Mesajele pentru care Facebook taxează utilizatorii

Publicat: 09 04. 2013, 09:25
Actualizat: 01 02. 2019, 07:20

Facebook a început să testeze și în Marea Britanie sistemul prin care utilizatorii pot să trimită, contra cost, mesaje unor persoane celebre, precum scriitorul Salman Rushdie, informează guardian.co.uk.

Rețeaua de socializare Facebook a început în luna decembrie, în SUA, testele pentru un sistem prin care utilizatorii pot trimite contra cost mesaje persoanelor din afara cercului lor de contacte din rețea. Această strategie face parte din eforturile companiei de a identifica noi modalități de a-și crește veniturile.

Potrivit guardian.co.uk, Facebook a început să testeze acest sistem și în Marea Britanie, utilizatorii care vor să trimită mesaje unor persoane celebre – care nu se află în cercurile lor de prieteni – fiind taxați cu sume cuprinse între 71 de penny și 11 lire sterline.

Astfel, pentru a putea să îi trimită un mesaj iubitei prințului Harry, Cressida Bonas, utilizatorii trebuie să plătească 71 de penny. Aceeași taxă le este impusă și celor care vor să îi trimită un mesaj lui Robert Peston, jurnalist la radiodifuzorul public britanic BBC.

Reprezentanții Facebook au confirmat experimentul, însă au precizat că nu a fost luată o decizie privind implementarea acestui sistem de plată la nivelul întregii rețele de socializare.

Sistemul este testat pe un număr foarte mic de utilizatori, a declarat un purtător de cuvânt al Facebook. El a precizat că nu a fost stabilită o dată de la care sistemul de taxare va fi implementat la nivelul rețelei Facebook, aceste aspecte depinzând de modul în care va fi primită această inițiativă de utilizatori.

După ce, în decembrie, a început să testeze acest sistem de taxare în SUA, Facebook va extinde această strategie în alte 36 de țări, inclusiv în Marea Britanie.

Costul pe care un utilizator trebuie să îl plătească în cazul trimiterii unui mesaj variază în funcție de o serie de factori, între care numărul de „followeri” ai unei celebrități și algoritmul secret al „faimei” unei persoane.

Majoritatea utilizatorilor din Marea Britanie pot să trimită fără niciun fel de cost mesaje unor persoane străine. Totuși, Facebook impune o taxă de 10,08 lire sterline în cazul celor interesați să trimită mesaje unor personalități ca scriitorul Salman Rushdie și sportivul Tom Daley, medaliat cu bronz la sărituri în apă, la Jocurile Olimpice de la Londra.

Introducerea unor taxe a stârnit controverse, întrucât logoul Facebook – postat chiar pe pagina de start a rețelei de socializare – este: „It’s free and always will be” (Este gratuit și întotdeauna va fi așa, n.r.).

Pe de altă parte, în luna ianuarie, Facebook a stârnit indignarea utilizatorilor după ce a fost stabilită o taxă de 100 de dolari pentru contactarea celor mai importante personalități din lume, între care se regăsea și numele fondatorului rețelei de socializare, Mark Zuckerberg. Anterior, Zuckerberg declarase că își dorește ca serviciul de mesagerie al Facebook să devină o alternativă la actualele servicii de e-mail.

Potrivit thesundaytimes.co.uk, Facebook a renunțat la această taxă de 100 de dolari. Pe de altă parte, în SUA, utilizatorii continuă să fie taxați cu sume de 1 dolar, 5 dolari sau 15 dolari pentru a transmite mesaje unor celebrități.

În decembrie, când a început să testeze acest sistem, într-un comunicat al Facebook se spunea: „Impunerea unui cost financiar celui care trimite mesajul ar putea fi cea mai eficientă cale de a descuraja mesaje nedorite și de a facilita mesajele relevante și utile”. Tot atunci, Facebook a precizat că doar utilizatorii-persoane vor putea trimite mesaje folosind acest sercviciu, astfel încât companiile importante să nu poată transmite cantități mari mesaje către grupuri de utilizatori.

Măsura a venit la câteva luni după ce Facebook a început să testeze un serviciu separat care cerea utilizatorilor să plătească 7 dolari pentru a crește vizibilitatea propriilor postări printre contactele de pe site.

Facebook, care a depășit 1 miliard de utilizatori activi lunar, are și o serie de inițiative privind reclama și comerțul online.

Totodată, săptămâna trecută, fondatorul și CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg, a prezentat Facebook Home, un nou soft care permite integrarea platformei rețelei de socializare în smartphone-uri dotate cu sistemul de operare Android, al Google.