Campania electorală, faza pe Facebook

Publicat: 22 08. 2014, 17:38
Actualizat: 20 03. 2019, 16:57

Ar putea, Doamne ferește, să-și piardă, prea de timpuriu, încrederea în oameni. Așa că îți înghiți critica și treci mai departe, politicianul fiind ocrotit de privirile inocente, care îl învăluie din cover photos.

Câteva săptămâni, pe „coperta” paginii de Facebook a premierului Victor Ponta, au tronat fotografiile celor doi copii ai săi, de 11 și de 6 ani. O expunere mai puțin obișnuită (mulți părinți celebri alegând să protejeze imaginea propriilor odrasle, de curiozitatea nesățioasă  publicului), dar perfect explicabilă prin rolul pe care rețeaua de socializare cu 7 milioane de conturi românești îl joacă în campania electorală a candidatului PSD la președinție. Cu 461 000 de fani și între 1000 și peste 3000 de Like-uri la fiecare postare, Facebook îi asigură lui Victor Ponta, baia zilnică de mulțime virtuală. Nelipsit din rețea, șeful guvernului nu numai că se bucură de efectul revigorant al contactului cu fanii, ci și strânge legăturile cu aceștia, dându-le impresia că este unul de-al lor, unit cu ei în cuget și simțire. Și, în acest context, fotografiile celor doi copii au menirea de a-l prezenta drept un părinte obișnuit, iubitor și mândru de progeniturile sale. E ca și cum ar scoate poza de familie din portofel și i-ar arăta-o tovarășului de compartiment, discutând amândoi despre greutăți, educație, lume, viață. Un personaj mai cumsecade decât acesta nici că există! Din întreaga tematică a postărilor, de altfel, se încheagă un Victor Ponta  inofensiv, în sensul că nu ar face – cum strigă adversarii – nici cel mai mic rău țării sale, ba, dimpotrivă, ține cu săracii, cu tinerii, cu mamele, cu olimpicii, cu dreptatea, fiind, nu contenește s-o spună, mândru că e român.

Pentru a menține viu interesul fanilor, dl Ponta însuși și echipa trebuie să posteze cel puțin o dată pe zi, ceea ce se și întâmplă. Nu există eveniment mondial sau național, sărbătoare, victorie românească, naștere sau moarte a unui personaj mai de seamă ori prieten politic, activitate personală, de guvern sau de partid fără ca prezidențiabilul să le dedice câteva  rânduri, exprimându-și, când exuberat, când reținut, sentimentele. Uneori, reușește chiar să creeze știri, comentând vreo declarație a adversarilor sau o sentință a  justiției, pe  un ton însă mai moderat decât la Antena 3. Prin comparație, contracandidații săi nu există.

Cu numai 14 000 de fani, dl Klaus Iohannis nu aduce nimic personal, fiind rece ca un monument. Le dă cititorilor să ronțăie fragmente din programul său politic și scurte declarații, neprovocate de o întâmplare anume. Spre deosebire de Victor Ponta, care le lasă vizitatorilor senzația că se află acolo, se vede că prezidențiabilul liberal este absent, de pagina sa ocupându-se o persoană lipsită de imaginație și chef.

Cristian Diaconescu – 10 000 de Like-uri – are meritul de a fi mai personal și mai dinamic, plimbându-și simpatizanții prin țară, dialogând cu ei și prezentându-li-l pe Riri, câinele său. Una peste alta, cei doi prezidențiabili de dreapta sunt la mare distanță de Victor Ponta, al cărui staff a înțeles mai devreme ce important vad electoral este Internetul. Este adevărat, liderul PSD a furat startul, dar și ceilalți se mișcă prea încet. Dacă ar fi să ne luăm după „coperta” sa de Facebook, dl Iohannis nu pare a vrea să mai plece din iubitul său Sibiu.