LEGISLAȚIE UE. Comisia Europeană face primul pas în procedurile legale împotriva țărilor care încalcă legislația UE privind drepturile pasagerilor

Publicat: 13 05. 2020, 19:28
Actualizat: 14 05. 2020, 00:13
Sursă FOTO Unsplash.com/ caracter ilustrativ

Comisia Europeană a anunțat miercuri (13 mai) că va aminti țărilor UE obligațiile lor de a aplica normele privind drepturile pasagerilor și că acțiunea legală împotriva celor care nu se conformează este o posibilitate. Companiile aeriene trebuie să acorde pasagerilor rambursări pentru zborurile anulate și nu le pot obliga să accepte vouchere în schimb, a spus Comisia Europeană.

Presiunea asupra Uniunii Europene a unor grupuri de lobby a eșuat, iar Comisia Europeană avertizează că se plasează împotriva statelor membre

Organul executiv al Uniunii Europene a fost sub presiune pentru a slăbi reglementările privind drepturile pasagerilor, pentru a permite companiilor aeriene să restituie în numerar de la pasageri de către un grup de state membre și lobby-uri de afaceri preocupate de prăbușirea industriei aviației din cauza pandemiei coronavirusului, potrivit Euractiv și Reuters.

Însă presiune a eșuat, iar Comisia amenință să se plaseze împotriva statelor membre pentru că nu au implementat legislația UE și nu reușesc să pună în aplicare drepturile pasagerilor.

„Dacă v-ați pierdut locul de muncă, dacă acesta este întregul dvs. buget de vacanță pentru călătoriile care se află în aceste bilete pe care nu le mai puteți folosi, atunci aveți nevoie de o rambursare. Acesta este motivul pentru care spunem că acesta este dreptul tău ”, a spus  Margrethe Vestager, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene responsabil cu afacerile digitale și concurența.

Comisia subliniază totuși că există posibilitatea ca consumatorii să își păstrează dreptul de a primi o rambursare în numerar. În plus, Comisia afirmă că voucherele voluntare ar trebui să fie protejate împotriva insolvenței emitentului, să aibă o perioadă minimă de valabilitate de 12 luni și să fie rambursabile timp de cel mult un an dacă nu sunt utilizate.  Este important de subliniat faptul că aceasta se aplică numai atunci când compania aeriană anulează zborul – situațiile în care pasagerii nu pot călători sau doresc să anuleze un zbor din proprie inițiativă nu intră sub incidența reglementărilor UE privind drepturile de călătorie. Statele membre trebuie să-și adapteze legile în consecință.

O scrisoare va fi trimisă tuturor statelor membre pentru a „asigura respectarea drepturilor pasagerilor” și pentru a conține sugestii pentru a face tichetele mai atractive dacă companiile aeriene doresc ca cei mai mulți dintre pasageri să le accepte în loc de rambursări.

Avertisment pentru Procedura de încălcare (infringement)

Vestager a declarat inițial că acesta este primul pas în procedurile de încălcare, care sunt luate împotriva statelor membre atunci când nu reușesc să pună în aplicare legislația UE, dar ulterior a retras acest lucru și a spus că un astfel de punct nu a fost încă atins.

Belgia, Bulgaria, Cipru, Republica Cehă, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Letonia, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia, România și Spania au susținut public ideea renunțării la diferite grade, în timp ce Danemarca și Italia se arată, de asemenea, în favoarea.

Membrii Parlamentului European au salutat liniile directoare ale Comisiei, în ciuda indicațiilor anterioare.

Pasagerii au dreptul la o alegere între o rambursare sau rezervarea biletului

Conform articolului 8 clar din Regulamentul 261/2004, în cazul anulării zborului, toți pasagerii au dreptul la o alegere între o rambursare sau rezervarea biletului (rambursare sau redirecționare). Prin urmare, se pare că un voucher obligatoriu contravine drepturilor pasagerilor.

Companiile aeriene pot, totuși, să ofere un voucher pasagerilor atâta timp cât acest lucru rămâne voluntar, adică atâta timp cât pasagerii pot opta alternativ (și pot primi) o rambursare. Aceasta este, de asemenea, poziția oficială a Comisiei Europene, care a anunțat mai devreme astăzi că a adoptat o recomandare privind bonurile pentru zborurile anulate, pe baza planului UE privind „Turismul și transportul în 2020 și nu numai” (aici).

Aceste recomandări respectă orientările interpretative privind Regulamentul UE privind drepturile pasagerilor începând cu 18 martie (aici). Comisia dorește ca tichetele voluntare să fie o „alternativă viabilă și atractivă la rambursarea călătoriilor anulate” și, prin urmare, dorește să ofere stimulente pasagerilor să accepte vouchere în loc de rambursare. Obiectivul Comisiei este de a încuraja consumatorii să accepte bonuri voluntare pentru a preveni insolvența mai multor companii aeriene care operează puternic în Europa.

La finalul lunii aprilie, un grup de 12 state membre ale Uniunii Europene, printre care şi România, au cerut Comisiei Europene să suspende regulile care obligă companiile aeriene să returneze în totalitate pasagerilor banii pe biletele zborurilor anulate, apreciind că transportatorilor aerieni ar trebui să li se permită să ofere în schimb vouchere pentru zboruri ulterioare, informează Agerpres.