Motivul pentru care angajații japonezi nu sunt lăudați niciodată de șefi

Publicat: 24 08. 2016, 07:38

De exemplu, în limba japoneză nu există un cuvânt pentru „feedback” deoarece nimeni nu avea nevoie de așa ceva, spune Sharon Schweitzer, CEO al Protocol and Etiquette Worldwide. Așadar, au fost nevoiți să inventeze unul, fidobakku.

„Dacă nu auzi nimic de la managerul tău înseamnă că faci o treabă bună. Dacă managerul cere un update la proiectul tău înseamnă că ceva nu este bine”, spune Schweitzer. Asta din cauza că șefii japonezi se așteaptă să primească notificări constante de la angajați. Este un proces numit hou-ren-sou și înseamnă ca angajații să trimită constant mailuri șefului când se duc la masă, cât la sută din proiect este terminat, când fac o pauză de cafea etc.

În Occident, șefii poate sunt predispuși să-și laude angajații când rezolvă anumite probleme sau când ajung la anumite etape în cadrului unui proiect anume. „Dacă le răspunzi și îi feliciți pentru o treabă bine făcută, îți vei pierde respectul în fața colegilor”, spune Schweitzer.

Singura metodă acceptabilă de a oferi „feedback” în Japonia constă în întâlnirile la bere după program. Defapt, există chiar o tradiție în acest sens, nomikai, unde angajații alături de șef beau și vorbesc despre muncă, chiar și atunci discuțiile se vor concentra pe ceea ce nu merge bine, pe ceea ce poate fi îmbunătățit.  Unul dintre motive este faptul că foarte mulți japonezi își petrec toată viața în cadrul unei singure companii și vor să fie promovați, iar metoda cea mai bună pentru a realiza acest lucru este să-ți capul jos și să nu faci greșeli.

Un manager străin, Jim Whittle, a aflat pe propria piele de ce nu sunt lăudați angajații în Japonia. Era general manager la McVities Digestive Biscuits, iar un angajat a venit cu o idee să împărtă pachețele de produse la metrou. O idee care a dus la creșterea vânzărilor. Whittle a lăudat-o în fața colegilor, dar asta a dus doar la izolarea angajatului care a venit cu ideea. Era considerat un rebel de către colegi și ei nu mai aveau încredere în el.

„Sunt reguli pe care trebuie să le înveți pentru a conduce eficient o companie din Japonia și dacă nu le înveți nu vei avea respectul echipei tale”, spune Whittle.

Citește în continuare pe bm.