Odioasa amenințare a lui Coldea. De ce fostul prim-adjunct al SRI minte

Publicat: 07 04. 2018, 09:59
Actualizat: 07 04. 2018, 12:10

După audierea în comisia parlamentară, Florian Coldea a susținut că, în lipsa protocoalelor cu Ministerul Public, SRI nu poate gestiona și contracara „așa cum am făcut până acum, amenințările la adresa securității naționale”.

Iată declarația completă: 

„Astăzi, urmare a acestui asalt fără precedent asupra problematicii cooperării cu Ministerul Public, pentru realizarea atribuțiilor pe care serviciul le are, inclusiv în ceea ce privește decizia CCR, serviciul este în imposibilitatea de a lucra pe baza unui protocol în ceea ce privește infracțiunile la adresa securității naționale, cum ar fi spionajul și trădarea, parțial și terorismul. Astăzi nu avem protocoale. Cum acționăm pentru a proteja interesele României și ale aliaților noștri, în situația unor probleme pe aceste zone deosebit de sensibile? Aș vrea ca, luați de valul retoricii, să nu pierdem lucruri importante. Vulnerabilitatea este exploatabilă și cineva o va face, dacă nu acoperim această vulnerabilitate. Trebuie să vedem care sunt soluțiile clare pentru a remedia acest lcuru. Nu sunt foarte multe. Ce ar trebui să comunicăm spionilor și trădătorilor, că nu avem protocoale și să stea puțin, să nu se implice în activități până nu rezolvăm problema protocoalelor? Să facem o procedură transparentă, să știe și spionii și trădătorii să își ajusteze măsurile? Sau avem și posibilitatea unor măsuri adecvate, la standarde euroatlantice, pentru a reuși să gestionăm cu succes, așa cum am făcut până acum, amenințările la adresa securității naționale”. 

În realitate însă, SRI are baza legală pentru a-și indeplini menirea. În 2016, după celebra decizie a CCR care a scos Serviciul din dosarele penale, Guvernul, la inițiativa Ministerului Justiției, condus de Raluca Prună, a modificat prin OUG legea SRI și Codul de procedură penală stabilind că Serviciul Român de Informații este organ special de cercetare penală în cauze care privesc siguranța națională. 

„Organele SRI nu pot efectua acte de cercetare penală, nu pot lua măsura reținerii sau arestării preventive și nici dispune de spații proprii de arest. Prin excepție, organele SRI pot fi desemnate organe de cercetare penală speciale, conform art. 55, alin. (5) și (6), din Codul de procedură penală, pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică conform prevederilor aceluiași Cod„, a fost modificarea adusă articolului 13 din legea de funcționare a SRI.

În Codul de procedură penală, articolul 57, alineatul 2 privind organele de cercetare penală specială, a fost modificat prin introducerea unei prevederi privind infracțiunile la adresa securității.

„Organele de cercetare penală speciale efectuează acte de urmărire penală numai în condițiile art. 55 alin. (5) și (6), corespunzător specializării structurii din care fac parte, în cazul săvârșirii infracțiunilor de către militari sau în cazul săvârșirii infracțiunilor de corupție și de serviciu prevăzute de Codul penal săvârșite de către personalul navigant al marinei civile, dacă fapta a pus sau a putut pune în pericol siguranța navei sau navigației ori a personalului. De asemenea, organele de cercetare penală speciale efectuează, în cazul infracțiunilor  prevăzute de titlul X din Codul penal și a infracțiunilor de terorism, punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică„, a fost prevederea adoptată de guvern. Titlul X din Codul penal cuprinde infracțiuni contra siguranței naționale cum ar fi trădarea, atentatul sau spionajul.

Judecați dumneavoastră singuri care este adevărata amenințare. 

Nu înainte de a reciti și declarația/pilda biblică a lui Florian Coldea: „În spiritul perioadei pe care o celebrează acum creștinii, aș vrea să reamintesc și cred că e momentul potrivit  și de un celebrul unui personaj biblic, al cărui nume nu aș vrea neapărat să-l dau care în urmă cu circa 2.000 de ani a trădat pentru 30 de arginți, ce dacă ulterior l-au apucat remușcările, lucrurile nu s-au putut repara și răul făcut nu a putut fi rezolvat. Evident, ca orice trădător, destinul lui a sfârșit tragic. Din această perspectivă constat cu îngrijorare că unii, în mod vizibil, practică astăzi același lucru cu interesele statului român. O fac la vedere, extrem de vocal și fără pic de rușine. Ba mai mult, par să-și facă un titlu de glorie din asta, afectând instituții fundamentale și capacități democratice de apărare a statului român. Poate ar fi bine cu toții să reflectăm la acest episod biblic și astfel de personaje. O să revenim cu alte precizări pe măsura întâlnirilor noastre cu membrii comisiilor”