TOPUL SCUMPIRILOR la carburanți în zona non-euro. Cu cât a crescut în România prețul benzinei în ultimii patru ani

Publicat: 27 05. 2013, 09:19
Actualizat: 21 03. 2019, 06:05

Șoferii din România scot din buzunar de două ori mai mult pentru un litru benzină decât în 2009, majorarea prețului la carburanți fiind cea mai ridicată din rândul statelor membre UE din afara zonei euro, reiese din datele Comisiei Europene.

Prețul unui litru de benzină s-a majorat, la pompă, cu 95,9% de la începutul anului 2009 și până la jumătatea lunii mai a acestui an, respectiv de la 2,8 lei, la circa 5,5 lei, potrivit datelor Comisiei. Astfel, dacă în 2009, dintr-un salariu mediu net de circa 1.350 de lei, un șofer putea cumpăra în jur de 470 de litri de benzină, echivalentul circa 10 plinuri, patru ani mari târziu, dintr-un salariu mediu net pe economie de 1.610 lei, un șofer poate achiziționat cu aproape 200 de litri de combustibil în minus, respectiv șase plinuri.

A doua cea mai mare scumpire s-a înregistrat, în această perioadă, în Ungaria, unde prețul benzinei a crescut cu circa 80,2%, pe locul trei clasându-se Letonia cu o majorare de 75,9%.

Cel mai puțin s-a scumpit benzina de la pompele din Suedia, unde prețul a crescut cu aproximativ 34,5%.

Topul scumpirilor benzinei, la pompă, în statele din afara zonei euro*

Sursă: calcule gândul pe baza datelor Comisiei Europene. *Estonia, care a aderat la zona euro la începutul anului 2011, nu a fost inclusă în aceste calcule

Dacă luăm în calcul prețul benzinei fără taxe și impozite, mai exact, prețul la care companiile petroliere vând carburantul, acesta s-a majorat în România cu peste 154%, în perioada analizată, al doilea cel mai ridicat nivel în rândul statelor care nu au aderat la euro, respectiv Bulgaria, Cehia, Danemarca, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Suedia și Marea Britanie.

Companiile petroliere din Polonia au majorat prețurile cu 154,5% din 2009 și până în prezent, cel mai ridicat nivel în rândul statelor analizate.

Estonia nu a fost inclusă în clasament deoarece statul a aderat la zona euro la începutul anului 2011. Până la acea dată, prețurile s-au majorat, în coroane estone, cu 54,9 la pompă și cu 95,2% fără a fi luate în considerare taxele și impozitele percepute de stat. Ulterior, prețurile au crescut cu 7,2% la pompă și cu 12,6% fără taxe și impozite.

Topul scumpirilor carburanților, fără taxe și impozite, în statele din afara zonei euro*

Sursă: calcule gândul pe baza datelor Comisiei Europene. *Estonia, care a aderat la zona euro la începutul anului 2011, nu a fost inclusă în aceste calcule

În ceea ce privește evoluția prețurilor benzinei în euro, România s-a clasat pe locul doi la nivel european în ceea ce privește majorările din perioada 2009-2013. Astfel, prețul unui litru de benzină a crescut, la pompă, cu 94,2%, cu șase puncte procentuale mai puțin decât în Grecia, unde prețul benzinei s-a dublat.

Dacă nu luăm în calcul valoarea accizelor, a TVA-ului și a altor taxe percepute de stat, prețul cerut de companiile petroliere pentru un litru de carburant a crescut cu 150% în perioada analizată, al doilea cel mai ridicat nivel după cel consemnat în Marea Britanie, de 151,8%.

Cel mai puțin afectați de majorările prețurilor la carburanți au fost șoferii din Olanda, unde litru de benzină s-a scumpit la pompă cu 34,3%, în timp ce prețul fără taxe și impozite a crescut cu circa 74,9%, cu 20 de puncte procentuale mai mult decât în Malta, stat care a consemnat cea mai bună evoluție din acest punct de vedere, reiese din datele Comisiei.

În rândul statelor membre ale zonei euro, prețul carburanților a crescut în medie 53,9% la pompă în timp ce litrul de benzină fără taxe și impozite s-a scumpit în medie cu 104,2%, niveluri mai reduse decât cele consemnate în rândul statelor non-membre, de 62,7%, respectiv 128,9%.

Totodată, în perioada analizată leul s-a depreciat cu peste șapte procente în raport cu euro, de la 4,0296 lei/euro la începutul anului, la 4,3182 în data de 7 mai, potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR).