de karting dar nu a câștigat niciodată. Acesta avea să rămână peste ani marele său regret.

Motorul de căutare Google marchează, vineri, printr-un logo special, cea de-a 54-a aniversare a triplului campion mondial de Formula 1 Ayrton Senna. Noul Google Doodle prezintă un steag de start în carouri, specific pentru cursele de Formula 1, alături de chipul pilotului și o mașină de curse – pe un fundal galben și verde -, culorile drapelului brazilian.

„Michael, l-ai egalat pe Senna. Înseamnă ceva pentru tine?”

După o cursă din 2000, Michael Schumacher l-a egalat pe Senna la numărul de victorii. La o conferința de presă, Schumacher a început să plângă în hohote atunci când a fost întrebat de un jurnalist dacă înseamnă ceva pentru el acest lucru.

Schumacher, care avea să devină de șapte ori campion mondial, nu a mai putut răspunde la nicio întrebare.

AYRTON SENNA în Formula 1

Debutul a avut loc în Marele Premiu al Braziliei, sub culorile constructorului Toleman, când s-a clasat al șaisprezecelea pe grila de start. A doua cursă – Marele Premiu al Africii de Sud – i-a adus și primul punct, terminând cursa al șaselea.

Un nou loc șase a precedat Marele Premiu al Republicii San Marino, singura cursă în care Ayrton Senna nu a reușit să se califice, însă nu din vina sa pentru că în calificări turbocompresorul a cedat, iar echipa nu a avut unul de schimb.

Adevărata sa valoare a fost însă dovedită în Marele Premiu al Principatului Monaco, cursa din acel an având loc pe ploaie. Plecat al treisprezecelea, Ayrton Senna a avut o evoluție de excepție, iar în turul 19 îl depășește pe Niki Lauda, cel care avea să câștige campionatul în acel an, pentru locul secund. Doar Alain Prost îi mai stătea în calea sa spre prima victorie din Formula 1 când Jackie Ickx, directorul cursei de atunci, a decis să întrerupă cursa, motivând faptul că nu se mai putea concura în condiții de securitate. Practic Ayrton Senna a fost oprit din drum spre prima sa victorie, pentru că în turul 31 când cursa a fost întreruptă era cu câteva secunde pe tur mai rapid decât Prost. Toata viața sa Ayrton Senna l-a criticat pe Jackie Ickx pentru decizia sa.

Senna în 1991 (Foto: Wikimedia)

Podiumul de la Monaco nu a fost singurul al anului, acestuia alăturândui-se cele de la Silverstone și Estoril, astfel că SENNA termină sezonul cu un total de 13 puncte, clasându-se al nouălea în campionat. La finalul sezonului trece la Lotus.

AYRTON SENNA la Lotus

Primul an la Lotus avea să îi aducă și prima victorie, propulsându-l între piloții de top ai campionatului. Astfel, după un loc patru în Brazilia, la Circuitul Interlagos, acolo unde cu doar câteva luni înainte reușise un podium, Ayrton Senna a câștigat prima sa cursă, după ce a plecat din pole position, iar la final a stabilit cel mai bun tur de pistă. A fost o cursă pe ploaie, așa cum fusese laMonaco cu un an înainte, astfel că Senna devenise deja un pilot experimentat în astfel de condiții meteo.

Pole position-ul de la Estoril a fost primul dintr-o serie incredibilă de 65, recordul său fiind doborât abia în 2006 de către Michael Schumacher însă acesta din urmă avea mult mai multe curse disputate. Alte două pole-uri consecutive au urmat la Imola și Monaco, însă a trebuit să aștepte câteva luni bune până să câștige din nou, făcând-o în Belgia. Câteva podiumuri și clasări în puncte i-au adus lui Senna un binemeritat loc patru în campionatul mondial, chiar înaintea lui Elio de Angelis, colegul său de echipă de la Lotus.

Al doilea an alături de echipa britanică a fost la fel de productiv, Ayrton Senna reușind să se impună în cursele din Spania și Statele Unite ale Americii și să obțină opt pole position-uri, cu unul mai mult decât în 1985.

Înaintea sezonului 1987 Lotus a semnat un acord cu Honda privind furnizarea de motoare. De fapt Honda a mers la Lotus să îi facă oferta și nu invers, japonezii dorind să îl aibă pe Ayrton Senna sub aripa lor protectoare, considerându-l drept cel mai de viitor pilot. Și nu s-au înșelat pentru că în 1987 Senna a terminat sezonul al treilea, după ce a câștigat două curse, la Monaco, prima din cele șase din principat, cinci fiind consecutive, și din nou în SUA. Senna devenise „Honda’s greatest son”, așa cum însuși Soichiro Honda îl numea.

La finalul anului însă Honda semna un acord cu McLaren, una dintre condiții fiind cooptarea lui Senna ca pilot de către echipa lui Ron Dennis.

AYRTON SENNA la McLaren și rivalitatea cu Alain Prost

Cei șase ani petrecuți la McLaren au fost cei mai productivi din întreaga sa carieră. A câștigat trei titluri mondiale, de alte două ori fiind vicecampion mondial. A câștigat 35 de curse și 49 de pole position-uri.

Dacă la Lotus era liderul detașat al echipei, la McLaren situația era alta, mai ales că noul său coleg de echipă era Alain Prost, dublu campion mondial la acea dată. Cei doi au avut pe parcursul celor două sezoane când au evoluat împreună la McLaren o rivalitate care de cele mai multe ori a depășit limitele sportivității.

În 1988, primul său an la McLaren, a reușit primul său titlu mondial, după o luptă la cuțite cu Alain Prost. Cei doi au câștigat împreună 15 din cele 16 curse ale sezonului, Senna reușind opt. Deși pe parcursul celor 16 curse Prost a adunat mai multe puncte, la final Senna a câștigat titlul prin prisma deciziei FIA, luată la începutul sezonului, care lua în calcul doar cele mai bune 11 rezultate ale fiecărui pilot.

Rivalitatea dintre Ayrton Senna și Prost a atins cote maxime în 1989 la Suzuka când atât Senna cât și Prost aveau șanse la titlul mondial. Înainte de cursă cei doi piloți s-au înțeles, în prezența lui Ron Dennis ca acela care va fi primul la capătul primului tur al cursei să câștige. Prost a avut un start mai bun și s-a instalat la conducere, dar Senna era chiar în spatele lui, iar în ultima șicană a turului a intrat într-o depășire pe interior, fiind însă blocat de Prost într-o manieră deloc sportivă. Cei doi au reintrat în cursă, dar Senna a fost ajutat de comisarii de traseu să revină pe pistă. Ceea ce a urmat a fost de domeniul fantasticului: de pe locul 25 la capătul primului tur, Senna a terminat cursa primul. Totuși el a fost descalificat pentru că a revenit pe traseu ajutat de comisarii de cursă, lucru interzis de regulament, iar titlul i-a revenit astfel lui Alain Prost, cel care după acea cursă părăsea McLaren pentru a trece la Ferrari.

Ayrton Senna a reușit în 1990 și 1991 două titluri mondiale consecutive, însă cel din 1990 are și el povestea sa. Deși părăsise McLaren, la Ferrari Prost găsise o echipă capabilă să îl ajute să se bată pentru titlu, astfel că, înainte de aceeași cursă de la Suzuka, Senna și Prost se duelau pentru titlu. Pentru a-l câștiga Ayrton Senna avea nevoie de abandonul francezului. Prost a reușit un start mai bun și s-a instalat la conducere, însă Senna l-a lovit din spate în momentul în care cele două mașini intrau în primul viraj, provocând un dublu abandon. A fost polița pe care Senna i-a plătit-o fostului său coleg pentru ce pățise cu un an înainte. FIA a luat imediat poziție mai ales că datele telemetrice au arătat că Senna nu a avut nici cea mai mică intenție de a frâna. După lungi discuții, în care Senna a fost amenințat chiar cu ridicarea superlicenței și excluderea din campionat, FIA a decis totuși să-l încoroneze pe brazilian campion mondial.

În 1992 Williams a fost peste McLaren, Senna neputând să facă mare lucru. A câștigat trei curse în acel an, prima la Monaco după un final electrizant de cursă, o bătălie de zile mari cu Nigel Mansell. În prima parte a cursei Senna rula al treilea, la mare distanță de cele două Williams-uri ale lui Nigel Mansell și Riccardo Patrese, însă a urcat al doilea când Patrese a abandonat. Apoi, spre finalul cursei, Nigel Mansell, care conducea confortabil, are o pană de cauciuc, trebuind să oprească la standuri pentru a schimba pneul, dar a ieșit de la boxe chiar în spatele lui Senna. Timp de trei tururi cei doi s-au duelat în fiecare viraj, în cele din urmă Senna câștigând. Au urmat alte două victorii, în Ungaria și Italia, dar finalul sezonului l-a găsit pe Senna pe locul al patrulea în campionatul mondial.

Dezamăgit de faptul că McLaren nu a putut face față în acel an rivalilor de la Williams, Ayrton Senna și-a anunțat retragerea din Formula 1 și a plecat în SUA, acolo unde a testat o mașină Indy Car. Ulterior a revenit însă asupra deciziei de retragere și a semnat un nou acord, valabil pentru un singur an, cu McLaren, care avea acum motoare Ford.

Cursa de la Donington Park din 1993 avea să fie una dintre cele mai bune victorii ale sale în Formula 1. Plecat al patrulea, a pierdut un loc la start, dar la finalul primul tur era deja la conducere, după ce a făcut patru depășiri senzaționale. La finalul acelui an Senna, care terminase campionatul pe locul secund, pleca la Williams în căutarea celui de-al patrulea său titlu mondial.

AYRTON SENNA și cursa fatală

Pilotul s-a despărțit de McLaren după ce câștigase cursele din Japonia și Australia, ultimele sale două victorii în Formula 1, înainte de a trece la Williams acolo unde îl înlocuia pe Alain Prost și era privit drept principalul candidat la titlul suprem al anului. A ocupat pole position-ul în Brazilia în prima cursă a anului, dar a abandonat din motive tehnice. De un scenariu similar a avut parte și în a doua cursă când a fost din nou în pole position și din nou a abandonat, de această dată fiind scos de pe pistă de Nicola Larini în primul viraj al cursei.

Apoi a venit cursa de la Imola, cea mai neagră din întreaga istorie a Campionatului Mondial de Formula 1. În timpul calificărilor de vineri Rubens Barrichello are parte de un accident foarte serios, dar brazilianul scapă cu viață. Apoi, după numai o zi, Roland Ratzenberger suferă un accident fatal. Vizibil marcat de aceste două evenimente, pe Rubens Barrichello îl considera urmașul său, Ayrton Senna stătea în expectativă, neștiind dacă să concureze sau nu. Îi telefonează lui Alain Prost, cei doi se împăcaseră între timp, și îi spune că îi este frică să concureze, dar francezul îl convinge să o facă.

Până la urmă decide să concureze, la urma urmei avea neapărată nevoie de victorie pentru că Michael Schumacher avea deja 20 puncte, iar el nici unul, iar în cazul în care va câștiga avea deja pregătit steagul Austriei pe care dorea să îl fluture în vânt în memoria lui Roland Ratzenberger.

Ayrton Senna plecat în cursă ca din pușcă, instalându-se la conducerea cursei, neștiind că seria evenimentelor negre va continua. Pe grilă Benetton-ul lui JJ Letho refuză să pornească, iar finlandezul este lovit puternic din spate de Pedro Lamy, astfel că era necesară neutralizarea cursei. După cinci tururi în spatele Safety car-ului, cursa se reia, însă în turul șapte mașina lui Senna  refuză să mai poată fi controlată în virajul Tamburello, ieșind în decor, izbindu-se de zidul de beton la o viteză de 218km/h. Cu doar două secunde înainte de impact viteza era de 312 km/h.

În urma impactului Ayrton Senna a suferit severe răni ale creierului. Senna este transportat cu elicopterul la spitalul din Bologna unde medicii au constatat decesul în jurul orei 18:40, ora locală.

Decesul său a fost cauzat de o bucată de suspensie care s-a desprins în momentul impactului și l-a lovit chiar deasupra ochiului drept, casca sa nerezistând.

Campionul avea 34 de ani. Este înmormântat la cimitirul Morumbi din Sao Paolo.

AYRTON SENNA. Viața personală

Senna era un catolic devotat credinței. La un moment a declarat: „ Doar pentru că cred în Dumnezeu, că am credință în Dumnezeu, nu înseamnă că sunt imun. Nu înseamnă că sunt nemuritor”. Deseori a fost văzut citind din Biblie în lungile zboruri de la Sao Paolo în Europa.

Ayrton Senna s-a folosit de celebritatea sa pentru a atrage atenția asupra sărăciei din Brazilia. După moartea sa, s-a aflat că donase sute de milioane de dolari (se estimează că ar fi vorba de 400 milioane) pentru ajutorarea copiilor săraci.

Pilotul a fost căsătorit o singură dată, în perioada 1981 – 1982, cu Lilian de Vasconcelos Souza, pe care o cunoștea din copilărie. S-au despărțit deoarece ea s-a simțit tot timpul pe plan secund în viața lui Ayrton Senna, după curse. „Eram a doua lui pasiune. Prima lui pasiune erau cursele… Nu era nimic mai important în lume pentru el”, declara Lilian.

Senna împreună cu soția

AYRTON SENNA. Citate ale marelui campion

„Nu am idoli. Admir munca, dedicația și competența”.

„Oamenii bogați nu pot locui pe o insulă înconjurată de sărăcie. Toți respirăm același aer. Trebuie să oferim o șansă tuturor”.

„Frica este palpitantă pentru mine. Provocarea este să găsesc noi pericole”.

„Cea mai mare greșeală a mea? Ceva ce urmează să se întâmple”.