Guvernul a modificat statutul prefecților și al subprefecților. Ce schimbare majoră are loc

Publicat: 27 01. 2021, 15:30
Actualizat: 27 01. 2021, 15:30
Guvernul Cîțu modifică statutul prefectului. Ce schimbare majoră are loc / Sursa FOTO: YouTube
Prefecții și subprefecții nu vor mai fi înalți funcționari, ci demnitari publici

Guvernul a aprobat modificarea OUG 57/2019 privind Codul administrativ referitor la statutul prefectului şi subprefectului.

Aceste poziții vor putea să fie membri de partid și vor trebui să respecte mai multe condiții, printre care absolvirea unui curs de formare specializat, la Institutul Național de Administrație.

„În şedinţa de guvern de astăzi a fost aprobată ordonanţa de urgenţă prin care prefecţii devin demnitari. (…) Este un proiect care a fost asumat de către coaliţia de guvernare prin programul de guvernare, iar astăzi am aprobat această ordonanţă de urgenţă”, a confirmat premierul Florin Cîţu, la finalul ședinței executivului.

„Actul normativ va clarifica statutul prefectului şi subprefectului ca fiind funcţii de demnitate publică atât corelativ cu poziţiile exprimate la nivel politic de Parlamentul României şi cu Strategia privind funcţia publică 2016-2020, cât şi corelativ cu necesitatea de clarificare a statului prefectului şi subprefectului identificată prin Programul de guvernare. Prefecţii şi subprefecţii îşi vor păstra calitatea de înalt funcţionar public pentru o perioadă de maxim 30 zile de la intrarea în vigoare a actului normativ. Prin aplicarea noii reglementări, ocuparea unor funcţii de demnitate publică de către prefect şi subprefect, situaţie în care aceştia pot fi membri ai unor partide politice, este în concordanţă cu rolul prefectului de reprezentant al Guvernului pe plan local, Guvernul fiind o autoritate publică care are structură politică”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.

Se înființează funcția de secretar general la Prefectură

Potrivit modificărilor propuse, se va înfiinţa şi funcţia de secretar de general al instituţiei prefectului, realizându-se „o unitate de abordare” cu modul de organizare şi de conducere a ministerelor, la nivelul cărora există funcţii de secretar general, înalţi funcţionari publici, subordonaţi unor funcţii de demnitate publică. Ei au ca principală atribuţie asigurarea legăturii operative dintre ministru şi conducătorii compartimentelor din minister.

„Înfiinţarea acestei funcţii reprezintă o garanţie suplimentară privind îndeplinirea imparţială a atribuţiilor prefectului, inclusiv în contextul în care acesta este demnitar. Acesta sprijină activitatea prefectului în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 255 din Codul administrativ (controlul de legalitate) şi coordonează structura de specialitate prin care se realizează aceste atribuţii”, se explică în nota de fundamentare.

Guvernul urmează să modifice, tot printr-o hotărâre, Normele metodologice de aplicare a Legii 62/2018 privind combaterea buruienii ambrozia, aprobate prin HG 707/2018. Conform notei de fundamentare, modificările propuse au în vedere, între altele, „simplificarea procesului de verificare a terenurilor infestate cu buruiana ambrozia, controalele făcându-se de către autorităţile administraţiei publice locale pe a căror rază teritorială se face controlul, prin personal împuternicit prin dispoziţie a primarului, de către poliţişti locali sau de către comisari ai Gărzii Naţionale de Mediu”, precum şi „prelungirea perioadei privind al doilea control asupra terenurilor infestate (16 iulie – 31 octombrie a fiecărui an)”.