Cod galben de ceață pe acciza de șapte cenți

Publicat: 08 12. 2013, 16:10
Actualizat: 16 07. 2016, 07:32

Incredibil. Nimeni nu ne poate spune unde se duc banii din acciza 007. „Ei merg în găleata bugetului, o plăcintă în care pui ouă, făină… și faci aluatul. De aici, se taie o felie, mai mare decât suma colectată din acciză, și se alocă pentru autostrăzi și drumuri naționale – 6,2 miliarde lei, în timp ce încasările din acciza repectivă reprezintă 2,6 miliarde de lei, cu tot cu TVA. Cu toate acestea, nu am voie să afirm că banii din majorarea accizei merg, exact, într-un anume loc” spune ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea.

Tot el precizează că, la bugetul pentru autostrăzi și drumuri, pe lângă alocările din „banul național”, mai intră și banii proveniți din împrumuturi externe, precum și cei din fondurile europene, „pentru că am depus cofinanțarea”. În total, pe domeniu, cele șase miliarde de mai sus.

Prioritar, din acești bani, vor fi finanțate, în 2014, două tronsoane de pe necontenita gaură neagră, A3: 600 de milioane de lei, Comarnic – Brașov, și 256 de milioane de lei, Suplacu de Barcău – Borș.

Concret, din banii alocați primului tronson vor fi cheltuiți, anul viitor, doar 130 milioane de lei, pentru exproprieri, restul banilor, din cele 600 de milioane alocate, constituind o sumă imobilizată până în momentul în care CE va admite că proiectul, încă nediscutat și nesemnat, este unul public-privat.

Împreună cu cele 256 milioane de lei, alocați celui de-al doilea tronson, fac, rotund, cam 400 de milioane de lei, însemnând a șasea parte (și ceva) din totalul sumei provenite din acciza 007, respectiv a 15-a parte (și ceva) din bugetul total, alocat construcției de autostrăzi și drumuri naționale.

Restul de bani, potrivit explicațiilor ministrului, vor intra în construcția unor centuri ocolitoare și repararea câtorva DN-uri.

Incredibil. Plătim rovinietă, acciză, majorare de acciză, taxă de drum, de pod, impozite pe mașini, taxe de înmatriculare, de poluare, de culoare, de tuning și amenzi. Continuăm să circulăm pe DJ-uri și DN-uri ca pe Lună, prin gropi, pietre și noroaie. Nimeni nu răspunde, vreodată, legal, de avariile suferite de vreo mașină de orice fel ori de consecințele accidentelor generate de starea mizerabilă a drumurilor.

Cu toate astea, aflăm că singura prioritate în materie de autostrăzi, în 2014, plătită inclusiv din banii cu care suntem „accizați” de la 1 ianuarie, rămâne aceeași A3, parte din ea, fosta „Bechtel”, faliment notoriu, în materie de autostrăzi, al politicii guvernelor de la București.

400 de milioane se vor duce pe această nouă încercare de resuscitare a construirii A3. Hai, 800 cu suma imobilizată pe Comarnic – Brașov, până la calendele grecești – realizarea studiului, licitației, proiectului și semnarea contractului în parteneriat public – privat.

Ce să înțelegem de aici?! Că restul bugetului alocat, de 1,2 miliarde de euro, va fi cheltuit, în 2014, pe construirea câtorva centuri și peticirea unor DN-uri?!

Nu pe mofturile și interesele baronilor USL în an electoral?! Hai să fim serioși, până la anu”, pe vremea asta, care o mai putea să socotească! Și mai vorbim atunci.

PENTRU COMENTARII VĂ AȘTEPT ȘI PE PAGINA DE FACEBOOK MARIAN SULTĂNOIU