Cu șase concerte deja programate, românii se bat în continuare pe bilete la Andre Rieu. IATĂ EXPLICAȚIA

Publicat: 04 02. 2015, 14:01
Actualizat: 18 05. 2015, 17:17

Andre Rieu a reușit să vândă peste 50.000 de bilete pentru concertele programate în luna iunie la București. Chiar și cu cel de-al șaselea astfel de spectacol anunțat miercuri, cererea continuă să crească. Cum se explică această „febră” Andre Rieu care i-a cuprins pe români? Explicația, susțin experții din lumea muzicii, este simplă: un marketing bun.

„Sigur, în cazul acesta, marketingul inteligent putea fi pus în slujba unei cauze care ar fi putut fi mai nobilă, dar nu trebuie nici să subestimăm fenomenul, nici să strâmbăm din nas la el, pentru că el există așa cum este. În primul rând e marketing, e o imagine romantică. În al doilea rând, este un repertoriu cu care în principiu eu aș fi de acord- e bine să ai un repertoriu din stiluri amestecate. Problema este unde se oprește limita bunului gust”, consideră Valentina Sandu, profesor de muzică la Conservatorul din București.

Muzicoloaga nu vrea să vorbească despre kitsch când vine vorba despre un concert atât de mediatizat. „Eu am auzit de la prieteni de-ai mei, care sunt la curent cu tendințele, că acum kitsch nu mai este un cuvânt la modă, kitsch însemna ceva devalorizator, deci azi nu prea mai avem voie să-l folosim. Acum totul se poate, după postmodernism totul se poate și cred că nu e politically correct să judeci un fenomen drept kitsch-sper că înțelegeți ghilimelele mele. Sigur că poate să meargă foarte bine această popularizare a muzicii mai grele și mai ușoare până la o anumită limită a bunului simț și a bunului gust, pe care nimeni nu poate să o definească- ori o are ori n-o are”, arată muzicoloaga.

Cu toate acestea, românii care au ales să meargă la concertul lui Andre Rieu au făcut foarte bine, este de părere specialista.

„Poate că-i trezește curiozitatea să intre în săli de concert după ce se termină fenomenul Rieu. Din punctul ăsta de vedere, poate să aibă un impact pozitiv asemenea evenimente”, mai spune Valentina Sandu Dediu.

Un alt fenomen rezultat dintr-un marketing inteligent este Festivalul George Enescu. Valentina Sandu Dediu explică apetența publicului român pentru astfel de festivaluri și concerte printr-o slabă reprezentare a muzicienilor străini în stagiunile muzicale de la noi.

„Festivalul Enescu atrage nume pe care nu pe întâlnești în stagiune. Dacă noi i-am avea pe Barenboim, Radu Lupu în mod normal în stagiune, poate nu ne-am înghesui la Festivalul Enescu atât. Dacă am avea o stagiune normală, cu o finanțari normale – mă gândesc la Vestul Europei- lucrurile ar sta altfel. Ori așa, Festivalul Enescu propune ceea ce ne-a lipsit până în 90, marile nume ale interpretării mondiale”, a mai spus Valentina Sandu Dediu.  

Despre un alt succes la publicul larg, concertul de Anul Nou de la Viena, Valentina Dediu susține că acesta poate fi catalogat ca fiind de bun gust.

„Cred că e o combinație care a reușit extraordinar, este și acest vals care întotdeauna are succes, e și o atmosferă a Vienei, a sălii Musikverein cu acele aranjamente florale, coregrafia magnifică din fiecare an filmată în palatele imperiale din Viena- toată această combinație de factori face din acel concert un mare succes și face ca zecile de milioane de spectatori să-și dorească să fie acolo.Totul este un complex de factori, dar să știți că din punct de vedere al specialistului sunt concerte și concerte de Anul Nou- în funcție de dirijor. Acea orchestră  e minunată, recunosc oameni care sunt acolo de ani de zile, foarte bine pusă la punct. Dar depinde foarte mult de dirijorul care își imprimă personalitatea”, consideră Dediu.

CITIȚI AICI INTERVIUL INTEGRAL ACORD DE VALENTINA SANDU DEDIU ZIARULUI GÂNDUL